Grattis Chuck!

Hihihi...
Nu var jag före Björnen.
Men ett stort Grattis till Chuck Berry som i dag fyller 84 år.
Utan Chuck Berry, hade rock ´n roll sett helt annorlunda ut. Kanske hade den inte funnits. Så Chuck Berrys betydelse för musikhistorien är så stor att den nog inte går att beskriva med ord.
Men, för att häda en smula, Chuck Berry tillhör inte alls mina favoriter. Faktum är att andra artister har blåst bättre liv i hans låtar än Berry himself. Så som Beatles här ovan eller Beach Boys.
Faktum är att min fascination för Brian Wilson började med "Surfin USA". Hur fan karln lyckades få ut "Surfin USA" ur "Sweet Little Sixteen" är och förblir en gåta för mig.
Och hans patenterade "Duck walk" gör Angus Young i Ac/Dc mycket bättre.
Men jag underskattar inte alls hans betydelse. Tvärtom.
Det här är i alla fall mina tre Chuck-favoriter.
Övriga popgenier är välkommna med sina topp tre Chuck Berrylåtar, om de har några.
(Keith Richards version av "Run Rudolph Run" spar jag till julsamlingen)
Grattis Chuck. Det är du väl värd.
/Stefan

Kommentarer
Postat av: cbj

När vår inhyrda minibuss blev omkörd på vägen över Vemdalsskalet av Chuck Berry med kvinna i hans vita Mercedes kändes det som om himlen var nära, Tyvärr blev konserten I Hede Folkets Park där han kompades av The Boppers inte alls lika bra.

2010-10-18 @ 23:42:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0