Vilken var den första rock ´n´roll - låten?

Historia är viktigt.
En del anser inte det. Historia tillhör det förgångna och är alltså passé. Men jag tror benhårt att vi måste kunna titta bakåt för att förstå vår samtid.
Anledningen till att jag hamnade i den här tankegången är dels en diskussion om den svenska monarkins vara eller icke vara. Och den fantastiska serien Boardwalk Empire med Steve Buscemi som går på HBO. Kolla upp den snarast. Första avsnittet var dessutom regisserat av Martin Scorsese.
Serien utspelar sig i Atlantic City under 1920- 30-talet och hamndlar om gangsters, korrumption och alkoholsmuggling. Och är fylld av fantastisk musik från samma tid. Just efter fjärde avsnittet så slog det mig att "sanningen" om Bill Haley är en ren bluff.
Jag har sedan urminnestider läst att Bill Haleys "Rock Around the clock" är den första rock ´n´ roll låten.
Jag vill nu sticka ut hakan och säga att det är fel det kan bli. Bill Haley var långtifrån först. Men han var vit. Kanske är det enbart därför som han räknas.
Big Joe Turner föddes 1911 och enligt Doc Pomus så hade aldrig rock ´n`roll funnits utan honom.
Det ligger något klokt i det. Men var han först?
Jag kan här bjuda på "Roll ´Em Pete" som spelades in 1938, men som blev en hit 1939.
Tillsammans med boogiepianisterna Albert Ammons och Meade Lux Lewis började han spela på Café Society i Greenwich Village i New York 1938. Men det var med pianisten Pete Johnson som Big Joe Turner spelade in den här låten med.
Man skulle kunna trycka in Big Joe Turner i bluesgenren, men då skulle samtidigt "Roll ´Em Pete" hamna bland Boogie Woggie-låtarna.
Just därför vill jag hävda att "Roll ´Em Pete" är den första riktiga Rock ´n´Roll låten. Åtminstone så var det den som banade vägen för Little Richard, Fats Domino och Chuck Berry.
Men jag blir gärna emotsagd.
/Stefan

Kommentarer
Postat av: tp

Big Joe regerar! När man hör pianospelet förstår man varför musikstilen kom att kallas rock'n roll - både vaggande och rullande på samma gång! - och inte nåt annat! I like it / t

2010-12-12 @ 20:02:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0