Likström/Växelström

När det gäller skitig riffrock så kommer alltid Ac/Dc vara kungarna över kungarna för min del.
Jag kan inte rå för att hjärtat hoppar till en smula vid varje intro av "Highway To Hell", "Back In Black", "Dirty Deeds Done Dirt Cheap", "T.N.T", "Whole Lotta Rosie", "You Shook Me All Night Long" och "Thunderstruck". 
1990 hade Ac/Dc varit ett band i 15 år och bandet hade överlevt sångarens Bon Scotts bortgång. 1980 hittade man den minst sagt karismatiske sångaren Brian Johnson och bandet var i gång igen.
Jag har nu inte valt någon av ovanstående klassiker, utan valt att dela med mig av en av Ac/Dcs mer bortglömda hits. "Money Talks" blev den andra singeln från plattan "The Razors Edge" från 1990. Det räcker med att se videon för att förstå att Angus Young var galnare än någonsin och bandets populäritet nådde en peak. Låtens text är lika intressant i dag med Tiger Woods bravader i färskt minne. Det här med golddiggers kan vara ett dilemma för dagens kändiselit...
"Money Talks" kanske är Ac/Dc´s mer popigare låtar, med en refräng som klistrar sig fast på hjärnan efter första lyssningen. Men är trots det förbaskat tung.

2008 kom den senaste platta "Black Ice". Från den finns också den grymma "Anything Goes" som även den har en ren poprefräng. Mycket kan bero på att popfarbrorn Brendan O´Brien skapat lite hitfeeling över Ac/Dc-soundet. Inte så konstigt då att "Black Ice" är Ac/Dc´s bästa platta sedan 1990.
/Stefan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0