Änglarna ger mig ingen ro...

I flera år har jag letat efter låtar av Björn Holm på Spotify och Youtube och inte haft någon lycka. Jag trodde att jag var ensam om att dyrka den där så intima och vackra soulrösten med lätt skånsk brytning. När jag skrev om musik på 1980-talet recenserade jag flera av hans skivor och försökte att få många att upptäcka honom. Hos Kjell Alinge var han i vart fall en stor favorit.
"Invitation To The Blues" var debuten med sin minnesvärda text: "Hon är i andra månaden i Vancouver...".
Nå, alltid lika läsvärda nätmagasinet "Obladoo" skriver i vart fall en lång fin text om Björn Holm här . Björn avled tydligen 54 år gammal förra året. Sorgligt, lika sorgligt som att hans fyra album från 1984 -1989 i stort sett är helt bortglömda.
Läs Obladoo-texten - som också ledde till att det finns några youtube-klipp. Även Popgeni visar dessa klipp med en extraordinär sångare och låtskrivare som för alltid har en plats i mitt hjärta...
/cbj
 

Kommentarer
Postat av: Tp

Jag hade alldeles glömt av honom - det var ett kärt återseende!

2011-04-02 @ 16:53:21
Postat av: carl

Hej, jag har kvar mina gamla vax med Björn Holm, men de är slutspelade tyvärr.....och det verkar stört omöjligt att hitta materialet i digital form. Hoppas någon läser detta och har ett tips!

2012-02-18 @ 13:13:07
Postat av: cbj

Ja, vi borde starta en nationell rörelse döpt till "Änglarna ger oss ingen ro" eller något med mål att upprätta den storhet Björn Holm aldrig fick i livet...

2012-02-18 @ 15:18:53
Postat av: Mikael Klintman

Hej, jag har också letat med ljus & lykta efter musik av denna slicka jesusgestalt, Björn Holm!

Särskilt en låt med följande textfragment har jag sökt efter "så lite man vet", "det finns ingenting större än du" "jag kan känna i varenda cell hur du ger av den renaste kärlek"

Har nån sett till den?

Svar: "Så lite man vet" var med på albumet "Bortom gränsernas hav" som släpptes 1984 på märket Sonet. Coste Apetrea producerade debutalbumet. Ser av kommentarerna att du läst den fina Obladoo-texten om Björn. Det är djupt orättvist att han inte finns tillgänglig i dag...
Popgeni

2012-08-17 @ 14:46:27
Postat av: Ulla Premmert

Vi läste inläggen om Björn Holms musik på bloggen Popgeni och rördes. Som sambo och partner till Björn (Christel) och svägerska (Ulla) är vi naturligtvis jäviga när vi instämmer i era tankar om att Björns musik är värd att uppmärksammas, ges ut på nytt. Gärna i form av covers! Så idén om en nationell rörelse ställer vi upp på!

Vänliga hälsningar

Christel Hom Kjällander och Ulla Premmert

2013-09-07 @ 21:57:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0