Aussieskolan, del 8

Tidsmässigt så är Melbourne gruppen Jet egentligen någonstans mellan 20-25 år fel om man ser till de övriga namn som jag hittills har listat i aussieserien.
Men musikaliskt så är de helt i fas med det sound som finns på facitsamlingen "Do The Pop! – The Australian Garage Rock Sounds 1979–87" (Shock Records) från 2002.
För visst kan man klart och tydligt hitta inspiration från australiensiska punklegender som The Saints och Radio Birdman i deras ljudbild. Spetsat med de alltid lika självklara melodierna är Jet ett band som helt enkelt bär den traditionen vidare på ett övertygande sätt.
Tre fullängdare har man ännu så länge hunnit med. Debuten "Get Born" (2003), "Shine On" (2006) och "Shaka Rock" (2008), och sättningen har hela tiden varit bröderna Nic, leadsång, gitarr, och Chris Cester, trummor, kompleterade med leadgitarristen Cameron Muncey och basisten Mark Wilson.
Enligt sångaren och gitarristen Nic Cester så var landsmännen i Sydneygruppen You Am I, och deras album "Hi-Fi Way" från 1996, den tveklöst största inspirationskällan att starta ett eget rockband "down under" i mitten på 90-talet.
– Jag är säker på att alla i min ålder som spelade gitarr lirade You Am I låtar när de för första gången stod på en scen framför sina skolkamrater.
– Det var den plattan som fick mig och mina likasinnade att förstå att man kunde spela i ett rockband utan att behöva vara influerad av amerikanska grupper. Den förändrade faktiskt allt för mig.
Respekt säger vi som har koll på You Am I, och älskar det vi hör.
Självklart dyker You Am I också upp i den här kategorin vad det lider. Frågan är bara om det blir undertecknad eller teknikchef Mattsson som hinner först?
/Björn

Kommentarer
Postat av: Björn.

"Are you gonna be my girl" fanns på östersundscoverbandet The Coxs (om nån minns dom) setlista en gång i tiden. Jag ingick i det bandet som en lite tillbakadragen gitarrist/keyboardist/sångare. Den här låten var en av mina favoriter att spela.



B.

2010-09-09 @ 11:26:35
URL: http://www.bjorngidlund.se
Postat av: cbj

Självklart minns vi The Coxs. Alltid bra party när ni spelade och ett jäkligt bra urval av covers - tänk om fler coverband valt er väg...

2010-09-10 @ 10:29:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0