Nyss Arlo och snart Zoe


De undersköna vibbarna efter Arlo Guthries bjudning i Gamla Kyrkan hänger kvar och nu fokuserar IF Popgeni på nästa livemission.
Om Lana Del Rey live bommar målet totalt med sin röst så är hårt hissade amerikanskan Zoe Muth raka motsatsen.
Den 1 mars står Zoe på Marités scen med sitt läckra band Lost High Rollers och det kommer att bli ett magiskt gig i Östersunds musikhistorik när första klassens country och americana kommer att flöda från scenen.
Vågar du bomma den unika musikupplevelsen?
/Björn

Den fula ankungen?


I morgon är det releasedag för hårt hypade och omtalade Lana Del Rey, eller Elizabeth Grant som hon egentligen heter, och debutalbumet “Born To Die”.
Jag, och flera med mig på Popgeni, gillar det vi hört.
Men plötsligt känns det ytterst tveksamt att jag skulle pröjsa dyrt för att se henne live efter de här båda upplevelserna.
Ovanstående klipp från Saturday Night Live för ett par veckor sedan visar upp en lite pinsamt begränsad sångerska som livs levande har svårt att hålla ton och inte ens är i närheten av rösten på studioinspelningen av “Video Games” och “Blue Jeans".
Men allt går ju att fixa med tekniken.
Eller kanske var det så att Lana Elizabeth Grant Del Rey plötsligt hade torskat på samma stämbandsinflammation som jag dragits med den senaste veckan?
Huuva!
/Björn

Venus från Flata

Ännu en klassiker har blivit så skönt jamtifierad av Christina Kjellsson. Hur man kan rimma på att "hon var från Strömsund" och att "hon dög inte åt honom" får ni höra här.
Den 1 mars inleder Christina Kjellsson vår nästa konsertkväll på Marité i Östersund. Efter Christina kommer hon som av No Depression efter en spelning i Newcastle förra veckan beskrevs som "The most exciting voice in new country" - Zoe Muth med sina The Lost High Rollers.
Men nu dags för Christina Kjellson med "Venus":
Lyssna: Hu va från Venus, Christina Kjellsson

Lennarts Galleri 61 - Michelle chockar ingen


Popgenifotograf: Lennart Jonasson

1986 kom "The Texas Campfire Tapes" och hela världen ville ha Michelle Shocked. Hon var då 24 år och gick från okänd indie till gigant på kort tid. Sedan släppte hon flera fina album. Och hon har hela tiden fortsatt att turnera.
Visst är det ett fint porträtt Lennart har tagit. Det stämmer så bra med stämningen på första albumet. Läs mer om Michelle på hennes hemsida.
/cbj

Vinylkällaren 57


Todd Rundgren

“Something/Anything” (Bearsville) 1972

Dubbelalbumen har varit sällsynta i Vinylkällaren. Tror faktiskt inte det har förekommit ett enda tidigare i en snabb eftertanke (rätta mig om jag har fel, Hans).

Men när det nu förmodligen är debut för detta både älskvärda och ibland också ganska onödiga format så plockar jag fram en av de bästa någonsin genom tiderna.

För att inte säga en helt tidlös klassiker som är lika bländande bra den 31 januari 2012 som den var när den släpptes i februari 1972.

För det mesta på egen hand så formade Todd ett dubbel som är en bländande uppvisning i låtskrivarkonstens svåra hantverk.

Magnifika “I Saw The Light” öppnar och sen följer ytterligare 24 spår som är en provkarta över Rundgrens snille, bredd, lekfullhet och hängivna koll på alla genrer som finns på kartan.

Tänker inte rabbla låtar utan trumfar istället med en Spotifyare Todd Rundgren "Something/Anything" så kan du upptäcka albumet själv om det nu inte redan är gjort.

Todd tangerade bitvis brilliansen på “Something/Anything” senare I karriären, men aldrig med samma monumentala kraft som på “S/A”, som är nummer tre i en lång, längre och längst albumdiskografi.

57:e Hidden Treasure är ett ess från 70-talet där de fyra synliga bokstäverna överst på baksidan berättar det mesta. Kanske också den röda och på den tiden tämligen välkända skivbolagsloggan.

Brittiskt, och en pärla. Men absolut inte Showawaddywaddy.

Guess Who! Inte gruppen förstås.

/Björn


Sköna nyheter från aussieland


Sköna musiknyheter redan tidigt på måndag morgon.
I alla fall om man som jag och Teknikchefen alltid varit förälskade i australienfyran You Am I.
För nu har Tim Rogers, Davey Lane, Andy Kent och Russel Hopkins börjat skriva nytt material som ska rymmas på deras tionde album i karriären.
Ett album som av naturliga skäl ännu inte har fått något releasedatum eftersom processen precis dragit igång, men visst måste det bli under 2012?
Tills dess får man väl suga vidare på deras läckra backkatalog och kolla på videon till "Trigger Finger", en låt som är ett av spåren på 2010 års självbetitlade fullängdare.
Rogers och kompani gör också en livespelning i Perth den 10 februari som man bara kan drömma om när man är bosatt i vackra Vinterstaden.
/Björn

Arlo Guthrie´s Winter Adventure 2012


Foto från Arlo Guthries page på Facebook
Fotot är taget kl. 23.30 i fredags kväll på Bräcke station där Arlo väntar på nattåget mot Kiruna. Vi var inte riktigt så ensamma som det ser ut på fotot. Och SJ hade skrivit fel på vagnsordningen på skylten bakom Arlo så vi fick springa med väskor och allt. Men trots sin ålder och sitt intensiva rökande visade sig Arlo ha en riktigt god kondition.
Jag tillbringade tolv timmar med Arlo i fredags från det att han klev av tåget från Trondheim i Östersund till dess han klev på tåget mot Kiruna. Han vilade i vår soffa några , han åkte i min bil, vi åt lunch med Guinness på O´Leary´s och framför allt var det en makalös konsert i Gamla Kyrkan - lyssna under "30 timmar i Östersund" nedan.
Jag kommer aldrig att glömma fredagen den 27 januari 2012. Det hade jag aldrig trott när jag som väldigt ung på Karlskoga stadsbibliotek upptäckte en LP med ett facsinerande omslag med Arlo och en ung pojke i farmarkläder som fick mig att börja lyssna...
/cbj

Får det vara lite kaffe?

Portishead

Japp, Will Oldham är smått galen i kaffe. Han kan prata kaffe i timmar säger de som vet. Och nu har han skapat sin egen blandning. Kaffets är skapat av ekologiska bönor från hawaianska firman Kona Rose Coffee Company. Kaffet är dyrt men så här står det på hemsidan där kaffet säljs:

The organic movement is finally real! It brings us a caffeinated surge of pleasure to introduce to you the first-ever (and only) Bonnie Prince-certified organic coffee. Up until now there were rules and rules about how to get a product certified organic, but standards are for the birds. And Bonny eats birds for breakfast. With coffee, goddamn.

Along his travels Bonny some how managed to find himself on the island of Hawaii and met up with the Kona Coffee people. After rigorous experiments with bean burning, granulated sugar filtering, boll weevil cross pollination and button pressing (always the most critical part of any operation, including our own. Lever-pullers, shut you mouth!), this limited edition roast is ready to be bought (but mostly sold) right here, right now in the Drag City interglobal e-marketplace.

Each half pound of whole beans comes in a re-sealable black bag complete with a one of a kind pink label to certify the clean body and fresh finish (and deep paranoia) you expect from the Bonny brand. It tastes best when paired with Wolfroy Goes To Town, available for purchase here, but it’s also not bad with chewing gum, hash browns (or hash, browns), garden heirlooms, sour patch gummies, cough drops, foodstuff, ulcers, dandelions, hot dogs and turkey necks.

This "Bonny Billy Blend" from Kona Rose Coffee is 100% Kona Coffee certified Organic by HOFA. 100% Wolfroy certified, too. Certified what is what you'll have to buy the coffee to figure out.


Trettio timmar i Östersund

De senaste trettio timmarna i Östersund har bjudit på fantastiska konserter med Arlo Guthrie, Diamond Dogs och Weeping Willows. Och Arlo är direkt från konserten i Gamla Kyrkan i Östersund. Helt, helt underbart...

För er som inte var på D´Angelo i Stockholm i går...


Wham bam Foxy Shazam

Foxy Shazam

“The Church Of Rock And Roll” (EMI/Capitol)

PPPP

Det är nästan löjligt.

Men jag är där och fingrar på tangenten för att trycka dit det femte P:et som skulle inneburit att jag öppnat 2012 med tre raka fullpoängare i recensionskategorin.

Och hur trovärdig blir man då när inget av deras album finns recenserade på siten Kritiker.se där stora delar av “recensionseliten” huserar.

Huuva!

Men skit samma för Foxy Shazam från Cincinatti, Ohio, levererar stundtals på ett sätt som skapar rysningar hela vägen ner under fotsulorna.

Rock'n'roll kan vara så där omedelbart underhållande att man plötsligt bara sitter där med ett brett och fånigt flin på läpparna. Eller bara rakt av på svinbra så att man drabbas av gåshud.

De tillstånden infaller när man suger åt sig F.S. högoktaniga hemkok av glam, en gnutta soul och bombastiskt progressiv rock.

Med frontmannen och sångaren Eric Sean Nally, som en solklar och medveten kloning av ikonen Freddie Mercury (Queen), Russel Mael (Sparks) och Justin Hawkins (Darkness), i odiskutabelt fokus så anfaller man med storslagen melodisk hitrock'n'roll.

Hawkins har också varit med och skrivit samtliga 11 spår, vilket också hörs klart i den maffiga ljudbilden.

Bandet må vara ett klart ripoff på föregångarna, men varför bli upprörd.?

Plagiatet är seriöst, älskvärt och gjort med stor glimt i ögonvrån och eget snille i ryggen.

Och visa mig den passionerade rock'n'roller som på fullt allvar påstår att ett knippe som “I Like It”, “Holy Touch”, “Last Chance At Love”, “(It's) Too Late Baby”, “I Wanna Be Yours”, “Wasted Feelings” och titelspåret inte kittlar ordentligt?

Kolla själv här om du är en av dem Foxy Shazam "The Church Of Rock And Roll".

Liknande artister: Sparks, Darkness, Queen, Meat Loaf, Panic At The Disco.

Björn Bostrand


IF Popgeni har sorg!

I dag vill IF Popgeni hylla minnet av en av vårt hemstads största söner. Per Odeltorp alias Stig Vig lever inte längre.Han hittades död i sin lägenhet i måndags morse. De senaste åren har han haft problem med sjukdomar. Per/Stig blev 63 år.
Dag Vag är ett av den svenska musikhistoriens viktigaste band. De var bryggan mellan punk och progg. Och Turister i Tillvaron-turnén 1980 med Dag Vag och Ebba Grön är den viktigaste konsertturné som gjorts i Sverige. Det var turnén som ledde rakt in i framtiden. Och jag var där på Eriksdalshallen när turnén hade sin sista spelning och Elvis Costello begrep aldrig varför hans publik var så trött att den gick hem när han skulle spela.
Tack Stickan! Vila i frid - och vi glömmer heller aldrig de lysande intervjuer du gjorde i många år för Nöjesguiden.
/cbj

Ingen surf?

När vi ändå är inne på Nada Surf, så här mitt i vintern, så kan jag inte låta bli att dela med mig av den här fantastiska covern.
Han är ju en strålande låtskrivare, Dwight Twilley. En av det stora gåtorna är varför han inte fått mer cred för sitt låtsnickeri.
Lyssna bara på den här.

/stefan

Har Wilco ätit upp all sin spenat?

Karl-Alfred & Wilco - a match made in heaven...(eller varför anlita okända skådisar när man kan anlita tecknade superstjärnor...)

Onsdag? Då har vi nått till bokstaven B...

I dag fortsätter vi vårt lärande. "Sesame Street" kan det där. Och när vi nu nått till bokstaven B så finns det ju bara en som med den äran kan sjunga om just detta. Plats på scenen för Blues Boy King...

Faller raklång


Nada Surf

PPPPP

“The Stars Are Indifferent To Astronomy” (City Slang/PGM)

New York trion har varit igång i 20 år nu.

Och Matthew Caws, gitarr, sång, basisten Daniel Lorca och trummisen Ira Elliot har bara vuxit som grupp när andra band ofta tappat inspiration och upprepat sig själva under en så lång tidsera.

2012 är Nada Surf ganska långt ifrån det småyviga indiegrungebandet i “nerd rock revival eran” som hade en liten monsterhit med “Popular” 1996 och spådes en kort karriär av expertisen.

Men efter avstampet på de två första albumen har man lagt essen på bordet.

“Let Go” (2002), “The Weight Is A Gift” (2005), “Lucky” (2008), bedårande coverplattan “If I Had A Hi-Fi” (2010) är som att rulla ut röda mattan fram till sjunde kapitlet i en både graciös och explosionsartad diskografi

Att spetsa tio års powerpop mission med ett album av “T.S.A.I.T.A.” kaliber är magnifikt för tre herrar som åldersmässigt befinner sig mitt emellan 40 och 50, men fortfarande har kvar den stora kärleken till den sanna popmusiken.

De tre bärande hemligheterna med Nada Surf är förstklassigt låtsnickrande, det omedelbara flytet i låtarna och Caws elegant sårbara sång långt fram I mixen.

Inte ett tveksamt spår och den graciösa popmelankolin grundad på elektriska power ackord i “Clear Eye Clouded Mind”, “Jules And Jim”, "Teenage Dreams", Looking Through”, “Let The Fight Do The Fighting”, “No Snow On The Mountain” och "The Future" är en sann popdröm.

Och jag faller raklång redan i farstun.

Liknande artister: Ash, Fountains Of Wayne, Teenage Fanclub, The Lemonheads, Band Of Horses.

Björn Bostrand


Back again!



Det är snart sju år sedan förra studioplattan för Saint Etienne, som tjurar på och är med i leken när det ska levereras kitschig danspop. Nya singeln är en försmak på nya plattan som kommer senare i vår. Tim Powell (bl a Pet Shop Boys) har producerat och Richard X har mixat.
En lättsmält sak, som berättar att Sarahs röst har förändrats med åren...?
TC

Näe, nu får jag en svart-ut.

Till Jazzfest i slutet av april i New Orleans har man plötsligt lagt till Springsteen & E Street Band, Eddie Vedder solo och Beach Boys. Som om det inte räckte med den tidigare makabra lineup:en…kolla in själv på www.nojazzfest.com
Boka biljetter, den som har möjlighet.... jag kan bära väskorna. /TC

Surfar vidare på den granna melodiösa ådran


I går släppte New York trion Nada Surf sitt sjunde studioalbum “The Stars Are Indifferent To Astronomy”, tillika det första med eget låtmaterial sedan 2008:s “Lucky”.
En platta som visar upp ett band som fortsätter att hålla fast vid den uppåtgående kurvan när det handlar om omedelbar poprock i det alternativa och stilistiska melodiska powerpopfacket.
Och som livslångt förgiftat popsnöre blir man bara genuint lycklig.
Rejäl stil också på de båda videoklippen där sångaren, gitarristen och låtskrivaren Matthew Caws med en akustisk gitarr framför albumspåren “Waiting For Something” och “When I Was Young” i fantastiska “konsertlokalen” Musee Carnavalet, Paris.
Upptäck för bövelen!!!
/Björn

Oj, är det tisdag? Då måste detta vara Malmö...

Vaknar upp i ett hotell med mer marmor per kvadratmeter än något annat hotell jag varit på. Det är visst tisdag i dag. Då måste detta vara Malmö. Det är en stad full av Problem...
/cbj

Så här skrev Mats Olsson i Expressen för snart 35 år sedan...
DU DÄÄÄR!!!” - vrålar Stefan Ahlqvist. Och svensk rock har fått Problem.
Problem är ett Malmöband som debuterar på bolaget LARM. Det är ett band med många utvecklingsmöjligheter. Jag har inte hört bättre svensk rock sen Namelosers på 60-talet. 
Svensk rock befinner sig i en annars sorglig situation. Progg-rocken har slutit sig i sitt skal.
Gamla uvar som Afzelius, Nationalteatern och Peps drar lasset. Inget nytt. Ingen ny ung publik. Motvind gav mig en kick en gång, men de har nu hamnat i en tradik teaterrockmusikalmusik. 
Skifs står på krogen. Pugh gör disco. Jerry Williams, ja Jerry är fin. Gör sin grej bra, men det är ju inget nytt. Kalle Pedal är utmärkt men inte heller ny.

Det bildas punkband med korta ilskna engelska namn men musiken är bara svaga kopior av Ramones och Pistolerna. Svensk rock har problem - Problem.
I EP:ns fyra låtar märks brister, men ännu mer märks deras känsla för musiken, deras fullständiga kontroll, deras fullständiga övertygelse. 

Stefan Ahlqvists röst spottar fram ilska och förakt (”DU DÄÄÄR!!!”) i ”Kroppsvisit” och musiken är lika rått ilsken och föraktande. Musik, sång och text hör ihop på ett för svenska förhållanden unikt sätt. 
Sen skiftar det till ”Jag vill inte ha”, som ett Stones 66 och given plats på Tio i topp. "Va har jag gjort” är våldsammare, attack på full kaliber gitarrdäng. ”Malmö sta” är en kärleksförklaring (?) till hemstan.

Man märker influenser från MC5, Stooges och Stones men mest är det Problem ändå. 
Jag spelar spelar till och med låtsasgitarr till den och det har jag inte gjort sedan Namelosers (mycket underskattade) ”Land of a 1000 dances” .
Problem-EP:n fås från LARM, Box 5100, 200 71 Malmö eller hippa skivaffärer och kostar 16 kronor.
Såvitt jag förstår tänker Phonogram göra en LP med Problem så småningom"(Tack till Punktjafs för hjälp att hitta texten)

Wilco jobbade i natt

Wilco besökta Conan i natt och framförde en låt i programmet och en extra till webben...

Förra veckans mest spelade soulklassiker...

...var naturligtvis Etta James "I´d Rather Go Blind".
Här med Dr John.

Sov gott, Etta!
 


/stefan

Knight i scenljuset igen


Vill bara påminna om att outlawcountry och americanamannen Chris Knight från den lilla hålan Slaughters i Kentucky, har börjat röra på sig igen.
Det är två och ett halvt år sedan senaste albumet “Trailer II” kom.
Men med tanke på att han redan hunnit med att lira live i Colorado på The Music Fest i början av den här månaden så håller jag alla tummarna som finns för att det ska komma ett nytt album inom kort.
I så fall lär det bli en mix mellan “Framed” och “It Ain't Easy Being Me”, som finns på den fullkomligt lysande självbetitlade debuten från 1998, och “Hell Ain't Full” från skuggande “Heart Of Stone” (2008), här i en avskalad liverversion från 2010.
En liten drömartist för oss i Ideella Förening Popgeni att ställa på en livescen I Östersund.
/Björn


Syntmåndag

Elizabeth Harper från Brooklyn kallar sig Class Actress när hon gör musik. Här är hennes nya, snygga och skönt flirtiga video till "Bienvenue". När hennes debutalbum "Rapprocher" släpptes i höstas beskrev hennes skivbolag musiken så här:"theme music for a tragic love affair conducted in European discos and New York nightclubs, via smart phone disconnection and jet-lag disorientation"...
/cbj

Lennarts Galleri 60: Guitar Jamboree med Chris...


Popgenifotograf: Lennart Jonasson

Här är Chris Spedding på scenen nere i hamnen i Trondheim någon gång på mitten av 1990-talet. Han var där med Robert Gordon. Det var inte en rakt igenom rolig spelning. Och Lennart ville fota Chris ute vid en gammal fin amerikansk bil utanför lokalen. Men Chris vägrade.
Chris Spedding är en av de största brittiska gitarristerna någonsin. Han har varit med både här och där, Och tittar man på en bra brittisk skiva  från 1970-talet och 1980-talet står det ofta : Guitar: Chris Spedding... Senast turnerade han jorden runt med Bryan Ferry - något han gjort sedan 1970-talet.
/cbj

Osborne hyllar sina rötter


Den ligger ett tag bort i tiden.
Amerikanskan Joan Osbornes album “Bring It On Home”, släpps den 27 mars, där hon tolkar blues och soulklassiker från 50, 60 och tidiga 70-talet.
11 klassiker på ämnet som Joan själv räknar till några av mest sina älskvärda favoriter och ett gäng låtar som hon hämtat mycket inspiration från.
“Jag visste att jag en dag när det kändes rätt och rösten var redo, skulle göra den här plattan. Otis Redding, Al Green, Etta James, Tina Turner och Muddy Waters röster har gett mig modet, säger hon”.
Men redan nu får vi ett smakprov, visserligen ett stillastående sådant, på Joans utsökta blues och soulstämma i furiöst läckra singelsläppet “Shake Your Hips”.
Förutom den så rymmer albumet också hennes tolkningar av Sonny Boy Williamsons “Bring It On Home”, Muddy Waters “I Want To Be Loved”, Ike & Tina Turners “Game Of Love”, John Mayalls “Broken Wing”, Ray Charles “I Don't Need No Doctor”, Al Greens “Rhymes”, Otis Reddings “Champagne And Wine” och några till.
/Björn

I väntan på våren...

Solskenspop från Los Angeles. Något av ett måste mitt i den mörka årstid vi nu befinner oss i.
Nästan uttorkad i brist på solljus så är Bleached något av en räddning.
Det låter garage Go-Gos och punkig Shangri-Las.
Så ljuvligt och så underbart.

 

from Molly Schiot on Vimeo.

/Stefan


Le Blues De Memphis 1969

Skivinspelningar i slutet av 1960-talet för Stax. Ett franskt teveteam fångade Isaac Hayes, Brook Benton, Booker T. och The Mar-Keys bland mycket annat. Ni kan kalla det dokumentär. Vi kallar det magi...
/cbj

På och på

Lite nytt från den franska elektroduon Justice.
On N On kom egentligen i fjol. Men videon kom för två dagar sen och naturligtvis måste vi avnjuta fransk elektronika på sitt bästa pophumör.


/stefan

Lite handplockat från P3 Guld.

Valde att kolla på P3 Guld galan på tvn i stället för att lyssna på radion.
Jag tror att jag gjorde rätt.
Men man undrar vilka som egentligen röstade? Gamla övervintrande hippies?
Efter år med Looptroop och Svenska Akaedemien så får Kapten Röd ursäkta. Ni må vara helt fantastiska live, men musiken får mig att bli mer nostalgisk än uppdaterad till 2012.
Så även om jag har åsikter om de artister som priserna gick till, så råder det ingen större tvekan om vilka som var galans egentliga vinnare.
2011 var tjejernas år. Punkt. Slut.
Med den kvalité och den popgenialitet som de visade upp kommer det att hålla i sig.

Här är tre som inte vann pris, men som vunnit en plats i många många svenska hjärtan.







/stefan

Hans Gud är blå...

Sébastien Tellier är en av Europas främsta låtskrivare och artister. I Sverige är han väl mest känd för sitt golfbilskörande i Schlagerfestivalen där hans "Divine" tillhör de tre bästa låtarna genom historien.
I dag visar den helt nya och mer än storslagna videon till den mer än storslagna "Pépito Bleu".
Albumet "My God Is Blue" släpps den 20 mars.
Nu lämnar vi ordet till Sebastien:«N’écoutez pas mon disque, écoutez mon message, nous dit-il, entrez en vibration avec ma musique, fusionnons nos rêves, propageons ensemble cette énergie communautaire en une immense vague bleue qui irradiera le monde, et les vérités apparaîtront

New Kid In Town

Det är lördag. Då ska man skratta. John Mulaney - känd från Comedy Central, Saturday Night Live m fl har släppt en ny dvd och TV-special "New In Town" där han pratar om mobbing och annat - så att man skrattar. Premiär på Comedy Central den 28 januari.
Varsågoda - plats på Popgeniscenen för John Mulaney:

Comedy Central Stand-Up
Get More: Jokes,Joke of the Day,Funny Jokes

Comedy Central Stand-Up
Get More: Jokes,Joke of the Day,Funny Jokes


Vinylkällaren 56


Tracey Ullman

“You Broke My Heart In 17 Places” (Stiff Records/MCA) 1983

Vilket popalbum med stenhård flirt på 60-talet hon gjorde med sin debut. Men sen blev det bara en fullängdare till innan Ullman “faded away” från popscenen.

Lite som en musikalisk syster med saliga Kirsty MacColl, och att hon fick en monsterhit med Kirstys “They Don't Know” kändes som rätt naturligt då, och den finns naturligtvis med på albumet som ett bland 11 spår.

MacColl är också med och körar liksom The Flying Pickets och en lång radda andra.

Här finns klassisk 60-talspop, både I lånad form direkt från det magiska deceniets smörgåsbord, och från 80-talet men med rotsystemet 20 år bakåt I tiden.

Och Ullman gör verkligen låtar som Jackie De Shannons “Breakaway” och Sandie Shaws “Long Live Love” rättvisa

Breda leenden hela vägen. Och varför inte för det är ju fredag och man är ledig.

Han som flinar upp sig så maximalt på baksidan av 56:ans Hidden Treasure är inte brorsa till dem som gjorde det här albumet 1970 och därmed tog första steget i en mäktig musikalisk karriär som fortfarande pågår.

Vem och vilket album?

/Björn


Chains Of Love

Ryan Adams släppte i förra veckan en helt ny video till sin andra singel från senaste och så hyllade albumet "Ashes & Fire". "Chains Of Love" har redan första veckan haft nästan 100 000 visningar. Den 24 januari startar han sin USA-turné.
/cbj

Edwards blottar sina känslor


Kathleen Edwards

"Voyageur" (Rounder)

PPPP

Något så ovanligt som en skillsmässoplatta.

För den här handlar på ett flertal av de tio spår om den 33-åriga kanadensiskans uppbrott från det långvariga äktenskapet med musikern och producenten Colin Cripps, som varit hennes högra hand på hennes tre tidigare album.

Men mycket av texterna är inlindade och man får många gånger dra egna slutsatser och spekulationer om hennes funderingar och känslomässiga förhållande till exmaken och kärleken till den nya mannen i hennes liv, Justin Vernon (Bon Iver).

Kvalitén har gått som en röd tråd genom hennes karriär, från fullängsdebuten “Failer” (2003), “Back To Me” (2005) och “Asking For Flowers” (2008).

Som tonåring grottade Kathleen ner sig i äldre broderns samling av Bob Dylan, Neil Young och Tom Petty album och tog där avstamp på sin musikaliska profil.

Med Vernon som medproducent har ljudbilden vuxit och brett ut sig mer på “Voyageur”, jämfört med de lite mer traditionellt elegant americana formade föregångarna.

Men Edwards är fortfarande starkt rotad i genren och öppningsspåret “Empty Threat”, “Chameleon/Comedian”, “Change The Sheets”, “House Full Of Empty Rooms” och “Mint” är exempel på underbart balanserad och lagomt storslagna americanaballader.

I sju minuter långa avslutningen “For The Record” gör hon upp med sina nuvarande känslor.

Men även om “Voyageur” som helhet andas en del tungsinne så är Kathleen likt sina nedanstående medsystrar begåvad med en musikalisk dragningskraft som är urstark oavsett om det handlar positiva eller negativa vibbar i livet.

Liknande artister: Lucinda Williams, Tift Merritt, Gillian Welch, Patty Griffin, Kasey Chambers.

OBS! “Voyageur” släpps nästa onsdag i Sverige.

Björn Bostrand


Vi tar hand om våra egna...



Bruce Springsteens nya singel "We Take Care Of Our Own" finns nu att lyssna på.Från och med i dag finns den att köpa via Itunes. Albumet "Wrecking Ball" släpps den 5 mars i England och dagen efter i USA.

Ny skivan ska enligt The Hollywood Reporter vara Bruce Springsteens mest arga album någonsin. Rolling Stone har pratat med Jon Landau och skriver bland annat så här:

"The disc was produced by Ron Aniello, who has previously worked on albums by Candlebox, Jars of Clay and the last LP by Springsteen's wife, Patti Scialfa. Members of the E Street Band play on the album, along with a variety of outside musicians, including Tom Morello and possibly former Pearl Jam drummer Matt Chamberlain, who has often recorded on Aniello's projects. "It was an experimental effort with a new producer," says Landau. "Bruce and Ron used a wide variety of players to create something that both rocks and is very fresh."

Läms mer av Rolling Stone-artikeln här: http://www.rollingstone.com/music/news/bruce-springsteen-returns-with-wild-new-album-20120118#ixzz1jt7LpubB

Här är albumets låtlista:

Wrecking Ball Tracklist:
01. We Take Care of Our Own
02. Easy Money
03. Shackled and Down
04. Jack of All Trades
05. Death to My Hometown
06. The Depression
07. Wrecking Ball
08. You’ve Got It
09. Rocky Ground
10. Land of Hope and Dreams
11. We Are Live
12. Swallowed Up (iTunes Bonus Track)
13. American Land (iTunes Bonus Track)


Romantiken når oss den 25 januari...

Tomas Andersson Wij är på gång med ett nytt album. "Romantiken" släpps den 25 januari av skivbolaget Razzia och turnén börja en månad senare. Låtarna har han skrivit tillsammans med Andreas Mattsson och Andreas har också producerat. En dokumentärfilmare Jonas Selberg Augustsén har följt inspelningen och hittills har "Romantiken" fyra avsnitt.
På albumet har Tomas också en del gäster.Ane Brun gjorde en duett av titelspåret, Mauro Scocco, Ulf Stureson och Bo Sundström körade på varsin låt, Niclas Frisk gjorde ett par gitarrsolon, medlemmar från Deportees kom med en hög stränginstrument. Fina Obladoo har en intervju med Tomas som ni kan läsa här.
Så varsågoda. Fyra steg som tar Er närmare "Romantiken"

Kathleen Edwards bäddade rent i natt...


Tänker på allt som vi aldrig fick uppleva


Den 29:e maj är det 15 år sedan Jeff Buckley bara 30 år gammal drunknade I Wolf River Harbour I Memphis.
Och jag blir ofta påmind om hur mycket passionerade musik som vi med största sannolikhet aldrig fick uppleva från denna gudabenådade musiker.
Någon fler?
/Björn

St. Vincent hyllar Elvis....

Hos Conan i natt gjorde St. Vincent en snygg anspelning på när Elvis Costello & The Attractions spelade i Saturday Night Live 1977. De fick spela för att Sex Pistols inte fick visum till USA. Men de skulle inte spela "Radio, Radio" och de började på "Less Than Zero", bröt och spelade trots allt "Radio, Radio". Därefter dröjde det över tolv år innan Elvis Costello fick vara med i SNL igen...
St Vincent började på "Radio, Radio", bröt och spelade "Cheerleader" i stället...
/cbj

Loney Blues

Inte så många svenskar har fått album utgivna av Sub Pop. Men Emil Svanängen under sitt alias Loney Dear är i alla fall en. Senaste, och totalt sjätte, albumet heter "Hall Mark" och släpptes av Polivinyl 2011. Nu finns albumets andra singel ute. Och det är svårt att motstå "Loney Blues" och den märkliga skateboardvideon...Dessutom tackar vi särskilt för att Loney Dear är bokad till sommarens Storsjöyra...
/cbj

Loney Dear - "Loney Blues" from stereogum on Vimeo.


Lyrisk och knäsvag


First Aid Kit

PPPPP

“The Lions Roar” (Wichita/Border)

Klara och Johanna Söderberg sjunger fantastiskt och stämmorna är magnifikt knäckande. Dessutom skriver de utsökta låtar som om de aldrig gjort något annat  i sina unga liv. Helheten blir musik som är så tiotalt tidlöst vacker men också bjuder på smaker av både ungdomlig styrka och nyfikenhet samt ärrad och respektfull rutin.

First Aid Kit är drömamericanacountry som inte flirtar det minsta med trender och som bara känns som en ärlig och genuin hyllning till systrarnas förebilder som Emmylou Harris, June Carter, Johnny Cash, Gram Parson med flera.

Det är miltals från det påkletade sminket i Idolvärlden och Klara och Johanna bestämmer alldeles själva.

Inspelad i Omaha, Nebraska, med Mike Mogis (från systrarnas gamla idoler Bright Eyes) som producent och medmusiker och ett antal Mogis-vänner också involverade I ljudbilden så är “The Lion's Roar” rakt igenom en hudnära ekologisk produkt utan onödiga tillsatser.

Pappa Bengt (f.d. Lolita Pop) bidrar med bas på sju av de tio spåren och Mattias Bergqvist står för fingertoppstrummande på alla utom en av låtarna

Faktiskt inte så mycket orda om för det här är en musikalisk resa extra ordinär med ett syremättat melankoliskt sound som gör den som är beredd att öppna sina sinnen både lyrisk och knäsvag.

Liknande artister: Emmylou Harris, June Carter, Johnny Cash, Gram Parson och alla andra liknande som leverat på samma nivå genom årtiondena.

Björn Bostrand


Live from New York - It´s LDR

Alla har en åsikt om Lana Del Rey just nu. Ni läste väl Fredrik Strages krönika i DN, annars finns den här. Och det är fortfarande två veckor kvar tills hennes debutalbum "Born To Die" släpps. I natt var hon första artisten sedan 1998 som uppträdde hos Saturday Night Live innan hennes albumdebut är släppt.
IF Popgeni stöder Lana Del Rey och rätten att hitta på ett bra liv åt sig själv...
I dag visar vi de två låtar Lana framförde i natt:


Oj, är det redan lördag. Då blir det tecknat...

Ingen lördag är komplett utan lite tecknat. Neon Trees från Utah bjuder på en skön tecknad video till nya "Everybody Talks". Låten streamades först via Rolling Stone men nu är videon här. Deras andra album "Picture Show" beräknas komma i mars. Senast turnerade de som förband till Duran Duran av alla...


You don´t know what you got, ´til it´s gone....

Politikers inverkan på samhället... Jaja...
 
Här låter vi framföra ett budskap via Joni Mitchells låt "Big Yellow Taxi".
Här med fantastiska Lindsey Buckingham.
(Tänk vad vissa låtars aktualitet bara fortsätter... Den här skrevs i början av 70-talet.)
Varsågoda!



/Stefan

Brittiskt gitarrsnille klart för Nidaros Bluesfestival


Nidaros Bluesfestival i Trondheim fortsätter att fylla på med intressanta namn till festivalen i slutet av april.
Nu är 34-årige bluesgitarristen Matt Schofield är klar för festivalen med sin trio.
Schofield som lever med omdömen som “den största bluestalangen sen Clapton, Mayall och Green slog igenom på 60-talet" dubblar på Nidaros med spelningar fredagen den 27:e och lördag 28:e.
De senaste två åren har Schofield korats till årets gitarrist i British Blues Music Award och hans senaste album “Anything But Time” (2011) blev årets bluesalbum i musikmagasinet Mojo.
Ännu en anledning, till två tidigare som Deadman och Jimmie Vaughan & Lou Ann Barton, att go west i april. /Björn

Just nu.


Färskvaror från Austra och The Kills

Torontos Austra förekom på många årsbästalistor 2011. Nu startar de 2012 med en helt ny video. Låten heter "Spellwork" och regissören Yelena Yemchuk är mest känd för sina videor åt Smashing Pumpkins...

Brittiska duon The Kills vill inte vara sämre. Alison och Jamie firar tio år tillsammans. De släpper i dagarna videon till "The Last Goodbye". Deras regissör, skådespelerskan Samantha Morton kan bland annat skryta med en Oscars-nominering...

The Kills: The Last Goodbye on Nowness.com.


Dags för det feta genombrott för Kathleen


33-åriga kanadensiska singer/songwritern Kathleen Edwards släpper sitt fjärde album “”Voyageur” på tisdag och nu är det för bövelen dags för ett fläskigt genombrott i de breda lyssnarleden runt vårt klot.
En underskattad och fantastiskt uttrycksfull sångerska och låtskrivare som borde vara betydligt fler man och kvinnas angelägenhet med sitt personligt granna anslag i bästa sortens americana och folkpop.
Förra året skiljde sig Edwards från maken och musikern Colin Cripps som skrivit låtar och producerat hennes tidigare album och inledde samtidigt en relation med Justin Vernon, frontman i hyllade Bon Iver.
Vernon har också tillsammans med Edwards producerat “Voyageur”, vilket hörs klart och tydligt i ljudbilden.
/Björn

Suzie Q


Vi på Popgeni har alltid haft goda öron och ögon till Suzi Quatro.
Därför måste vi bara bjussa på det här klippet från australiensiska pärlan RockWiz där Suzi från slutet av 2011 duettar med aussiekungen på Gretsch White Falcon, Chris Cheney (The Living End).
“Stumblin' In” är låten som Quatro tillsammans med Chris Norman (Smokie) nådde hela vägen upp till en fjärdeplats på Billboard Hot 100 under 1979.
/Björn

Vinylkällaren 55


Full Time Men

“Your Face My Fist” (New Rose) 1988

Obskyrt?

Visst, men likt förbaskat en läcker supergrupp för bara ett par tillfällen.

När amerikanska The Fleshtones var lite på dekis under sent 80-tal så samlade Keith Streng ihop större delen av bandet och gjorde som F.T.M. en EP och den här sköna fullängdaren med assistans av polare från en handfull ytterst älskvärda grupper.

Peter Buck (R.E.M.), Pat Dinizio (The Smithereens), Jeff Connolly (Lyres), Dave Faulkner (Hoodoo Gurus) och Stiv Bators (Dead Boys) bidrar pricksäkert till resultatet som är klart besläktat med Fleshtones retro garagerock.

11 spår, de flesta med Streng som en av låtskrivare, men även några eleganta covers som The Creations “Making Time”, Holland, Dozier, Holland “Baby Don´t Do It” och Ida Cox “Four Day Creep”.

Det lär bara vara ett fåtal som var på hugget när det här blixtsnabba nedslaget i rockhistorien dök upp.

Men vi som lyckades snubbla över den gläds naturligtvis över att kunna sortera in den som en skitsnygg nördig vinyl i samligen.

H.T:n to the right handlar om en klassiker med pudelvinkling och ett riktigt ess i sin genrer. Ett måste för praktiskt taget vem som helst som vill ha hyfsad klass och bredd på sin skivsamling.

Lätt som en plätt. Eller hur?

/Björn


De tre maniska prästerna...


Vi hade tre kungar på De Tre Kungarnas Dag.
Nu är det dags för tre präster.
Från början var de fyra, men i mitten på 90-talet försvann en. Och så var de bara tre kvar.

Jag och Manic Street Preachers har umgåtts sedan 1992.
För kompisarna och det som gällde i skolan, var det mest Guns N Roses och Metallica. Inget annat.
Men vi försökte. Faith No More fick sina klor i mig i den vevan. Genom ett skolarbete hamnade jag i punk och New Wave och upptäckte hela Stiff-katalogen (hittade till min stora glädje Tracey Ullman i farsan skivsamling). The Clash och framför allt Sex Pistols väkte någonting i mig.
Men det här var också i början av 1990-talet. Den första britpopvågen sköljde som bäst över oss med grupper som James. XTC (hade en stor hit med den strålande popsingeln "The Disappointed" just då) och mastodonter som Elton John och Paul McCartney dominerade på MTV mitt i bland den där "nya" Hiphopen från L.A. The Lemonheads och The Posies från USA lärde oss att gilla Sonic Youth. Och R.E.M hade en liten svacka med Shiny Happy People, som t o m deras fans hatade.
Mitt i bland allt detta kom Manic Street Preaches.
Som fyra blodfattiga och bleka underground rockare tog de plats på MTVs Headbangers Ball med melankoliska "Motorcycle Emptiness". Jag fattade det inte. Just för tillfället var jag inne på Hårdrock. Hade börjat lyssna på Alice In Chains och väntade på Mötley Crues video till "SOS (Same Ol´Situation)". jag hade luftvägsinfektion och var beroende av Ventolinpulver och kortison. Men så kom de. Och gjorde hela världen till en lite bättre plats.

Paradoxen var ju att de beskrev en verklighet, utan försköningar. De skrev om en post Thatcherperiod där de kände sig totalt utanför. En analys av texten till Motorcycle Emptiness förklara det hela med att i Blackwood så var det en statussymbol att äga en lätt motorcykel. Precis som här. I början moped, sen en lättmotorcykel. Det var status. Då fick man tjejerna.
James Dean Bradfield, Nicky Wire, Sean Moore och Richey James Edwards hade fattiga föräldrar och hade helt enkelt inte råd med några motorcyklar. Och det sig skapade ännu mer en frustration och utanförskap, för att använda ett populärt ord.
Men även så lånade de textrader från Nicky Wires brorsa Patrick Jones poem, Neon Loneliness.
Men ett starkt intryck som jag fick var av låten "Little Baby Nothing". Exploateringa v kvinnor var inte på tapeten då och jag hade aldrig direkt tänkt på det tidigare. Faktum var nog att de tjejer som fanns i klassen , eller de tjejer som fångade ens intresse då, som var några år äldre, snarare såg som ouppnåliga.
Jag förstod det inte först.
Men "Little Baby Nothing" fick mig att öppna ögonen lite mer.

När Manics skulle spela in låten behövde de en duettpartner som kunde spela rollen som utsatt individ som blivit utnyttjad av män. Valet föll på Kylie Minougue. Men skivbolaget ville inte släppa henne till ett okänt band med en gitarrist som ristat in "4 Real" med ett rakblad på armen.
Så erbjudandet gick till amerikanska fd porrskådisen Traci Lords.
Och på något sätt, när strippklubbar börjar poppa upp i fjällvärlden, så känns den här låten väldigt aktuell just nu. 



Sommaren 1993 kom uppföljaren "Gold Against The Soul", vilket gjorde mig lyrisk. Jag kunde inte sluta spela "Sleepflower", "From Despair To Where", "Life Becoming A Landslide", "Drug Drug Druggy" och "Roses In The Hospital". Men själva gillade inte Manics sin skiva nämnvärt.
Då small "the Holy Bible" högre.
Fast den förstod jag mindre av. Även om låtar som "She Is Suffering" och "Ifwhiteamericatoldthetruthforonedayit´sworldwouldfallapart" väkte en del funderingar. "Revol" var en strålande singel. Och "Faster" grep tag ordentligt.
Men när Richey James Edwards 1995 försvann spårlöst. Det sista man hörde från honom var att han tagit ett tåg och hoppat av vid Severn Bridge, norr om Bristol.
Jag och alla andra trodde att det nu var slut för Manic Street Preachers.
Men det visade sig bara vara en början.
1996 kom "Everything Must Go" och singeln "A Design For Life" slog ner som en bomb.
När den dök upp på MTV en dag så drog jag på volymen lite extra. Trots att Farmor var hemma. Hon gillade inte när man spelade högt. Om det inte var Roland Cedermark eller Vikingarna. 
Men hon kom in. Satte sig ner, var tyst en stund och sa något som förvånar mig än i dag.
- Men vilken fin bit!
Bara det är ett bevis på kvalitéer utöver det vanliga.



1998. Det kändes som att i Östersund förstod ingen Manic Street Preachers kvalitéer. Det mesta var rätt nattsvart det året i och försig. Jag hittade mig själv i en position där jag var tvungen att bygga upp något nytt. Men jag visste inte vad, åt vilket håll eller hur. Bara att det skulle ske nu.  
"This Is My Truth Tell Me Yours" var som ett pepp-brev. Manic Street Preachers visste vad jag gick i genom. Ingen annan.
Hade försökt med kompisarna, men de rynkade på näsan. Ja, utom för "If You Tolerate This, Your Children Will Be Next". Den gillade de. Däremot inte jag. Jag tyckte nog att den var en av Manics svagaste. Kände ingen som helst relation till spanska inbördeskriget. Lustigt nog blev det hit.  
Däremot blev jag nästan dränkt av ljudbilden i "Tsunami", "You´re Tender You´re Tired", "You Stole The Sun from My Heart" och "Ready For Drowning". Jag älskar fortfarande "Black Dog On My Shoulder".
Andres Lokko, en journalist som jag hade stor respekt för, skrev en ljummen recension av plattan. Kallade det för arena rock och att Manics inte gjort något sedan "Motown Junk". Jag ansåg att han nog förlorat förståndet. Men hade ändå honom att tacka för upptäkten av Primal Scream, men även Augustus Pablo och Keith Hudson.
Jodå, reggae, var på tapeten då. Man skulle ju ha lite kul också.
2001 var situationen en helt annan när "Why So Sad" dundrade fram i tv. Det var som en kär gammal vän kom tillbaka.
Framför allt blev jag rätt politisk det året. Vi satt på kaféer, rökte Kent och hade slitna jeans och Converse. Vi kände oss up-to-date, men samtidigt som en modekvarleva från 1990-talet.
Men det sket vi i.
Vi diskuterade politik, samhällsfrågor och avskydde män som suttit vid makten för länge. George Bush och Göran Persson. Same shit.
Jag hade en svår Lennon och Springsteen period. Jag var fast i svensk hiphop tack vare recenserande i Länstidningen. Men jag fick också åsikter som egentligen inte passade vare son vänster eller högerhållet på den politiska kartan. Lite rebellisk. Lite mognare. Kravallerna i Göteborg var ett hett diskussionsämne.  
Därför var det kanske inte så konstigt att låten "Let Robeson Sing" träffade mig skoningslöst rakt in. Man behövde inte sympatisera åt det ena eller det andra hållet. Bara man visade lite medmänsklighet och lät folk vädra sina åsikter, så kunde man i de flesta fall komma överrens. Just då umgicks jag också med barndomskamraterna, en moderatröstare och en gammelsosse.
Då får man lära sig att balansera och komma med vinklar som ingen har tänkt på...
Men det spelar ingen roll vilken åsikt kompisen hade.
Låt han sjunga för det! Kanske kan han öppna mina ögon en gång till...?



Manic Street Preachers verkar aldrig vilja ge upp. Och tur är väl det. De har fortfarande någonting att säga.
"Lifeblood", "Send Away The Tigers" och "Journal For Plauge Lovers" hade sina stunder av lycka. Men lät också stundtals oinspirerat.
Men det var nog när James Dean Bradfield släppte soloplattan "The Great Western" som jag tyckte att han hittat tillbaka igen. Och senaste "Postcards From A Young Man" kändes även den som ett brev från en gammal vän.
Vi har båda blivit äldre. Mognare. Kanske lite mindre rebelliska, men definitivt (i alla fall) är vi lite irriterade på det mesta.

/Stefan






One Way Love

När jag fick min dotter så kom jag på mig själv att fundera över vilken musik som jag har med mig från min egen barndom. Tidigare skrev jag ett inlägg om min mors influens och vilken riktning som hon fick in mig på. Relativt omedveten, skulle jag tro eftersom 90% av den musik hon spelade var dansband, medan de låtarna som jag sög åt mig var hitlistemusik från 70-talet.
Men det finns också låtar som vuxit sig fast. Och som jag fortfarande gillar och blir så där drömskt nostalgisk utav.
Den första är Heart & Soul. En gammal Hoagy Carmichael klassiker som sjungits av alla från Dean Martin, Frank Sinatra och Ella Fitzgerald. Men kändast är den med The Cleftones från sista natten med gänget. De gjorde helt enkelt om det gamla örhänget till suverän doo wop. Men den är versionen är mer eller mindre bortglömd. Men den ligger närmast Hoagy Carmichaels original.
Helen Ward sjunger och det hörs lång väg att Carmichael vaskat fram en äkta amerikansk gludklimp från början till slut.


Den andra är en brittisk glamklassiker. The Sweet i den här Chinn/Chapman dängan. Lite fånig, lite corny, men ändå jävligt rolig. Det här är också morsans förtjänst. Även om glamrock var totalt främmande för henne. Men hon hade, och har fortfarande, en bra känsla för melodier. Och jag antar hon har fört det vidare.
Jag har också ett rätt sjukt minne till den här låten från början av 2000-talet. Jag och brorsan var så där ordentligt drängfull på Dansmaran i Folkets Hus i Ö-vik. Bandet Perikles spelade, och jag gillade det jag hörde. Det var inte en enda klassisk dansbandslåt utan de körde covers från Ac/Dc till Beach Boys, 80-tals hits och Bonnie Tylers "It´s a heartache" och även Huey Lewis "Whole Lotta Lovin". Men som sista låt drog de i gång "Poppa Joe" och fick alla att sluta dansa och i stället dansa ringdans. Min bror och jag deltog inte, men det hela såg så bizarrt ut att vi bestämde oss för att dricka apelsinjuice resten av natten.

br />
Den sista är en 80-talare. Jag var nog bara 8 år då den här kom. Men trots det gick den rakt in.
Idag kan det låta hopplöst 80-tal om produktionen, men det är låtens och dess uppbyggnad som är storheten. Den sa mig något. Sedan är ju Agnetha Fältskogs sångröst väldigt speciell.
Det var bara något år sedan när poletten trillade ner. Det var först då som jag fick reda på att det var Jeff Lynne som låg bakom låtskrivandet och produktionen.
Sorry, Christer. Men Jeff Lynne är en begåvad musiker.


/Stefan

The Little Willies dyrkar dig...

Sent i går återvände Norah Jones och hennes countryband The Little Willies till David Letterman för att framföra låten "I Worship You" från deras dagsfärska andra album "For The Good Times". På albumet framför gruppen klassiker från den amerikanska countrysångboken. "I Worship You" gjordes odödlig av bluegrasslegenden Ralph Stanley. I år är det hela nio år sedan The Little Willies bildades...
/cbj

Ett ljus i januarimörkret...

Den sista dagen denna månad kommer Leonard Cohens första nya studioalbum på hela åtta år. "Dear Heather, New Ideas" är titeln på 77-åringens nysatsning. I dagarna har han släppt den andra singeln från det kommande albumet. "Darkness" är en passande låt den här tiden på året...

It´s a mighty long way down rock & roll - from Bräcke to Royal Albert Hall...

Popterror fick åka till London och spela in sitt kommande album. Inspelningen var priset för den poptävling de vann där bland annat Lisa Milberg och Andres Lokko satt i juryn. Det släpps i vår. Den första advent gjorde de den här videon till "Dom släpper nog in dig" i Umeå med hjälp av Caotico och andra. En fin försmak av vad som komma skall...
/cbj

Den 27 januari kommer han....

I dag på förmiddagen var Arlo Guthrie musikgäst i TV 4. Den 27 januari gästar han IF Popgeni som tillsammans med Rootsy Live, ABF, Östersunds Församling och Vinterfestivalen bjuder på konsert i Östersunds Gamla kyrka. Speciell gäst är författaren och poeten Peter Lucas Erixon. Biljetter finns att köpa via Ticnet och Cityshop i Östersund. Vi släpper bara 160 biljetter. Men det finns kvar...
Den första låt Arlo spelade var Leadbellys klassiska "Alabama Bound". Sedan fick han svara på lite frågor. Arlos svar var bättre än frågorna:
Musik%20med%20legenden%20Arlo%20Guthrie Morgonens%20musikg%C3%A4st:%20Arlo%20Guthrie
Och sedan avslutade han för 50 minuter sedan med den så sorgset vackra "Darkest Hour":
Arlo%20Guthrie%20med%20l%C3%A5ten%20Darkest%20hour

Snöpatrullen arbetade hårt i natt...

Även i New York har man sin snöpatrull. Men de har hämtat den från Skottland. I natten jobbade de sent...

Harris bör vara stolt

Bara nio dagar kvar innan ett av årets tveklöst bästa album landar. Och den Emmylou som alla vi popgenier tänker på när vi svävar högt med nya singeln från First Aid Kit album "The Lions Roar" måste vara stolt. För det här måste väl vara en dedication till countrydrottningen? /Björn

Något mer att hålla öronen på


För några dagar sedan var det amerikanskan Lana Del Rey som jag tyckte att ni skulle hålla koll på.
Nu är det brittiskan Ren Harvieu från Salford som liksom Rey släpper ett debutalbum, betitlat “Through The Night”, i slutet av den här månaden.
Med en sensuell röst som fått vissa förståsigpåare att tämligen klockrent placera henne mitt emellan Peggy Lee och Dusty Springfield, och ett sound som är färgat av jazz, soul och country så ser framtiden onekligen ljus ut.
Ed Harcourt gillar henne skarpt och gästar med piano och sång på ett av albumspåren. Dessutom har Ren fått första klassens komplimanger från både Johnny Marr och The Coral.
/Björn

Fuck All The Perfect People

Det har gått över 30 år sedan Chip Taylor skrev "Wild Thing". Sedan dess har han hunnit skriva många hits åt andra, varit professionell spelare som var så framgångsrik att han var portförbjuden på flera casinon i Atlantic City, och sedan artist under eget namn. Eller ja, Chip heter ju egentligen Wes Voight och är bror till skådespelande Jon och farbror åt Angelina Jolie.
IF Popgeni har ett par gånger varit riktigt nära att ordna en konsert med Chip i Östersund. det har ännu inte blivit av. Men Chip är i vart fall på väg till Sverige för en ny turné som startar i slutet av januari.
Här är hans nya singel: "Fuck All The Perfect People!":


From a porch swing in Tupelo...


Elvis bardomshem


I alla fall kallades han The King i USA.
Här kallades han Elvis.
Han skulle ha fyllt 77 år i dag om han hade levt.

För egen del handlar Elvis musik mycket om min barndom. Många minnen förknippas med hans musik vare sig jag vill eller inte. På senare år uppskattade jag hemskt mycket hans soulsida lite mer.
"From Elvis In Memphis" är en lysande platta, från början till slut. Trots att det bara är covers rakt igenom.
Men det var ju det här med hans röst. Den var och är fortfarande speciellt. Nu 35 år efter hans död, så kan hans röst fortfarande trollbinda.
Under 2000 gjordes ett par lyckade och en del mindre lyckade försök att uppdatera Elvis. "A Little Less Conversasion" och "Rubberneckin´" blev två lyckade försök tack vare JXL och Paul Oakenfold.
Men även den här funkar. Som om Elvis skulle ha dykt upp med ett rockband på förra årets MTV Music Awards.  



/stefan

Något att hålla öronen på


Dopnamnet är Elisabeth Grant, men kanske är det så att artistnamnet Lana Del Rey passar bättre ihop med hennes egen beskrivning på sig själv som en “gangsta Nancy Sinatra”.
Den 25-åriga New York födda singer/songwritern nämner den på pappret lite udda trippeln Elvis Presley, Kurt Cobain och Britney Spears som viktiga musikaliska influenser.
Barquepop är också ett fack som branschen gärna sorterar in henne i. Men det viktigaste är att hon har en stor, varm och fängslande röst och att både “Video Games” och “Born To Die” är låtar som omgående bara omfamnar en.
I slutet av denna månad släpps fullängdaren “Born To Die”.
/Björn

En evigt ung rebell

I dag hyllar vi David Bowie.
65 år, sägs det.
Fan tro´t...
Här är i alla fall en sånt där klipp som får en att önska att man var just där. Då.
Och det var för 9 år sedan.


Jag ljuger nog inte om jag säger att alla på ett eller annat sätt har minnen och något förhållande till Bowie.
Det går som inte att komma ifrån.
Vare sig om det handlar om Major Tom, Ziggy, Berlinåren, samarbetet med Iggy, 80-talets röda skor, 90-talets flirt med jungle och modern dansmusik eller 2000-talets retro tripp.
Under åren har han skapat musik för flera generationer, för olika genrer och satt sin stämpel för evigt i musik. 
Det gör honom till en av de absolut största.

/Stefan  

En guide att vårda


Guided By Voices

"Let's Go Eat The Factory" (Fire Records/Border)

PPPP

Åtta år har gått sedan Robert Pollard bestämde sig för att lägga ner bandet. Och att det skulle bli en reunion även för 54-årige sångaren Robert Pollard och de övriga gubbsen i ett band som startade på tidigt 80-tal var definitivt en högoddsare för min del.

Men även om det gått nästan åtta år sedan de sist slog sina klokt skruvade skallar ihop så har inget hänt rent sound och tankemässigt i gruppen som under sin ungefär 15 album långa diskografi alltid varit likhet med exceptionell personlighet.

Och tack och lov för det.

De 21 låtarna, på bara 42 minuter, byggs på nytt av en mix från psykedeliska stänk från the summer of love, garagerock, punk och janglepop och blir till ännu ett album som låter bara som Guided By Voices kan.

Med originalsättningen Pollard, Tobin Sprout, Greg Demos, Mitch Mitchell och Kevin Fennell som plockar upp tråden från “Under The Bushes Under The Stars” (1996) så är det en ytterst kär återkomst.

Elva av låtarna klockar in under två minuter och kort är oftast klockrent när G.B.V. sitter i förarsätet.

Albumet bildar en G.B.V-helhet, långt ifrån alltid lättsmält och lättlyssnad, men alltid spännande. Men champagnekorkar briserar när man möter saker som “Doughnut For A Snowman”, “Spiderfighter”, “Hang Mr. Kite”, “The Unsinkable Fats Domino”, “Imperial Racehorsing”, “Waves” och “Chocolate Boy”

Om nu Pollard, som på solkvist sedan 2004 har släppt häpnadsväckande 14 album, nu också bestämmer sig för att på nytt slå sina påsar ihop med powerpoparen Tommy Keene och göra den där hett efterlängtade uppföljaren till 2006 års “Blues & Boogie Shoes”, som förresten inte alls har något med varken blues eller boogie att göra, utan är en perfekt kloning av dessa båda herrars musikaliska snillen, så är 2012 plötsligt två juveler rikare.

Eller fyra eftersom man redan bestämt sig att släppa ytterligare ett G.B.V. album i maj med helt nytt material. En platta som föregås av ett nytt soloalbum med Pollard.

Någon som är förvånad?

Jag är bara lycklig.

Liknande artister: Boston Spaceships, Circus Devil, Sebadoh, Pavement, Superchunk.

Björn Bostrand



Det ska vara en syster i (v)år...

Den 27 mars kommer det fjärde albumet "You & I" med de sjungande och låtskrivande systrarna Allison och Catherine Pierce. Systrarna kopmmer från Alabama men bor sedan några år i New York. Ett större albumkontrakt innebär en större satsning på The Pierces och de ska produceras av The Darktones med starka kopplingar till Coldplay. Vi visar i dag "You´ll Be Mine" som hela hösten har tävlat med Adele om att vara mest spelad i amerikansk och brittisk radio...

Men redan den 24 januari kommer "The Lion´s Roar" med de sjungande och låtskrivande systrarna Klara och Johanna Söderberg från Stockholm. Det blir deras andra album och det släpps nästan exakt på dagen ett år efter debuten. Här visar vi gen den första singeln från det kommande albumet. Varsågoda "The Lion´s Roar":

/cbj

Bara ett rep...

Här står de. Nick Lowe, Wilco och Mavis Staples i operahuset i Sydney för några veckor sedan. Och de repeterar "The Weight"!, Underbart att någon filmat och lagt ut detta....<br>

I dag är det de tre magiska kungarnas dag!

Kung nr 1 heter Freddie. Här är han från Texas sommaren 1973:

Kung nr 2 heter Albert. Här är han tillsammans med Stevie Ray Vaughan från 1983:

Kung nr 3 kallar sig för Blues Boy vilket förkortas B.B. Här är han på besök i Stockholm 1974. Han intervjuas av Arne Weise och allt..:

Simon, kom igen. Det är dags nu. Vi behöver dig. Och Silverbullit.

Inför den Yran 2005 kom ångesten smygande. Jag började att ledsna på att recensera musik. Det fanns många orsaker till att jag såg skymten av vägs ände. Jag ville stanna upp, se (lyssna) tillbaka på alla de plattor som alltför fort hamnat i skivsamlingen eftersom det hela tiden kom nya alster som skulle granskas.
Mest illa var att det var samma sak med den musik jag tog del av livs levande. Jag var blasé och hela situationen kändes minst sagt underlig. Att vara ett med musik under så många år hade sakta men säkert förvandlats till en grå vardag. Och jag hatade detta faktum och önskade att ett mirakel skulle hända.
På Yran det året 2005 hände precis detta.



Det måste ha varit 1996 eller 1997 som jag träffade Simon Olsson första gången. Simon hade precis klivit av scenen efter att med sitt Silverbullit ha knockat Hultsfred med en spelning som där och då tjongade in på topp fem av vad jag dittills hade varit med om. En omtumlande rockupplevelse som var en osannolik mix av Stooges, Primal Scream och New Order. Debutplattan var en mer tyglad version av göteborgsbandet livs levande som är en übersvettig rockupplevelse. Jag spelar den fortfarande då och då, och hävdar fortfarande att det är en av de bästa svenska debutplattor som någonsin släppts.



Där och då, efter Hultsfredsspelningen hoppades jag att den tidigare så livaktiga och udda rockscenen i Göteborg var på väg in i en ny gyllene era. Tyvärr kom de förhoppningarna på skam.
Det kom att ta fyra långa år innan nästa skivsläpp (Citizen Bird) från Simon & Co. Tre år senare kom Arc Light. Det som hänt med bandet var att de vässat soundet än mer till att vara en hårdrocksvarsion av New Order, med magnifika elektroniska ljudmattor och Simons magnetiska sångröst hade tagit nya dimensioner.



Tillbaka till tältet nere i Badhusparken den yrankvällen. Jag hade inte träffat eller pratat med Simon sedan releasen av Citizen Bird och gruppen hade varit mycket sparsamma med sina liveframträdanden. Den första genomlyssningen av Arc Light hade gett mig en förhoppning om att gruppen tagit ett nytt steg i sin musikaliska utveckling och jag var mycket spänd på att höra de nya låtarna live.



Av en ren tillfällighet sprang vi på varandra innan spelningen. Jag slogs av att den spenslige sångaren var högenergiskt laddad, precis samma upplevelse jag hade på Hultsfred då jag knockades av en sann ren rockenergi som få svenska rocksångare bjudit på. Efter vårt korta möte infann sig en känsla i att det som komma skulle, hade potential till att bli ett av de yranguldkorn som man kommer att bära med sig livet ut.
Hur det blev?
Den timslånga spelningen med Silverbullit gav mig tillbaka lusten i att njuta av och söka ny musik. Energin och det sanna rockuttrycket – vad rockmusiken i sin essens handlar om – har Silverbullit i sitt artärblod och är kompromisslösa när man står på scen.

I fjol kom nyheten om att Silverbullit fått ett stipendium från SKAP (Svenska Kompositörer Av Populärmusik).
– Vi delar pengarna lika i bandet. Det blev 6666 kr var som jag tänkte ge i kollekt till min lokala satan-församling, kommenterade Simon det hela med sin sedvanliga glimt i ögat. Samtidigt avslöjade han att bandet jobbar på nytt material. Låt oss hoppas att det nya året lyfter på täcket till ett nytt kapitel i bandets karriär, att löftet inte rinner ut i sanden.
/TC
PS. Tyvärr finns inte Silverbullits allra bästa låt ”Peter Pencilbrain” på tuben. Kolla in på Spotify. Där finns rubbet.

Det kom ett brev med posten...




… och i det låg “Party Weekend 13 – Two By Two” och “Party Weekend 7 – So I Prefer The Night”.
Två CD med totalt 53 låtar kärleksfullt och noggrant utvalda av Popgenivännen Hans Schönnig.
Om du inte redan gissat det så kan jag berätta att det handlar om något så otrendigt, i mp3 tider, som bland-CD överförda från både CD och lätt småknastrig vinyl.
Så här skriver Hans i brevet.
“Jag har vissa “regler” när det gäller bra bland/band/CD. Utöver max en låt per artist/grupp och skiva får låtarna gärna ha beröring med varandra och ska kunna “trivas tillsammans”. Övergången “Taking Me Back (Joey Wilson) till “Any Day Now” (Jack Lee) blev jag extra nöjd med på “PW7”.
“Det blir en personlig touch på alla mina samlingar. Det svåra(!) har alltid varit att inleda en ny skiva/kassett och att avsluta.
Blir det några minuter kvar, kan jag grunna på det iflera dagar. De flesta tycker nog inte detta är ett problem, men de kan heller inte sammanställa en bra blandskiva/kassett!”
Pure art, säger vi på Popgeni och blir alldeles varma inombords inför denna bekännelse från en mogen man som liksom vi vägrar att växa ifrån vår kära pop och rockmusik.
Ett 30-tal CD-samlingar och 70 blandbanden finns hemma hos Hans i Grums.
Vi vet också att ni är många fler där ute som är precis som vi.
Musikaliskt har Hans aldrig frusit fast I det förflutna utan mixar med stil och glödande passion bortglömda och odödliga ess från 1965 till 2011
Som ett sant Popgeni ska göra och vi bockar och bugar och gör unisont vågen.
De fyra bifogade klippen är låtar som finns på "PW13"
/Björn


Artister vi minns... Bortgångna år 2011.

Det är med sorg i härtat som vi tar farväl av dessa och andra artister som gick bort under 2011.




Nick Ashford


Dan Peek

Carl Gardner... Rösten och själen i The Coasters.
Och, naturligtvis, Gary Moore.


/Stefan

Superfunk!

En av mina absoluta favoriter när det kommer till souldränkt housemusik.
Superfunk släppte plattan Hold Up! år 2000. Superfunk bestod av DJ-trion Fafa Monteco, Stéphane B och Mike 303. Och deras knutpunkt var soliga Marseille. Vilket jag tycker genomsyrar plattan från början till slut.
Gruppen fick en stor hit med "Lucky Star" och en något mindre med The Young MC.
Men min favorit kom redan i inledningen och kallades "Last Dance In Copacabana" som var en musikalisk resa från Europa, via Brasilien för att till sist landa i New York. En vansinnigt smart och sofistikerad stycke musik. Och dessutom housemusik, som var ständigt bespottad här i Sverige.
Naturligtvis blev plattan en absolut favorit.
Gruppen försvann senare, men som alltid finns musiken kvar. Och den dyker upp hemma hos mig när man minst anar det själv. Låten Last Dance är en sampling av det genomgående temat av "Last Dance In Copacabana" med sång av Ron Caroll. Videon är störtskön vintage med enbart snabba bilar i centrum.
En av 2000-talets låtar, definitivt.


/stefan

G.B.V. är tillbaka


Den 16:e januari är en stor dag.
Åtminstone för oss som alltid gillat skönt skruvade amerikanska bandet Guided By Voices.
För då är Guided By Voices äntligen tillbaka med nya albumet “Let's Go Eat The Factory”.
Den första studioutgåvan sedan “Half Smiles Of The Decomposed” (2004) från sångaren Robert Pollard och de andra coola gubbarna som tack och lov aldrig “växer upp” musikaliskt.
I väntan på läckra videos från “Let´s Go Eat The Factory” så får ni suga på ett par G.B.V. klassiker i form av “Teenage FBI” och “My Valuable Hunting Knife”.
Och det finns massor att upptäcka i deras digra diskografi.
/Björn

Årets första - från årets största...hopp....

Nu finns nya EP:n "Home Again" ute för nerladdning. Debutalbumet kommer i mars. Och Michael Kiwanuka är med på de flesta listor gällande de största hoppen för 2012. Lyssna så förstår ni att det inte är någon tillfällighet att flera av de bästa nya soulrösterna kommer från England...
/cbj

Efterlysning!



Det är den här mannen vi söker

The times they are a-changing...

 

Bara några dagar in det nya år som vi stavar 2012 och säkerligen med flera nyårslöften redan brutna, kan det vara trösterikt att blicka tillbaka och litet fundera över detta med att alltid vilja ändra på sådant som ändå oftast fungerar riktigt utmärkt, t ex sig själv.

 

En som visste särskilt mycket om förändringar är den store Woody Guthrie, som 1942 upprättade följande lista över sina nyårslöften.

 

 

För alla er andra som också fortfarande befinner er i ett tillstånd av julmatskoma eller annars har svårt att läsa smått, kommer här alla löftena utskriva:

 

1. Work more and better
2. Work by a schedule
3. Wash teeth if any
4. Shave
5. Take bath
6. Eat good — fruit — vegetables — milk
7. Drink very scant if any
8. Write a song a day
9. Wear clean clothes — look good
10. Shine shoes
11. Change socks
12. Change bed cloths often
13. Read lots good books
14. Listen to radio a lot
15. Learn people better
16. Keep rancho clean
17. Dont get lonesome
18. Stay glad
19. Keep hoping machine running
20. Dream good
21. Bank all extra money
22. Save dough
23. Have company but dont waste time
24. Send Mary and kids money
25. Play and sing good
26. Dance better
27. Help win war — beat fascism
28. Love mama
29. Love papa
30. Love Pete
31. Love everybody
32. Make up your mind
33. Wake up and fight

 

Nåt att fundera över!

 

tp


Önskar mig en färsk Celophane Flower


Får jag från mitt musikaliska hjärta redan nu önska stort så är ett nytt album med The Celophane Flower långt upp på listan över 2012 års finaste gåvor till mänskligheten.
Det är sex år sedan “In Their Best Album So Far” och ytterligare fyra sen “Too Good To Be Famous” aldrig blev de monumentala monstersäljare som de så innerligt förtjänade.
Please Jim & Andy....!!!
/Björn

Nick gillar The Rollers... (!?)



We're gonna shout and make some noise
We're gonna really give it to the boys
Ian jacked it in, but we got Pat McGlynn
And so long as he's a Roller, then we'll love him

Gone to see the Rollers
Got a ticket for the Bay City Rollers
And everything will be outta sight
When Les sings "Money" at the Rollers Show tonight


Nu har ju Chrille B mobbat mig för snöskottning hela vintern. Men nu tar jag min hämd.
Med hjälp av Nick Lowe.

I bland känns det skönt att få medhåll från popgenier som Lowe.
Bay City Rollers var bättre än Showaddywaddy.
Så är det bara.

Nick Lowe skrev hyllningslåten "Bay City Rollers, We Love You" till Bay City Rollers, med en rejäl ironisk glimt i ögonvrån, redan 1976 efter att Brinslet Schwartz gått i bitar. En låt som faktiskt blev etta i Japan, av alla ställen.
Han får berätta själv:



Låten fanns inte med på Lowes platta "Jesus Of Cool" som kom ut 1978, men väl på hans amerikanska version "Pure Pop For Now People" dök "Rollers Show" upp. En slags fortsättning, eller vad man ska kalla det.
"Pure Pop For Now People" använder även vi i IF Popgeni har anammat som mantra.
Hur som helst, så är "Rollers Show" en liten poppastish av en högre rang.
 

Om en månad. Den 3 februari så står Nick Lowe på Gamla Teaterns scen.
Missa inte det!
Även om han ändrat stil en aning de senaste åren så är och förblir han en högkvalitativ låtskrivare.
Det kommer mer om honom framöver.

Här skulle det kanske vara lämpligt med en video med just Bay City Rollers...
Men kom igen...
De sög ju...

/Stefan


Tre i rad

Kickar i gång nyåret med en trippel som dök upp i min 180 gig ipod idag.
(Den där radomfunktionen är ovärdelig i bland)
Och den livade upp allt medan det kockades en biff rydberg på kvarvarande oxfilé.
För trots allt ligger det något i det Jonas Gardell skrev på twitter i dag.
"Allt som på nyårsafton var magiskt och löftesrikt, är på nyårsdagen bara en trist väntan på att få gå och lägga sig."

Det skriver vi under på.

Wreckless Eric.
The one and only.


The Supremes. Behövs inte säga något mer.



Smith var ett band som hade en enda hit. Den här.
Det var Del Shannon som upptäkte bandet på en nattklubb i Los Angeles i slutet av 1960-talet.
Del Shannon arrangerade den här version av Burt Bacharachs "Baby It´s You" och det blev en hit.
Sen försvann bandet.
Men låten lever kvar än mycket tack vare Quentin Tarantino och hans användande av låten i filmen Death Proof.


/Stefan

Aussiescenen lever 27


Gott nytt 2012 på er!
Och från doktor Bostrand som struntade blankt i 12-slaget och höll en ytterst låg profil när det gällde intaget av alkoholhaltiga drycker, däremot var maten bländande, så får alla på ett eller annat sätt bakrusiga vänner en trippel som förhoppningsvis lindrar de värsta krämporna.

Från alltid lika fina australiensiska RocKwiz tolkar Martha Wainwright och Dan Kelly (singer songwriter och brorson till magnifike Paul Kelly) Roxy Musics “Slave To Love”.

Josh Pyke och Neko Case gör en countryfärgad version av Everly Brothers “LongTime Gone”...

... och Liam O'Maonlai (ex. Hothouse Flowers) och Eddie Reader (ex. Fairground Attraction) smeker fram The Fab Fours “Across The Universe”.
Allt framfört på ett sätt som får tiden att stanna. För bättre tolkas aldrig bedårande lånegods.
/Björn

RSS 2.0