Musik för en klassisk jul - Den 20 december - Den bästa julsingeln!!!



och över stad och land ikväll
ett stilla stålblå sken
lyser upp vårt vardagsrum
med kalle piff och puff
Den mest klassiska svenska julskivan i rockfacket måste vara den röda vinylsingel som tidningen Schlagers prenumeranter fick 1980. På ena sidan Ebba Gröns "Nu släckas tusen människoliv" och på andra sidan Anders F. Rönnbloms "Det är inte snön som faller" Och tvärtemot vad alla trodde då så är det Anders F.s låt som lever kvar.
Ja, så det kan gå.
Själv träffade jag Ebba Grön på Clash-konserten i Eriksdalshallen på hösten 1980 när de precis kommit dit från att ha spelat in låten ovan. Tänk att det där är trettio år sedan. Annars försökte jag lura i mina barn förra julen att Thåströms "Kort biografi med litet testamente" var en låt som måste spelas ungefär tjugo gånger på julafton...Det gick inte.
Så nu nedan kör vi även denna underbara Schlager-singels andra sida. Självklart är jag stolt innehavare av den lilla plastbiten.
Vi öppnar dörren till en pissoar
och där står självaste tomtefar
med lång näsa och en stråle som glittrar
han drar av sej skägget
det ser ut som han fnittrar.

Han säger:
God jul! God jul!
God jul! God jul!
God jul! God jul!
God jul! God jul!

/cbj


Kommentarer
Postat av: tp

Jag kan bara hålla med, Anders Fs julsång är en riktigt hård klapp!

2010-12-20 @ 00:07:41
Postat av: Stefan

Äntligen!

2010-12-20 @ 04:48:43
Postat av: Anonym

Svårspöad....

2010-12-20 @ 18:33:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0