Aussieskolan, del 3


Dags för det kanske mest inflyteserika bandet i 80-talets aussievåg, Hoodoo Gurus. Jag kan fortfarande erinra rysningarna när jag för första gången hörde debutalbumet ”Stoneage Romeos” hos ÖP:s dåvarande popsnille, Anders Westgårdh. Året var 1983 och dagen efter gick jag raka vägen till den lokala skivhandlaren och skaffade mig ett eget vinylex av en tidlös rock och popplatta som fortfarande inte tappat det minsta i kraft och snille.
Och på den vägen blev det. Dave Faulkner, gitarr, leadsång, Brad Shepherd, gitarr, sång, Rick Grossman, bas, och Mark Kingsmill, trummor, släppte i mars albumet ”Purity Of Essence” som låter lika läckert som de åtta föregångarna i kollektionen.
"Shake some action/Psychotic reaction/No satisfaction/Sky pilot, Sky Saxon/That's what I like/Blitzkrieg bop/To the jailhouse rock/Stop stop, at the hop/Do the bluejean bop/That's what I like!, som är den första versen på ”Stoneage Romeos" spåret ”(Let's All) Turn On” kan ses som en utsökt varudeklaration på vart kvartettens hjärtan finns.
Det svåraste när det handlar om H.G. är att välja ut youtube-klippet eftersom det finns så oerhört många låtar som sätter fingret på det här rockbandets okopierbara och stora själ. Men ”Tojo” från 1983 och den evigt klassiska debuten berättar helt klart sanningen om gruppen. Att trummisen på den låten heter James Baker är en annan och senare aussiehistoria.
/Björn

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0