Spöken från förr i ny skepnad


Året var 1993. Den hamnade i högen ”får vänta”, eftersom det kom så förbannat många mer namnkunniga plattor den veckan som skulle trängde sig in på prio ett att recenseras. Först någon vecka senare hamnade Autohazes ”Stumblebum” i cd-spelaren och jag blev mycket konfunderad över den vemodiga och melankoliska popen jag fick höra.
Gruppen bildades tidigt 90-tal och ”Stumblebum” var en utgåva på stora Sony Music anpassad för övriga världen där man samlat singlar och ep:s som tidigare bara släppts på hemmamarknaden. Jag blev så förbannat nyfiken på bandet att jag tog kontakt med skivbolaget som arrangerade en telefonintervju med sångaren Tim Jackson. Jag kommer ihåg att Tim var mycket förvånad över telefonsamtalet från Sverige, men samtidigt glad över att ringarna på vattnet äntligen nått utanför aussieland. Han var sprudlande intensiv och vi pratade så länge att jag började bli svettig över den kommande telefonräkningen. Samtalet resulterade i en text som aldrig publicerades och om jag minns saker och ting rätt, skickade jag den senare till Popredaktionen som aldrig hörde av sig.
Autohazes egensinniga gitarrpop har sedan dess aldrig nått mitt öra i annan skepnad. Inte förrän här om kvällen, då jag satt med mitt Itunesbibliotek på shuffle och ett annat australiskt band som gåtfullt döpt sig till 78 Saab snurrade igång låten ”Karma package deal”. För att krångla till det har inte den låten så mycket att göra med Autohazes speciella uttryckssätt. Men av ren nyfikenhet kollade jag upp om bandet har något på Youtube och blev överraskad då jag missat att man gett ut två plattor sedan debuten ”Picture a hum, can´t hear a sound”. Och eftersom jag hade mitt Itunes i gång plockade jag hem ”Crossed lines” och ”The Bells line” och blev mer än konfunderad då det där knepiga autohazesoundet poppade upp igen.
Ta mig fan.
Speciellt på senaste plattan ”The Bells line” lyser melankolin lika vackert som på de låtar Tim & Co gjorde för många år sedan. Lyssna på ”One of these days” så förstår du vad jag menar.
En ny platta är by the way på G senare i höst. Och Autohaze, ja dom finns faktiskt också på Youtube.
/Bengt Ola

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0