Bara i Härjedalen...

" Och då gick jag fram och sa: Mr Cash , jag önskar att jag får se ut som ni när jag når er ålder. Han log och tackade mig så mycket. Sedan pekade jag ner och sa att där nere sitter min mamma. Hon skulle bli överlycklig om ni gick fram och hälsade på henne. Johnny lade ifrån sig gitarren på en gång och gick ner till mammas bord och han hälsade och gav henne en jättestor kram."
"Då ringde make up-tjejen och sa; Tommy, Mike Tyson ska vara med i showen i kväll. Jag vet att du gillar honom. Skulle du vilja hälsa på honom så går det bra. Jag och mamma åkte dit. Hon släppte in oss till Mike. Jag hälsade och han hälsade särskilt på mamma. Jag berättade om min beundran men han var mer intresserad av mamma. De fick en särskild kontakt."
"Vi var på en fest i Newport. Det var guldskivor över hela väggarna. Men jag vet inte än i dag vem vi var hos. Jag gick dit med en väldigt trevlig tjej jag lärt känna. Hon var god vän med Hugh Hefner och skulle komma i Playboy nästa månad. Där fanns alla typer. Det var stor fest. Helt plötsligt kom de in med en stor bricka alldeles full med linor av kokain. De kunde inte förstå att jag inte var intresserad. Men de respekterade det. Jag var där med festens snyggaste tjej. Det var Ok att jag inte tog droger eller söp. Men tjejen kunde inte låta bli. Då föll hon i mina ögon."
Jag har varit en vecka i Härjedalen. Två gånger har vi haft gäster till lunch. Första gången av en kvinna som varit Bengt Palmers flickvän mitt i Popsverige på 1960-70-tal och sedan flyttade till USA där hon arbetade som hushållerska hos Frank Sinatra och där träffade hon sin blivande man. Hennes första uppdrag var att varje helg åka till Beverly Hills polisstation och lösa ut sin svärfar och Lee Marvin som alltid tagits för rattfylleri av lokala polisen. Michael Douglas är gudfar till hennes barn. John Denver var stadig gäst i deras hem och hon och hennes man brukade ta hand om en utfattig kille som så gärna ville bli skådis. Killen heter Kurt Russell. Ja, hur många fler kändisar som helst skulle kunna nämnas.Men Kerstins historia känner jag sedan länge hur fantastisk den är.
Den andra gästen är mannen bakom citaten ovan. Här är ett gammalt skönt skivomslag med honom:


Så här står det på Ebay: 

Tommy Dean came from Vemdalen in Northern Sweden. In 1966 he started a band called Gunfighters, and released a single for the Dollar label; Sea of Love/Honky Tonk Man. This is his second single, issued under his own name. Super cool Swedish garage/rnb/punk original 45 from the mid 60s! Not to be confused with the legendary Tommy Dean on the Vee Jay label!Tommy Dean var här i går. Han var en gång stor popstjärna. När han stod på scenen på Klubb Vaball på Runeborg på Frösön i Östersund slet tjejerna så i honom att hans pappa fick dra från andra hållet och han blev av med sina ena beatleboot.
Han lämnade sedan ungdomspopen och var på Svensktoppen i slutet av 1960-talet och en i dåtidens innegäng.När han en gång var i slagsmål utanför Café Opera blev det en löpsedel på kvällstidningarna. 
Boxaren Bosse Högberg blev en av hans bästa vänner, en vänskap som höll i sig till Bosses död och nu är Tommy expert vid kommande filminspelning om Bosses liv. Han hjälpte George Scott i USA. Han har träffat musikstjärnor av alla de slag, skulle ha sjungit på Jerry Browns installation som guvernör i Kalifornien och höll på att göra en musik-CD med Monica Lewinsky och ett antal rappare - när någon övertygade henne om att lämna samarbetet. Att han sedan hållit på med VM-matcher i boxning, bodde tillsammans med och hjälpte George Scott när han var världsmästare och annat hann vi också med.Medge att det låter helt otroligt. Men det är alldeles sant - och det är inte ens hälften av allt han skulle kunna berätta...
Tänk vilka levnadsöden som kan dölja sig i detta landskap. Jag skulle kunna lyssna hur länge som helst på dessa människor. Önskar jag var mer som David Lagercrantz för Tommy Deans liv skulle bli en häftig roman.Men hemma i Härjedalen berättar han inte så mycket om sitt liv för folk tycker bara att han skryter och framhåller sig själv. Det får man inte göra i Härjedalen... /cbj



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0