Rock & Roll är hans filosofi - Elliott Murphy kommer tillbaka !

Vi hade hoppats på att i dag kunna presentera nyheten att Elliott Murphy kommer tillbaka till Östersund till våren. Det var mycket, mycket nära men nu blir det inte så. Men redan i slutet av oktober kommer han i vart fall tillbaks till Sverige med sitt lysande franska band The Normandy Allstars. Det blir till Kägelbanan i Stockholm den 30 oktober, tillsammans med Slowman som support, och dagen innan den 29 oktober till Rockland i Sala. Popgeni inleddes för övrigt under året Storsjöyra med flera hyllningar till Elliott Murphy efter hans konsert på Storsjöyran 2010.
Men inför återbesöket visar vi i dag dels en intervju från ett tidigare Sverigebesök - ett klassiskt klipp ifrån Måndagsbörsen 1981 - och under den kan ni läsa intervjun jag gjorde för Östersunds-Posten inför besöket på årets Storsjöyra. Den intervjun finns inte ute på internet tidigare.
Här kommer först Elliott Murphy i Måndagsbörsen för snart 30 år sedan:


En levande legend. En kulthjälte. Slitna uttryck som här är alldeles befogade. Elliott Murphy har en nästan 40-årig karriär inom rock & roll. En gång i tiden var han främst av alla som då kallades för en ny Bob Dylan. 2010 gör han drygt 100 spelningar per år och i höst kommer hans trettionde album. I sommar kommer han för första gången till Storsjöyran.

-          Min relation till Sverige är fascinerande. Mina första besök var i början av 1980-talet. Jag spelade i teve och radio och turnerade flitigt. Så satsade jag mer på andra länder och tappade kontakten lite. Men sedan tre år tillhör Sverige de länder jag turnerar i. Nyss var jag i Falkenberg, en liten stad, jag gjorde en solospelning på en absolut fullsatt teater, en fantastisk kväll…

E

lliott Murphy debuterade 1973 med ”Aquashow”, en debut som brittiska Uncut häromåret utsåg till en av tidernas bästa. Sedan var han på toppen. Amerikanska Rolling Stone jämförde honom med Bruce Springsteen och menade att Murphy var den som borde lyckas bäst av de två. Han spelade på New Yorks scener tillsammans med de musiker han delade med bland andra Patti Smith. Han fick åka till London och spela in med Phil Collins och Mick Taylor. Kritikerna älskade det han gjorde men skivorna sålde inte tillräckligt för de stora bolagen.

-          När  jag började tvivlade jag aldrig på rock & roll. Men när Columbia sparkade mig 1977 trodde jag att allt var slut. Men jag kom igen. Jag gjorde mina egna skivor och sökte distributörer. Jag turnerade och i dag har jag gjort över trettio skivor. Som en av mina låtar heter ”You Never Know What You´re In For”.

Hemma i Paris

Jag når Elliott på hans mobil hemma i Paris. Han är en artist och låtskrivare som i sina texter gärna anknyter till litteratur, konst, film, musikhistoria, historiska personer. Vi kommer in på gränser mellan kultur och populärkultur och mellan länder. Elliott Murphy har själv gett ut en rad böcker, en gång skrev han journalistik och noveller för Rolling Stone och Heavy Metal och förra året var det i hans nya hemstad Paris en utställning om hela hans karriär.

-  När jag skrev min första roman trodde inte förläggarna att rockmusiker skulle kunna skriva böcker. Men för mig är Chuck Berry en lika betydelsefull poet som Walt Whitman. Och med de musiker jag spelar så pratar vi lika mycket om film och böcker som om musik. Jag vill riva ner gränserna.

- Rock & roll är min filosofi. Jag ser mig som en modern trubadur. Jag spelar massor av konserter. Och konserter är än viktigare i dag. På en konsert har man personlig kontakt med de andra i publiken och med artisten. Vi har inte så många sådana tillfällen kvar i våra liv.

I dag är han trött på alla frågor om Springsteen. Men han och Bruce är goda vänner och varje gång Springsteen spelar i Paris har Elliott varit uppbjuden på scenen. Ibland har de gjort sin smått klassiska duett från Elliotts CD ”Selling The Gold”, ibland en låt av Elliott och senast sjöng Elliott och hans son Gaspard med i ”Born To Run”. Jag säger att Elliott är en kulthjälte. Han skrattar.

-          Jag är glad över att vara en hjälte av vilket slag som helst. För mig är det en fråga om överlevnad. Jag måste vakna varje dag och återuppfinna mig själv.

Kulthjälte

Men visst är Elliott en kulthjälte som har fans som lägger hela sina semestrar efter hans turnékalender. Gissningsvis kommer några av de mest trogna till Östersund i juli. När han gjorde en soloturné i Sverige tidigare i år fanns där fans från Spanien och Frankrike som åkte mellan orterna.

På  1970-talet talades en massa om vem som skulle bli den nya Dylan. Då anade nog ingen att Dylan själv skulle hålla på för fullt till och med trettio år senare. Elliott Murphys namn tillhörde de som då nämndes flitigast som kronprins.

-          Ja, en del trodde att det där var som en slags förbannelse. För mig var det tvärtom. Att bli nämnd samtidigt som Dylan är en stor ära. Och alla vi som kallades det håller på än. Nu har jag till och med uppträtt med Dylan.

Elliott Murphy kommer till Östersund tillsammans med sitt helfranska band NAS – The Normandy Allstars för att spela på Storsjöyran. Ett besök han verkar se fram emot.

-          Vi gillar festivaler. Det är som en firmafest för oss musiker. Vi försöker hinna höra så många andra som möjligt. Och bara inte publiken är för full brukar det vara extra kul att spela. Alla i mitt band är fransmän. Olivier Durand har jag spelat med i sexton år – han är en av världens bästa gitarrister.

Till hösten kommer en ny CD. Den här gången producerad av Gaspard Murphy, Elliotts son som studerar till producent i USA och dessutom har något projekt på gång i Umeå.

-          Ja, det är kul att jobba med någon vars uppfattning om rockmusik börjar med Van Halen, säger Elliott med ett stort skratt.

Så vad kan publiken på Storsjöyran förvänta sig?

-          Den bästa show de någonsin hört i sina liv!

Men så säger ju alla ?

-          Ja, men vi ska bevisa det. Det blir låtar från hela min karriär, nytt och gammalt och någon favoritcover.

Christer B. Jarlås

FAKTA:

Elliott Murphy är född i mars 1949

Han växte upp i Garden City på Long Island, New York(Och han står på stadens Wikipedia-sida som en av stadens mest kända, bland idrottslegenden Joe Namath, Kojak-skådespelaren Telly Savalas med flera). Föräldrarna var i showbusiness och drev bland annat en vattenshow. Elliott med band vann redan  1966 New York State Battle of Bands. Sedan spelade han på gatorna i Europa och dök till och med upp i en scen i Fellinis film Roma

Skivdebut 1973 med “Aquashow”. Har sedan dess gjort 29 skivor på olika bolag. Den 30:e släpps i höst.

Mest kända låtar: ”Last Of The Rockstars”, ”Rock Ballad”, “Summer House”, ”You Never Know What You´re In For”, “Drive All Night”

Bor i Paris sedan 1989. Gift med en fransk skådespelerska. En son, Gaspard.

Aktuell: Spelar tillsammans med The Normandy Allstars på Rockland i Sala den 29 oktober 2010 och på Kägelbanan i Stockholm den 30 oktober 2010. I bandet ingår gitarristen Olivier Durand som bland annat spelat med Little Bob Story

Hemsida: www.elliottmurphy.com

Nedan ett extra bonusklipp från Springsteens turné 2005. Tyvärr ingen film bara en stillbild - men lyssna på den fina duetten:
 

 


Kommentarer
Postat av: Björn Bostrand

Paketet Murphy och Slowman är något jag kommer att jobba för inför nästa års omstart av Östersunds Bluesfestival. Om jag nu kommer att finnas kvar i programgruppen i den nya organisationen vill säga.

2010-09-05 @ 15:30:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0