Säkert! dominerar - En underbar video...,


Äntligen en video till nya låten "Fredrik". En makalös video av Alexandra Valin. Och försök att hitta Annika Norlin själv, hon har en liten roll á la Alfred Hitchcock.
En gång hade Annika bloggen "Waiting Around To Die" som var helt ägnad åt de bästa rocktexterna. Tyvärr har hon av någon tråkig anledning plockat bort bloggen. Den var lysande läsning. Jag är övertygad om att många av oss som ofta återvände dit gärna hade placerat texten till "Fredrik" där. Men den får komma här i stället:
FREDRIK

När mänskligheten ruttnar i en hög
och alla ba: vad är bäst för mig
och jag köper vatten på flaska
och hon älskar inte dig

säger jag: mäh Fredrik, spela spelet
men du ba: varför då
Jag vill inte bli älskad så

Man får inget för det när man är som vi.
Man får inget för det när man vill folk väl,
när man har en vilsam själ

Ska vi starta upp en by
ska vi bygga upp nåt nytt
ska vi skriva en ny bibel
med tio nya budord

Kan vi heta något annat, Fredrik!
Ska vi passa in nånstans
där man får sköta sitt eget huvud
men slipper sköta sig själv

Dom slogs på stan
det var någon slags knark i mitten
alla skrattar: kolla dom därå
men du skulle gå emellan

Man gör inte så i det här landet
man börjar inte prata med fel person
man tycker inte om det här bandet
man börjar inte sjunga på rätt ton

Åh, alla låtar jag skrivit till såna som inte är värda en låt
åh, historien är full av låtar till såna som inte borde få en låt
man måste krossa hjärtan och starta krig
man måste ha skadat för att hamna i böckerna
man måste skada för att få en låt, en bok, en tavla


Kan jag få ett tal på torget
kan vi bygga upp nåt nytt
jag vet inte vad det nya är
men bättre än det här

Får man sluta vara hård
får man luta sig mot nån
kan vi bygga en låg scen
så man får se folk i ögonen

Om det inte finns himmel, Fredrik
varför är jag då snäll
det här med mina armbågar, Fredrik
jag ska vässa dom i kväll

He hit lite stigma
visa mig en sekt
ge mig nånting att tro på
när ljuset är släckt

P.S. Ny Cd med Säkert! vid namn "Facit" släpps av Razzia Records den 15 september/cbj

Kommentarer
Postat av: Björn Gidlund

Mycket bra, både video och låt. Jag blir alltid så imponerad av Annika och stolt över att hon kommer från östersund. Läste intervjun med henne i senaste Filter, hon säger bra saker och har en form av integritet många bara kan drömma om.



B.

2010-09-07 @ 15:29:48
URL: http://www.bjorngidlund.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0