En tisdag eftermiddag - i hängmattan?

Om måndag är den dag i veckan då helgens lättjefulla läppjande på väldoftande rött känns mest avlägset ,kan en trivsam tisdag eftermiddag, med fördel i en hammock eller i en hängmatta, sägas vara ett stort och betydande steg framåt. Den otålige kan t o m hävda att det då är knappt ett dygn kvar till förberedelserna för veckans andra lördag, även om ett sådant framhärdande nog skulle höja ögonbrynen både här och där. Alla kan vi nog enas om att man mentalt tagit sig långt mer än en enda dag från måndagsträsket när den sköna tisdagseftermiddagen öppnar sina armar.

För många år sedan misstog jag en låt av ett av landets bästa band - i alla tider - för XTC. Inte nog med detta, det var dessutom en alldeles utmärkt XTC-låt, en av "deras" bästa. Den låten handlade dock inget om dagens dag, även om en annan av bandets låtar behandlade en annan veckodag, eller rättare sagt en annorlunda dag av annat slag... Vi får återkomma till Beagle i ett ett senare inlägg.

Om man skall vara veckodagstokig - vilket man inte bara får utan dessutom skall vara! - finns för denna dag en del alternativ att välja mellan: Badfinger´s Sweet Tuesday Morning, den tidige Bowie´s Love You Til Tuesday och Stones´halvpsykiga Ruby Tuesday är några man snabbt kommer på. Kanske kan man också kränga in Matthew Sweet och nån av låtarna på utmärkta Girlfriend , som hade skådisen Tuesday Weld på omslaget. Jag har dock fastnat för ett ännu bättre alternativ.

Ett annat av mina underbara misstag fann mig 1991 gnolande på Paul McCartney´s nya singel, vilken jag snart gissade skulle bli en H U G E comeback för honom, efter allt smetande och musikalande. Litet visste jag då att den Macca jag lyssnade till hade sin hemvist i Borlänge och snart skulle försvinna in i den obönhörliga glömskans grav. Emellertid, ett stort, djupt och härligt avtryck i den svenska pophistorien hann bandet med, på en av de bästa popsinglar som gjorts i vårt land, nämligen fantastiska Tueday afternoon med Borlänges finaste - Stonecake / tp


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0