Vinylkällaren 10


Roy Loney & The Phantom Movers

”The Scientific Bombs Away” (Aim Records) (1988)

Alla som läst på sin rock'n'roll läxa ordentligt vet att Loney var med och startade upp Flamin' Groovies 1965 i San Francisco.

Men han lämnade gruppen redan efter album nummer tre ”Teenage Head” (1971). En fullängdare som finns med i boken ”1001 Albums You Must Hear Before You Die”. Jag vet inte om något av hans album efter Groovies också ingår i boken, men de borde de.

Trots att anledningen till att han hoppade av Flamin' Groovies var att satsa på en solokarriär så skulle det dröja ända till 1979 innan första vinylen i eget namn dök upp. Anledningen var att Roy hann med ett vanligt kneg innan han återvände till sin rätta läst.

Tillsammans med det optimala rock'n'roll kompbandet The Phantom Movers, där bland andra ex. Groovies duon James Ferrell, gitarr, och Danny Mihm, trummor ingick, så fixade man ett grymt och coolt sväng på ett lika snyggt hopkok av roots rock och rockabilly.

I min vinykällare finns  (1979), åttaspåraren ”Phantom Tracks” (1980), ”Contents Under Pressure” (1981) och ”Fast & Loose” (1983) och naturligtvis ”The Scientific Boms Away”.

Som superviktigt kuriosa bör nämnas att det sägs att ”Out After Dark” är den mest sålda plattan någonsin i salige Lennart Perssons skivaffär Musik & Konst i Malmö.

Och jag ångrar varje gång jag plockar fram någon dem att jag inte handlade fler av vinylutgåvor från denne underbare men trist underskattade budbärare. Men där är iTunes tack och lov en räddare i den nöden.

Jag bjussar på både Roy Loney & The Phantom Movers "Scientific Bombs Away" och Flamin Groovies "Teenage Head" så att ni kan göra jämförelsen och upptäcka att den i dag 64-årige Roy var lika galet bra som sångare och låtskrivare 1988 som 1971.

Och som ett bevis på att  han inte har tappat ett dugg av varken tempo eller stil så är  Roy Loney And The Longshots "Shake It Or Leave It" från 2007 tredje esset i leken.

Roots mina vänner, roots!

Sedan tidigare, 11:e november rättare sagt, så finns det ett par fullkomligt dynamiska videoklipp med Roy & The Phantom Movers under kategorin ”Bortglömda Hjältar & Hjältinnor” som bara måste kollas in om du inte gjort det tidigare.

/Björn


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0