Höstmys...

Simon Elvnäs ”Words unspoken” (Simon Elvnäs/Hemifrån)

PPP

Svenska singersongwriters som har förmågan att konkurrera på den globala scenen är man inte så van att ta del av. Salabördige Simon Elvnäs debut går aningen utanför det som man är van vid att höra i genren här hemma, med en tydlig vilja redan från början att inte bara vara en attraktion för oss svenskar.

Om man ser till genren ifråga är det ett projekt som är hopplöst omöjligt. Det finns så många i myllan som vill komma fram, så många som har en talang, men som aldrig riktigt når fram. Många har försökt, namn som Sophie Zelmani och José Gonzales ligger närmast till hands, bägge megastora i en inre krets men som aldrig riktigt nått det globala genombrottet.

Men om man lutar sig tillbaka och i sanning betraktar vad det handlar om, är det här som Simon, Sophie och José och övriga nämnda aldrig ens har en ambition att vilja fängsla.

Låtarna på ”Words unspoken” är mycket lågmälda, som kliver innanför huden för den som vågar lyssna eller vågar förstå. Det är aldrig så att det någonsin kräver sin lyssnare, helheten är balanserad och ibland exakt. Låtskrivandet ställs oblygt för oklanderlig begrundan. Det finns en hel del i dessa elva sånger som gör att du som söker en platta att värma sig med i höstens busväder, kan finna värme och tillit för att förstå att våren faktiskt inte är så långt borta.

Du kan vokalt lyssna in Eagle-Eye Cherrys nerviga röst, och om du hör Irma Schultz-Kellers röst på en del av låtarna har du helt rätt.

Det är också en av de där musikerna som med sin känsla kunde ha gått mycket långt. Och om Simon vågar spetsa till arrangemangen till att bli mer utmanande och överraskande hade det här kunnat bli en större magi än bara vara lagom.

En och annan överraskning än de valda symfonikerna och tjejrösterna hade gjort det här, som i sig lovar så mycket, till något mer.

Men okej. Jag nöjer mig med det, eftersom det låtskrivandemässigt (vilket ord…) har en potential till att bli något mer.

Nya bollplank?

Med andra musiker?

En cello här och där, en saxofon som bryter upp.

En distad gitarr.

Här finns potential.

/B-O


Aussiescenen lever 17


Folkrockkvintetten från Sydney har något stort på gång.
Åtminstone om man ska döma efter det jag lyckats ta till mig från deras andra fullängdare ”Yearlings”, som varken finns att streama på Spotify, köpa på iTunes och verkar långt borta även på de bästa nätbutikerna.
Inspelad i Kanada under gruppens turné där under fjolåret och med kanadensaren Les Cooper i producentstolen. Skapandet av albumet var en långdragen process som tog nio månader, men det verkar onekligen mödan värt när man lyssnar in en trippel som ”Yellow House”, ”All Mine” och ”Run Wild”.
Förresten. Söker ni på gruppnamnet på Spotify så hittar ni låten ”Dead Letter Chorus” med landsmännen och powerpopessen You Am I och ett album med samma namn från 1999 med grungefärgade britterna Llama Farmers.
Men det är ju två helt andra grejer. Hoppas någon med det snaraste förbarmar sig över D.L.C. och tämligen omgående ser till att de går att få tag även hos oss på ett anständigt sätt .
/Björn

We were the rebel generation...

Just i dag är det premiär hemma i England för "The Story Of Lovers Rock". En dokumentärfilm om den skönaste musikgenre världens hittills har hört. Det finns egentligen inget vackrare än bra Lovers Rock.
Lovers Rock var och är skön cool reggae som uppskattades nästan mer av kvinnor än av män. UB 40 och Maxi Priest förde den ut till världen; men där fanns många bra artister av båda könen.Bland dem som intervjuas i filmen är: Denis Bovell, UB40, Levi Roots Linton Kwesi Johnson, Angie La Ma, Maxi Priest, Mykaell Riley. Filmen innehåller också mycket humor med inslag av bland andra Eddie Nestor, Robbie G, Wayne Rollins, Glenda Jaxson. Rudi Lickwood, John Simmit., Annette Fagon
Jag vill se "Lovers Rock" nu!
/cbj


Ingen som Adele...

Det var länge sedan "Somenone Like You" var med på bloggen första gången. Och det är ju en av årets klart bästa låtar. Men det var ändå först i går som videon släpptes. Svartvit och inspelad i Paris - precis som vissa popgenier gärna vill ha det...
/cbj

Marling berör


21-åriga brittiskan Laura Marling får den engelska musikpressen att gå i spin över sitt tredje album ” A Creature I Don't Know” som har ett par veckor på nacken nu.
Det pratas om ännu mer musikalisk mognad och dras likheter med Joni Mitchell artistiska mod vid samma ålder.
Och visst känns hon...
/Björn

Fortfarande kung i det svenska rootsdiket

Nisse Hellberg

”Flod Av Eld” (Metronome/Warner)

PPPP

Det var någon klok Popgeni kollega som nyligen i text skrev det som jag alltid hävdat under de senaste fyra decenierna.

Nisse Hellberg har aldrig släppt ifrån sig en dålig platta sedan starten med mini-LP'n 1980 där ” En Röd Elektrisk Gitarr” blev en klar kulthit.

Soloköret med medmusikanterna i The Helltones som de numera heter, Janne Lindén, gitarr, Affe Östlund, ståbas, Marcus Källström, trummor, och Tobias Einestad som vikarie när Östlund är upptagen, är inget annat än en snillrik och bedårande fortsättning och påfyllning av Nisses oerhört svårstraffad backkatalog.

”Snackbar Blues” för fem år sedan var nummer ett och ”Flod Av Eld” är nummer fyra av något som ingen annan svensk artister klarat av att göra.

Och även om jag känner igen hans träffsäkra vardagspoesi, svänget och hela flocken av stilarter från rootspaketet med spets av pop,”Flickan I Cement” och country, ”Pil Av Silver” så är det bara att bocka och buga ännu en gång.

Fyll på med ”Ren Och Rak”, ”Nån Måste Få Jobbet Gjort”, underbara Bo Diddley pastischen ”Jag Är En Skakad Man”, ”Tabu Café”, ”Broder Black”, ”99 Och Bara En Kvar” och några till och ni har ännu ett ytterst hörvärt kapitel ur det svenska rootsdiket.

Jag älskar uttrycket för alltid och måste bara tycka synd om de som inte fattar vad man ska ha den här retromusiken till. Eller fått för sig att Nisses breda skånska dialekt skrämmer bort de flesta norr om Daläven.

Vilket bullshit!

Liknande artister: Wilmer X, Bäddat För Trubbel, The Sinners, John Lindberg Trio, Nick Curran.

Björn Bostrand


Deadman går igen

Nedan hyllar Björn Bostrand nya albumet från Deadman - läs under kategori "recensioner". Jag tror hela Popgeni stod där på Yran och blev fullkomligt tagna av detta Austin-band.
Här kommer en fin liten trailer med smakprov med mera inför det kommande besöket i Norden.
/cbj

En Lisa för höstregnet...

Den som fått för sig att Popgeni har en särskild svaghet för kvinnor från Irland har nog alldeles rätt. Lyssna bara här när Lisa Hannigan i natt besökte Jay Leno och framförde "Knots".
Lisa fyllde 30 i början på detta år. Under hela sex år var hon medlem i Damien Rice´s band och turnerade med honom. Först 2008 gjorde hon sin solodebut. Debuten gick upp på listorna och gav stor uppmärksamhet på båda sidor Atlanten. Nya albumet "Passenger" är inspelat i norra Wales och det släpptes i USA i förra veckan och släpps hemma på Irland och i England om en månad.
/cbj
PS - Damien Rice har hon inte ens pratat med sedan hon lämnade hans band 2007.

Alberta Cross är på gång igen...



Efter att senaste albumet blev så enormt hyllat har Alberta Cross ägnat sig åt att turnera och spela in nya låtar. Nu har de spons från ett vodkabolag och de har tillsammans släppt en serie videoklipp där vi i dag visar två och just i dag kommer "The Rolling Thunder EP" ut. En fullängdare kommer tidigt 2012.
Alberta Cross är ett underbart rockband. Och att sångaren Petter Ericsson Stakee är uppvuxen utanför Uppsala är kul. Och vi som sett hans pappa Peter R. Ericsson uppträda ser hur lika far och son är.
/cbj

Toogood nu eller då


Vi är i alla fall två Popgenier som har höga tankar om Shihad från Nya Zeeland. Och då inte minst den självbetitlade fullängdaren från 1998.
Gruppen släppte sitt senaste album ”Ignite” ifjol.
Men nu har frontmannen och gruppens chefslåtskrivare Jon Toogood skaffat sig vänsterprassel i form av The Adults och då är frågan om Shihad är ett avslutat kapitel?
För att ni ska kunna jämföra Jon Toogood, vilket lustigt namn förresten, nu och då så bifogar jag The Adults ”One Million Ways” och Shihad ”La La Land” från 1996.
Vilken är bäst?
/Björn

Stort och varmt


Deadman

”Take Up Your Mat And Walk” (WMS/Rootsy)

PPPP

Steven Collins och hans femmannaband formligen knockade Yranpubliken med sina dubbla spelningar i somras.

Det var rena rama hallelujah stämning på den första spelningen på Intiman, Storsjöteatern under fredagen. Och naturligtvis spred sig ryktet så att det blev helt knökfullt och minst lika magiskt i samma lokal kvällen därpå.

Mottagandet var monumentalt på de spelningar de gjorde i Sverige och Norge och livealbumet ”Live At The Saxon Pub” sålde så bra hos oss att det till och med klättrade upp till en topp tio plats på den svenska försäljningslistan

I morgon släpps första studioalbumet, om man nu inte räknar de två albumen som Collins släppte på tidigt 2000-tal innan han och dåvarande frun, som tillsammans med Collins var dåtidens Deaman skildes, och bandet upplöstes.

Men nu handlar det om nya Deadman och det vore väl konstigt om inte även ”Take Up Your Mat And Walk” likt livealbumet blir ett topp-tio-album.

Folkrock, country sydstatsrock, gospel, soul och blues är bränslet hos ett band som har spelglädje, utsökt sång, suverän instrumentering bra låtar och massor av feeling i bagaget

Kopplingar till The Band, Little Feat och Van Morrison är naturligtvis svåra att undvika men Deadman har mestadels influerats av och inte kopierat ett tidlöst uttryck.

Kanske känns det lite snopet att hälften av låtar finns med på ”Live At Saxon Pub” och visst saknar jag några av de där rätt-i-ansiktet rockarna som Collins och vänner blåste mig och mina vänner ur stolarna med på Intiman den där Yranfredagen.

Men det är liksom parenteser i helheten. För själen är STOR och famnen VARM.

Liknande artister: The Band, Little Feat, American Music Club, Joe Henry, Giant Sand.

Björn Bostrand


Fynd från Boa

I Hudiksvall finns Boa. En helt sanslös butik fylld till bredden av nya och begagnade cd-skivor, dvd, vhs, teve- och dataspel och allt möjligt. Jag försöker alltid att gå in där när jag är i Hudiksvall.
Och aldrig kommer man ut tomhänt. I dag på förmiddagen låg det en cd med jullåtar av Smålands svar på Pogues Wild Rover, en dvd med Ettore Scolas "Terrassen" och så det stora fyndet - en vhs med Torsten Ehrenmarks två teveprogram "Hr Ehrenmark på toppen" och "Hr "Ehrenmark i Paris", i kassen och 200 kr mindre i plånboken. Torsten är min stora, stora hjälte allt sedan jag varje Fars dag gav pappa "Årets Ehrenmark" och så fort jag kunde läsa sökte upp hans kåserier i Dagens Nyheter.
Nedan en låt med Wild Rover från 1990, inledningen till "Terrassen" och inte minst möjlighet att lyssna till Torsten Ehrenmarks sommar-program från 1980.

/cbj

Jubel!

I går hade vi rekordantal läsare på bloggen. Och i dag kom det ett pressmeddelande från Live Nation och Storsjöyran:
 


Photo credit: Dan Burn-Forti

110927


NICK LOWE & band till Sverige!

Nick Lowe kommer till Sverige i början av nästa år. Han gör en kortare turné med fem stopp. Först ut är Palladium i Malmö den 30 januari, följt av Trägår’n i Göteborg den 31 januari, därefter Katalin i Uppsala den 2 februari, Vinterfestivalen (Gamla Teatern) i Östersund den 3 februari och sedan avslutar han i Stockholm på Nalen den 4 februari. Geraint Watkins är förband på samtliga konserter. Biljetterna släpps den 29 september.

Sommaren 2010 uppträdde NICK LOWE & band på Peace & Love. Aftonbladets gav konserten betyg fyra och skrev: ”Belönar publiken med värme och soul”, "Nick Lowe uppträder lite i skymundan, på en av festivalens minsta scener vid en gräskulle. Och han har alltid, lite i skymundan, skrivit och släppt låtar som borde sälja ut Globen tre kvällar i rad. Men de som ansträngt sig och letat upp Nick Lowe har alltid blivit rikligt belönade med en speciell sorts värme, tröst och soul. Det är svårt att fatta att exempelvis ”Lately I’ve let things slide” och ”You inspire me” släppts efter 1997. De kunde lika gärna ha varit inspelade av Charlie Rich och Cole Porter. Och tillsammans med bland andra pianisten Geraint Watkins gör Nick Lowe en nedtonad och rasande stark version av ”(What’s so funny ’bout) peace, love, and understanding”. Originalinspelningens unga ilska är borta. Kvar finns en äldre mans tröstlösa och sorgsna fråga till en hjärtlös värld."

Nick Lowes senaste CD “The Old Magic” släpptes alldeles nyligen. Detta är hans första album på fyra år och det har fått lysande recensioner såväl i internationell som svensk press. NY Daily News gav albumet 3 av 5 och skrev "there are 11 songs in all, and every one is a pure and simple pleasure" och L.A.Times beskrev det med orden "elegantly mature, astutely sophisticated pop songs. Dagens Nyheter gav albumet 5 och både i Aftonbladet och Sydsvenskan fick ”The Old Magic” betyg 4.

"Jag är nu sextioett år och trodde aldrig att jag ens skulle uppleva 30” sjunger Nick Lowe på låten "Checkout Time". 

I 20-årsåldern var Nick Lowe en mycket upptagen ung man som spenderade tiden med att inte hitta rätt i tre musikrörelser: ”pubrock, punk och new wave”. Men Nick Lowe har genom åren grävt allt djupare i musikalisk bördig mark och de elva spåren på ”The Old Magic” gräver ännu djupare. NPR (National Public Radio) i USA har sagt att “Få musiker blir bättre med åren. Nick Lowe är ett undantag.”

”The Old Magic” spelades in i London med Nick Lowes fantastiska band bestående av Geraint Watkins (keyboards), Steve Donnelly (gitarr) och Robert Treherne (a.k.a. Bobby Irwin på trummor).  Bland gästande musiker finns bl.a. Ron Sexsmith, Paul Carrack och Jimmie Vaughan. 

Nick Lowes första soloalbum ”Jesus of cool” släpptes 1978. Under sin långa karriär har han producerat punkband, arbetat med The Damned, Elvis Costello, The Pretenders, spelat med Dave Edmunds, Ry Cooder och John Hiatt samt skrivit låtar till Johnny Cash. Nick Lowe är en av den engelska popens smartaste kompositörer vilket bevisas av klassiker som ”What’s so funny ’bout peace, love & understanding?” och ”Cruel to be kind”.

Nick Lowes Sverigekonserter har genomgående hyllats som otvunget oemotståndliga och han har beskrivits med adjektiv som sympatisk, skicklig, generös och fantastisk.

Turné
30.1 Malmö, Palladium
31.1 Göteborg, Trädgår’n
2.2 Uppsala, Katalin & All that Jazz
3.2 Östersund, Gamla Teatern, Vinterfestivalen
4.2 Stockholm, Nalen

Biljetter 
Biljetter säljs via LiveNation.se och lokalt i:
Malmö:Kulturbolaget.se, Eventim.se samt Kulturcentralen 040-10 30 20
Stockholm: Nalen.com
Östersund: Cityshop 063-161616


Tillbaks till rötterna


The Bangles, minus Michael Steele, släpper sitt nya album ”Sweetheart Of The Sun” i morgon.
Men det verkar vara på importbasis i vårt land och då kan man få vänta upp till 20 dagar innan man har plattan i hand.
Av det jag har hört på förhand så låter det som Susanna Hoffs och systrarna Debbi och Vicki Peterson ofta backat soundet till tiden för debuten ”All Over The Place” från 1984.
Så nu är frågan bara. Vinyl eller CD?
/Björn

I torsdags var han på besök hos oss...

Israel Nash Gripka med sitt underbara band var på TV 4 i morse:
Intervju%20med%20Israel%20Nash%20Gripka Israel%20Nash%20Gripka%20%E2%80%93%20Goodbye%20ghost Israel%20Nash%20Gripka%20-%20Fools%20gold

Om Steve Earle varit från Arvika...





môra-Per

”Sockervägen”(Plugged/swamp.se)

PPPP

Gruppen med det krångliga namnet har nu funnits i sexton år. Skivutgivningen har varit aningen sporadisk om än tätare under 2000-talet. Det här är gruppens femte album. Och på akustisk gitarr, dobro, mandolin, bozouki, lap-steel, bas med mera har Magnus Wikström från Östersund anslutit sig till den annars så värmländska kvintetten. De senaste albumen har haft gäster som ”Plura” på förrförra och norske giganten Henning Kvitnes på förra. Men den här gången gör gruppen det mesta själva.

môra-Per gör en musik som rör sig i gränslandet mellan visa, rock, country och folkmusik. Någon kallade dem en gång för den felande länken mellan Gustaf Fröding och Steve Earle. Och ungefär så låter det. På det nya albumet har de fått till sin jämnaste och starkaste samling sånger hittills. Tidigare har jag skarpt gillat några låtar och varit mer ointresserad av andra. Den här gången blir jag tagen av dem alla.

Den moderna ångestladdade smugglarsången ”Sockervägen” har gett skivan sin titel. ”För alltid dömd” är en text och en melodi Shane MacGowan varit överlycklig om han hade skrivit. Och här finns vemodiga kärleksballader och vackert gulnande barndomsfoton som ”Vit Amazon”, men även politik som i ”Första maj 2010”. Och allt slutar med en instrumental ”Dretschottis” där hedersmedlemmen Jesper Lindberg får lira banjo till Maria Larsson eviga och svängiga fiol.

Om musikvärlden varit rättvis hade môra-Per varit stora och deras femte album en riksangelägenhet av i vart fall Perssons Pack-mått. Jag har haft ”Sockervägen” på evig repeat i bilen på väg mellan Östersund och Hudiksvall i dag. Och môra-Per har haft min uppmärksamhet hela tiden och flera av sångerna har verkligen nått mitt hjärta och där kommer de att stanna ett bra tag.

”Görbra” hade vi sagt i den del av Värmland där jag växte upp…

Liknande artister: Perssons Pack, Willy Clay Band, Euskefeurat, The Pogues, Eastwick

Christer B. Jarlås


Med ny magi



Wilco

”The Whole Love” (Anti/PGM)

PPPP

Kan vara deras ”Sgt. Pepper”.

För det är inte riktigt samma Wilco som med hög guard knockade mig med ytterst älskvärd och melodiöst spikrak countryrock och americana i ”I Must Be High”, ”Casino Queen” och ”Box Full Of Letters” på debuten ”A.M” från 1995.

Man kunde höra att det var något på gång på ”Wilco (the album)” för två år sedan när soundet stack iväg i lite annorlunda riktningar och bandet kändes sökande efter nya uttryck på flera spår.

Men allt har ju sin tid och jag har full förståelse att en grupp med 16 år på nacken vill gå vidare och leta nya utmaningar med sin musik.

Men Wilco är fortfarande ett fantastiskt band även om de väljer att skruva på sig och sträcka ut sig i sju, ”Art Of Almost”, eller 12 minuter, ”One Sunday Morning”.

Gamla Wilco finns naturligtvis också kvar i rakt basicrockiga ”I Might”, ”Born Alone” och ”Standing O”och snillet går inte att ta miste på.

Fast anslaget är lite annorlunda, spännande och stundtals rent av magnifikt överraskande.

”T.W.L.” är ett album som sakta men säkert växer sig in i den musikaliska ryggmärgen. I alla fall om man har ett långvarigt förhållande till Tweedy and friends.

Vet inte varför jag var tveksam under de första genomlyssningarna? Kanske hade jag bara en dålig dag?

Men nu har jag investerat i både CD och vinylformatet.

Liknande artister: Uncle Tupelo, Son Volt, My Morning Jacket,

Ryan Adams & The Cardinals, The Minus 5.

Björn Bostrand


Lennarts Galleri 56 - Pojkarna med guldbyxor...


Popgenifotograf: Lennart Jonasson

Titta på den här bilden. Det var väl runt 30 år sedan. Kan man av fotot utsäga att det här ska bli Sveriges absolut mest framgångsrika popband någonsin? Fundera på det. Jo, Abba var inget band - de var en grupp som behövde leja in musiker för att fungera. Men Gyllene Tider har dragit större publik i Sverige än vad Abba någonsin gjorde. På deras 25-årsjubileum och turnén sommaren 2004 drog de runt 500 000 åskådare. På Ullevi lockade de 60 000.
Gyllene Tider var och är ett fenomen. Men de gjorde också lysande pop på svenska. Och det var i lördags skönt att höra Lasse Winnerbäck i "Tack för musiken" hylla Gyllene Tiders "Puls" som en viktig skiva för honom.
För övrigt har vi ett popgeni som spelat förband till Gyllene Tider.
/cbj

Mark, Gary och sanningarna


The Jayhawks ”Mockinbird Time” har funnits ute i några veckor nu.
Men det är aldrig försent att påminna om dessa stora Popgenifavoriter och dessutom är det mycket givande att kolla in ovanstående ”Behind The Scenes” och höra Mark Olson och Gary Louris berätta en lång rad sanningar.
Förmodligen blir en viss Ove också glad. Kanske till och med två?
/Björn

En klassiker i nutida ljudkostym


Pink Floyd ”The dark side of the moon - Immersion Edition" (EMI)

När tekniken liksom håller på att rusa ifrån en, ifråga om nya ljudkvaliteter och nya ljudformat, är det knappt att man hänger med i svängarna, för att inte tala om vad det kostar i plånboken. Själv har jag alltmer regrederat till vinylsoundet, det kan vara ett ålderssymptom, det kan också vara ett stänk av ren skär nostalgi i att musik ska man kunna hålla i händerna, och det med ett stadigt grepp och inte behöva läsa albumdokumentation i typsnittsstorlek á la 7 punkter.

 

Men det finns vissa undantag från denna gyllene regel, och då menar jag det här med ljudet. Vissa plattor, som då de gavs ut knockade en totalt, hade en egenskap att ljudmässigt vara så innovativa och nyskapande att man där och då blev helt knockad över hela konceptet. En av dessa milstolpar är Pink Floyds ”The dark side of the moon” som släpptes våren 1973, som nu är första plattan ut i en serie av maffigt förpackade boxar som döpts till Immersion Edition. Ytterligare två utgåvor följer innan jul och det handlar förstås om de två andra hörnstenarna i PF´s utgivning, ”Wish you were here” och ”The wall”.

 

Efter ”Meddle” som släpptes 1971 med låten ”Echoes”, hade gruppen börjat att planera för ett album där man ville vara mer konceptuella, att skapa en platta med ett sammanhållet existensiellt budskap utifrån den samtid man levde i. En del av de tankarna berättas på en av de sex plattorna som denna box innehåller, där Nick Mason, David Gilmour, Rogers Waters och Richard Wright mycket öppenhjärtligt går tillbaka nästan 40 år i tiden till när det begav sig. Det finns en unison röst från de fyra, trots de väl kända skärmytslingarna som sedermera ledde till att Waters lämnade skutan, i att inspelningen av ”The dark side of the moon” i Abbey Road-studion var ett minne för livet, där samtliga idag förenats i detta projekt i att skapa en perfekt ljudmix av inspelningarna som ger lyssnaren den sanna och rätta musikupplevelsen.


Hur det låter? I blu-rayformatet, i en bra surroundanläggning låter det… tårdrypande bra. Om man som mig själv har en speciell livslång relation till plattan, blir upplevelsen än mer dynamisk och omtumlande. Jag sväljer att det har kostat mig 1200 spänn att få ta del, att få vara med om denna djupare upplevelse, där man förundras och förvånas över hur i helvete kvartetten lyckades sy ihop allt så klockrent från de inledande tonerna till ”Speak to me” till extasens gastkramande slut i ”Eclipse”.


Men är det verkligen värt 1200 spänn? Det du får för pengarna är en nyremastrad cd med hela plattan, cd två består av livematerial, bland annat från en konsert på Wembley 1974 där gruppen lirar igenom hela plattan. Den tredje discen är en dvd-audio med plattan i olika mixversioner. Fyran bjuder på blandat livematerial från 70-talet samt en 25 minuters dokumentär från 2003 där de fyra bandmedlemmarna berättar om tillkomsten av plattan. Disc fem är en blu-ray med hela plattan i mixversionerna från platta tre och dokumentären från platta fyra. Den sjätte och sista plattan är en cd som bjuder på demos från tillkomsten av ”The dark side” och liveupptagningar från 1972.

 

I den läckert formgivna boxen finns också en massa annat – den mest frapperande är två trycksaker, en med all info om plattan, den andra ett läckert fotocollage. Dessutom får du en ful scarf, replikas av konsertbiljetter och backstagepass, tre magiska kulor i en söt svart påse, ölunderlägg och en massa annat.

 

Tanken med utgåvan känns med de nya ljudformaten vara som klippt och skuret för denna milstople, men jag kan inte komma ifrån att det hela hade varit alldeles komplett om man även inkluderat en nyutgåva i maffig 180 grams vinyl med det ”putsade” ljudet. Inom kort kommer plattan ut i det formatet och man är väl helt enkelt tvungen att införskaffa den också. Och svaret på frågan om denna box verkligen är värd sina sekiner, blir ett tveksamt ja. Upplevelsen i att ha lyssnat igenom låtarna i blu-ray är med handen på hjärtat sannolikt en helt annan upplevelse än den kommande vinylditon, men jag kan bara konstatera och erkänna att jag fick torka glädjetårarna ur ögonen fler än en gång. Och nu laddar jag för samma paketering av "Wish you were here" som släpps första veckan i november...

/B-O

 


Vi suger på karamellen...

IF Popgeni har ännu inte riktigt hunnit hämta sig från explosionen i torsdags kväll på Marité i Östersund. Vilken kväll det blev. Och den Jack Daniels-flaska Sture kom med njöts av både band och popgenier. Alla var nöjda både på torsdagsnatten och på fredag morgon.
På måndag dyker Israel Nash Gripka och hans suveräna 3/4 av The Fieros upp på TV 4 i Nyhetsmorgon. Missa inte!
För att suga på karamellen visar vi ett bra filmat klipp från Umeå i onsdag med låten som kanske var bäst även i torsdags. "Louisiana". Under det släpper vi fram Björn Gidlund också än en gång."Kullstabacken" är en suverän låt som vi också hörde i torsdags./cbj

Rätt antal kofösargener


Kaliforniabaserade Dawes, bestående av bröderna Taylor, sång & gitarr, Griffin Goldsmith, trummor, Wylie Weber, bas, och Alex Casnoff, gitarr, har nyligen släppt sitt andra album ”Nothing Is Wrong”
Dawes levererar finstämd americana och shyggt yxad countryrock som numera upptäcks av allt fler, oavsett ålder, och har sina rötter i det som bland andra Neil Young, The Band och Crosby,Stills & Nash står för.
"N.I.W" känns som ännu ett självklart stickspår i tider när Israel Nash Gripka alldeles nyss lämnade ett outplånligt liveavtryck i Östersund liksom Deadman gjorde på Yran i somras.
Ännu en högtidstund väntar alla med rätt antal kofösargener kommande vecka när Deadman släpper sitt nya album ”Take Up Your Mat And Walk” på onsdag.
/Björn

Tack för att vi fick lyssna


R.E.M. lägger av efter mer än trettio år tillsammans och 15, oftast helt magiska och ibland mindre magiska, album.
Det känns inte så mörkt trots att beskedet kommer precis på tröskeln när vi går mot mörkare tider.
De lägger av när de fortfarande är på topp, ”Collapse Into Now” i färskt minne, och deras enorma låtskatt kommer att leva för all framtid för min del.
/Björn

Tove! Tove! Tove!

"Call My Name" ropar hon i den nya video som lades ut i går. En kanonlåt precis som den lite snuskigare låt med Umeå-polarna i Caotico, "Brains Out", som också spelas överallt just nu.
Det är över ett år sedan Popgeni första gången skrev att Tove Styrke är det bästa som kommit ifrån Idol någonsin. Vi hade mer rätt än vi kunde ana...
/cbj.

En Ozark Mountain Daredevil


Vi gör vågen hela den här glimrande vackra höstdagen för att vi tillsammans med Rootsy Live och Marité i morgon kväll kan bjuda en entusiastisk publik på hemmasonen Björn Gidlund och Israel Nash Gripka med band.
Israels hemtrakter är ju The Ozark Mountains och vad passar då bättre än att hälsa honom välkommen till Östersund med countryrockbandet The Ozark Moutain Daredevils hit ”Jackie Blue” från 1974.
En grupp som bildades 1972 i Springfield, Missouri.
Undrar om Israel har koll på dem? Han kanske till och med är släkt med någon i gruppen?
/Björn

Utsålt!!!

I dag firar vi att alla förköpsbiljetter till Israel Nash Gripka med band på Marité i Östersund nu har sålts. Det blir slutsålt!!
Vi firar genom att visa ett klipp från den unika solokonserten i Elimkapellet i Norrtälje i går. Här är Israel Nash Gripka med "Louisiana". (Men på torsdag kompas han av tre fjärdedelar av The Fieros)

Aussiescenen lever 16


Jag såg honom live som frontman i Hunters & Collectors i en oförglömlig konsert i Sundsvall i slutet på 90-talet när australiensarna var på väg mot ett internationellt genombrott med albumet ”What's A Few Men”.
Riktigt så blev det tyvärr aldrig.
Men sångaren Mark Seymour har vårdat en solokarriär i skymundan sedan H&C la ner 1997 och solodebuten ”King Without A Clue” kom året därpå.
Sedan dess har det blivit ytterligare åtta studioalbum och på det senaste, ”Undertow”, från i år är ”Cry In The Rain” ett av de 11 spår.
Och det går aldrig att ignorera en så stark och personlig röst som Mark Seymours.
/Björn

Det började för 35 år sedan i dag...


Det började för 35 år sedan i dag.



Det började för 35 år sedan i dag. Två-dagars  festivalen på 100 Club i London den 20-21 september 1976 var på allvar starten för den brittiska punkvågen. Det var då uppmärksamheten tog fart på allvar. Och de då största och viktigaste banden var där - Clash och Sex Pistols. Dessutom var det debut för Suzie(jo, så stavas det på affischen)& The Banshees som hade en viss Sid Vicious på trummor.
På Youtube finns många ljudklipp från dessa kvällar. Alla har det gemensamt att ljudet är uruselt. Banden lät inte lika bra 1976 som de kom att göra under de kommande åren, men så uselt som det låter på inspelningarna lät det inte på 100 Club.
Nej vi visar istället en samtida dokumentär från 1976 om punken i UK. Och där finns också lite om 100 Club-festivalen.
/cbj


Här kan man läsa mer om The Clash den där kvällen för 35 år sedan

Här är Wikipedia-sidan om festivalen på 100 Club 20 september 1976

Vinylkällaren 47


The Plimsouls

”Everywhere At Once” (Geffen Records) 1983

Efter den rakt igenom strålande självbetitlade debuten på Planet Records så tog Peter Case, lead vocals & guitar, Eddie Munoz, lead guitar & backing vocals, Dave Pahoa, bas & backing vocals och Lou Ramirez, drums & backing vocals klivet över till det stora majorbolaget.

Men det hindrade dem inte från att följa upp debuten med ett material i samma underbara rock'n'roll och popfåra. Men putsen kanske har ett och annat att önska i slutändan.

Med en snubbe som Jeff Eyrich i producentstolen och order från kostymnissarna i skivbolagsledningen om att göra en klinisk produkt som passade väl in i 80-talets utslätade radiorockproduktioner så hade det kunnat spåra ur.

Exemplen är allt för många.

Men Plimsouls gick inte att tämja och det handlar egentligen om soundmässiga petitesser där Eyrich har petat klåfingrigt och dragit en aning för mycket i vissa reglage.

Men samtidigt var nog Case och kompani helt på det klara med i vilken skepnad de ville att de 11 spåren skulle hoppa ur ur högtalarna.

Och det går ju inte att sabba ett råmaterial som ”Shaky City”, ”Magic Touch”, ”Oldest Story In The World”, ”Lie, Beg, Borrow And Steal”, ”Play The Breaks”, ”How Long Will It Take”, ”A Million Miles Away”, ”My Life Ain't Easy”, ”Inch By Inch”, ”I'll Get Lucky”, och ”Everywhere At Once”.

Det svider rejält att den inte finns på Spotify så att jag hade kunnat bjussa på spellistan.

Myrornas krig, eller spindelnätet, till höger är 47:ans Hidden Treasure.

Vågade inte dra ut baksidan längre ur hyllan för då hade det blivit löjligt lätt med text och allt.

Nu kanske det är lite mer problematiskt, eller...?

/Björn


Outlawcoola och älskvärt spröda


Reckless Kelly

”Good Luck & True Love” (No Big Deal/Border)

PPPP

Tror inte att de bryr sig ett dugg om att de ofta nämns i samma andetag som mr. Earle.

Och sångaren och gitarristen Willy Braun, som vokalt låter mer Steve än hans egen son Justin Townes Earle, struntar säkert numera fullständigt i att få höra att han är ett vokalt ripoff.

För på sin sjunde fullängdare sedan debuten ”Millican” 1998 så är Reckless Kelly fortsättningsvis ett ytterst älskvärt band i americana och countryrock fåran.

Ibland klart outlawcoola och mycket klädsamt kaxiga som i titelspåret, ”Give It A Try”, Guarded Heart” och ”She Likes Money”.

Men här ges också gott om utrymme för en sprödare ådra där man sänker tempot klär låtarna med akustiska gitarrer, fiol och banjo och utsökt, uttrycksfull sång av Willy Braun.

Jag lutar mig bakåt och hör Braun berätta intressanta historier med samma akuratess som Steve Earle och Chris Knight i ”I Never Liked St. Valentine”, ”Weatherbeaten Soul” och ”New Moon Over Nashville”.

”Good Luck & True Love” är första fulllängdaren från Texaskvintetten med enbart nyskrivet material sedan kritikerrosade ”Bulletproof” för tre år sedan.

För att få ännu mer artistisk frihet och göra precis som de vill på sin album så har man också startat det egna skivbolaget No Big Deal.

Men både ”Bulletproof” och fjolårets ”Somewhere In Time” på Yep Roc Records låter långt ifrån som något som skapats med strama tyglar.

Men det är väl en känsla och ett tillstånd man letat efter.

Och där är man nu.

Liknande artister: Steve Earle, Chris Knight, Robert Earl Keen, Micky & The Motorcars, Bleu Edmondson.

Björn Bostrand


Aussiescenen lever 15


Kanske inte så många som bryr sig på den här sidan klotet?
Men ”där nere” har indiepoparna Custards från Brisbane uppnått mindre kultstatus så när de kommande helg gör sina två första livespelningar på 12 år så är det utsålt på The Standard i Sydney.
Ganska lätt att förstå om man har The Australian Garage Rock Sound i ryggmärgen och möts av det melodiösa slamret i ”Apartment”
/Björn

Israel Nash Gripka i Uppsala i går...

Här är extranumren från Katalin i går kväll. En helt ny låt och en som alla känner igen. På torsdag kommer han till Östersund...

Vinylångest


Rensar så smått vidare i Vinylkällaren inför Skivmässan på Tingshuset den 1:a oktober.
Har precis bestämt mig för att jag ska behålla rock'n'roll kalaset Willie And The Poor Boys från 1985, med Charlie Watts, Bill Wyman, Geraint Watkins, Mickey Gee och Andy Fairweather Low i sättningen.
Hur det blir med amerikanska Boomerang och deras första och enda album från 1971 är tveksamt.
Känns inte som att jag får rätt betalt på Tingshuset för den, eller...?
Dessutom är ”The Peddler” en jävla bra låt och jäkligt läcker att kräma på rejält i vinylformat (ex. Vanilla Fudge sångaren Mark Stein ylar helt rätt och glödande gitarristen Richard Rameriz var bara 15 bast när albumet spelades in).
Snacka om att ha separationsångest.
/Björn

Lennarts Galleri 55 - Arms around a memory...


Popgenifotograf: Lennart Jonasson

Mannen ni ser på bilden är en lycklig man. Det är 1980-tal. Han sitter i en park i Stockholm tillsammans med sin flickvän och sitt barn. Han är fri från ett beroende och kanske ännu inte medveten om sitt nya beroende.
Mannen har varit gitarrist i två av världshistoriens absolut bästa rockband. Och han har släppt ett av världshistoriens mest gripande soloalbum.
Men minnet av Johnny Thunders handlar inte alltid om glädje och framgång. Det handlar lika mycket om alla gånger han var påverkad på scenen, alla skandaler, alla droger och hans alldeles för tidiga död i april 1991, 39 år gammal. Om han dog av droger, leukemi eller en kombination av båda är oklart.
Man kan undra vad som hänt om Johnny Thunders i stället förmått stanna kvar i den här känslan som finns i Lennart Jonassons porträtt ovan.
För visst är det som Johnny själv sjunger i en av sina mest smärtsamma låtar från den makalösa "So Alone" . Men låten var gammal redan 1978 när den gavs ut. Den var skriven långt innan New York Dolls och långt innan han prövat heroin. Här en vacker version live från Spanien 1985 av "You Can´t Put Your Arms Around A Memory".Lite dåligt ljud, men njutbart ändå...
/cbj

PS - efter fotot ovan åt Lennart och familjen lunch. Johnny tog två screwdrivers. Hans fru åt sallad.../DS

Elektroniskt

Brittiska Ladytron släppte nyligen sin sitt femte album, "Gravity The Seducer". Gillar man elektronisk musik i rak nedstigande led från Pet Shop Boys så bör man kolla upp Ladytron. Precis som med singelsläppet "Ace Of Hz" så handlar det om melodistark elektronisk musik. Som klippt och skuren för en lördags eller söndagsnatt i en bil på väg någonstans härifrån till evigheten.


/stefan

Tunggung i lördagsnatten...

I Östersund är vi många som fortfarande inte kan förstå varför Micke Mojo efter alla dessa år inte är en nationell angelägenhet. Här har vi Micke Mojo lead och sång med Lasse Ericsson på bas, Björn Höglund på trummor och Bosse Lindberg också gitarr, live från Mats Lundins sköna studio.Skivinspelning just nu i september 2011
Micke han kan spela gitarr han...

Brödrakampen - Walker vs Righteous

Righteous... Konstigt namn på ett brödrapar...
Hur som helst, så såg jag The Jonas Brothers fjanta förbi på nån tv-kanal och jag fattade ingenting om deras storhet. De enda riktiga bröderna som gjort stor musik tillsammans, är ju de bröder som inte är bröder.
Jacksonbröderna, säger väl vän av ordning. Då frågar jag mig vem av Michael Jacksons bröder som hade talang. Just det, ingen av dem. För det var endast lillasyster Janet som hade talang där och hon fick inte vara med i Jacksons. 
Skitsamma. Det här är i alla fall ett totalt oventenskapligt, subjektivt och oanalyserande test över vilka av Righteous Brothers och Walker Brothers som egentligen var bäst. 

Vi börjar med upptempo låtarna:



Ja, Walker Brothers "Baby (You don´t Have To Tell Me)" har det mesta en strålande poplåt ska ha. En mystisk viskande vers som låter refrängen blomma ut. Medan Righteous Brothers "Little Latin Lupe Lu" går mycket på rytm. Och dessutom har "Little Latin Lupe Lu" gjorts flest covers på. Svårt att säga, men det blir oavgjort här.

1 - 1

Nu över till den svulstiga hitballaden:



Två klassiker som handlar om kärlekens slutskede. Att stå i regnet och inte fatta nåt. Textmässigt slår Walker Brothers "The Sun Ain´t Gonna Shine Anymore" Righteous Brothers här, även fast "You´ve Lost That Lovin´ Feeling" har den genialiska inledningen "You never close your eyes anymore when i kiss your lips..."
Poppoesi som är enkel och glasklar.
Omöjliga att särskilja.
Det blir oavgjort igen. 

2 - 2

Nu till wildcardet. Den relativt okända ohiten!



Walker Brother goes Dylan. Och det blir magi. Lyssna och njut, om ni inte har hört "Love Minus Zero" förut.
Men Righteous Brother tog hjälp av Phil Spector som producent för Greenwich/Barry-låten "Hung On You" och det blir amerikanskt storlaget och episkt mästerverk i miniatyrformat.
Så även här drar de åt olika håll, men fullt lika genialiskt.

3 - 3.

Så, för att utse en vinnare får vi gå in i 1970-talet. Walker Brothers med Scott Walker i spetsen gick in i en svår och introvert period. Men de behöll sin integritet.
Righteous Brothers gjorde låten "Rock n Roll Heaven". FÖr den bidriften får de 2 minuspoäng. Skämmes tamefan!

Så grattis Walker Brothers.
Ni vann med 3 - 1.

Frågor på det?
Jamen då håller ni med... Va bra!

Förövrigt så är de båda brödraparen fantastisk efterfestmusik om man är på det humöret...

/Stefan

Vi vet hur det kan vara ...

The Sweet Ones vet hur illa det kan gå. Festen ska bli så mysig och i stället blir det så här... Detta speciella band som kan blanda allt, indie, psykedelia, americana, blues, pop....The Sweet Ones har ett gulligt namn, och trion från Brooklyn säger sig bland annat vara influerade av Modern Lovers.
Och som inte videon var nog släpper vi även fram ett ljuspår med senaste singeln "Kids At The Bottom".
Tack till The Audio Perv för tipset.
The Sweet Ones - "Kids At The Bottom" by theaudioperv

Vinylkällaren 46


Lyres

”On Fyre” (Fingerprint Records) 1984

Garagerockarna från Boston var väl ganska mycket lika med Jeff ”Monoman” Conolly, hans Vox Continental orgel och vassa vocals.

Men originalbandet i övrigt, Ricky Carmel, gitarr, Rick Coraccio, bas och Paul Murphy, trummor, bidrog också starkt till deras härligt påflugna groove.

Gruppen lyfte ur askan av new wave punkarna DMZ där Conolly var leadsångare med Coraccio på bas och Murphy bankade på trummorna.

Kopplingar mellan båda gruppernas sound är solklara, och den enda skillnaden är väl egentligen att DMZ trampade en aning hårdare på gaspedalen med sin trash punkrock.

Men Lyres garagerock är knappast något man möter som i hissen på något lyxhotell.

”On Fyre” var debutalbumet och öppningen med ”Don't Give It Up Now” och ”Help You Ann” var givetvis en knock på ett album där man blandade egna låtar med covers, bland annat två tolkningar av Ray Davies ”Tired Of Waiting” och ”Love Me Til The Sun Shines”.

Den släpptes också på etiketten Matador samma år, en utgåva som innehåller 20 jämfört med Fingerprint-släppets 11.

Trot eller ej. Men så sent som 2009 lirade Conolly live i Madrid med sitt livsverk och det finns fortfarande en fast lineup.

Så vem vet...?

46:ans H.T till höger om det fräcka Lyres-omslaget handlar om svenskt rockstål.

Det är mycket möjligt, för att inte säga högst troligt, att det här svårstraffade rock'n'roll bandet både känner Conolly och har lirat live med Lyres.

Borde vara en straffspark för fler än vinyloraklet Schönning.

Men finns det någon som drar lika snabbt?

/Björn


Dedication To My Ex(Miss That)...

Nej, nej,nej, ni får inte tro att vi bara visar R&B-videor om de innehåller flickor med för små kläder, snygga bilar, lite retrokänsla och killar som kan sjunga soul bättre än de flesta. Så är det inte. Det ser bara ut så...
Här Lloyd med "Dedication To My Ex(Miss That)". Kom igen katten det svänger...

Lloyd Polite Jr är född 1986. Han kom först fram med gruppen N-Toon. Senaste albumet "King Of Hearts", hans tredje, kom i somras. Och första singeln från albumet blev en topp 10 hit i USA. Det borde den här nya videon också bli. Och visst är det André 3000 som dyker upp i videon...
/cbj

Simone trollbinder


Simone Stevens

”Right On Time” (Hemifrån)

PPPP

Någon koll på den här New York rotade singer songwritern?

Förmodligen lika lite som jag innan jag placerade den här lockande och varierade plattan i CD-spelaren och blev kvar rakt igenom de 12 spåren.

Sista låten ”Below Zero”, en spikrak popsång med ypperligt flyt där hon trollbinder med sin röst, är just nu min favorit på albumet.

Men då ska ni veta att det finns ytterligare 11 fina låtar där Simone aldrig blir ointressant när hon med stil och finess korsar mellan spröd folkpop och något som ofta smakar altcountry med omedelbart melodisnille.

Rakt igenom handlar det om en akustisk grund där Stevens är omgiven av ett helt gäng musiker beväpnade med gitarrer, piano, cello, klarinett, fiol och steel för att nu bena ut en del av beståndsdelarna i ljudbilden.

Den elegant luftiga produktionen, som hon står för själv tillsammans med en viss Nadim Issa, hennes röst och en låtlista som växer för varje upprepning gör det här till en utmärkt solodebut för Simone som samtidigt är aktuell med ytterligare en platta i americanatrion Fiery Blue.

Liknande artister: Lucinda Williams, Regina Spektor, She & Him, Rilo Kiley, Tift Merritt.

Björn Bostrand


Jag saknar dig mindre och mindre

Melissa Horns karriär följer på många sätt samma mönster som Lars Winnerbäcks. Hon säljer inte ut sig i media och hon har ändå en större och större publik som tar hennes texter på största allvar. Detta helt vid sidan av alla marknadsföringsjippon och tevefånigheter som andra utsätter sig för.
Men recensenterna klarar inte av det. Först tycker man att hon skriver dagsbokspoesi vilket är menat som nedlåtande. Och nu har hon nått ett stadium där man tycker att hon var bättre förr - dvs på de album man ändå inte gillade när de kom. Melissa Horn fyllde 24 år i år. De flesta konserter på hennes höstturné är helt utsålda och extrakonserter i Stockholm, Göteborg och Oslo är utsålda.
Melissa Horn är på allvar. Hon gör inte till sig. Och hon är just nu soundtracket till många unga mäns och kvinnors liv. Det är bra så. Och vad det är skönt i dessa tider med artister som inte behöver fåna sig i tevelekar och annat. Som är där de är för att de har något att säga och inte för att synas...
Här en akustisk version av ett av de starkaste spåren på det album som släpptes i onsdags.
/cbj

Kommer du ihåg Bob?

Förra veckan var Foo Fighters hos Conan O´Brien. Och natten till i dag var de tillbaks. Och med sig hade de Bob Mould av alla människor.
Hüsker Dü var det sena 1980-talets kanske mest spännande band. Kult och förebild för många. Men nu är det hela 24 år sedan de splittrades. Sedan har Bob mest kört ensam även om bandet Sugar fanns ett bra tag. Bob Moulds "Dog On Fire" har annars varit hans tevelåt som tema till "The Daily Show".
Varsågoda. dagsfärskt med Foo Fighters och Bob Mould:

Januariglitter


Något att se fram emot.
First Aid Kit, eller systrarna Klara och Johanna Söderbergs andra album, ”The Lions Roar”, släpps den 24:e januari 2012.
/Björn

Hundar i ett magasin...



Paparazzis i Östersund?
I dag, torsdag, kunde en av de beryktade popgenierna ses på Östersunds gator, när han gick in i en butik med en svart mjuk väska och kom ut med en grön hård väska...
Vad det kan betyda, får ni lista ut på egen hand.
Men inom ett par dagar (troligen den 22 september) kommer nog ett gäng slipade grabbar med slips, kostym och mörka solglasögon att vandra ner mot storsjöns vattenbryn.
Om den gröna väskan är med... Det återstår att se...



/Stefan

Vinylkällaren 45


Lew Lewis Reformer

”Save The Wail” (Stiff Records) 1979

I födelseattesten står det Keith Lewis, men det är klart att Lew var coolare namn för den Little Walter influerade harmonicablåsare och sångaren.

Uppväxt på samma Canvey Island gata som Lee Brilleaux, som naturligtvis lärde honom konsten att spela munspel, så gjorde han sitt första musikaliska framträdande i gruppen Southside Jug Band som innehöll både Brilleaux och framtida Dr. Feelgood medlemmen John B Sparks.

Lew hann även med en sväng i Eddie & The Hot Rods innan han fick ett kontrakt med Stiff och släppte debutsingeln ”Boogie On The Street” med baksidan ”Caravan Man” där han kompades av Dr. Feelgood.

En lite avstickare till United Artists genererade ytterligare en singel, naturligtvis i samarbete med Brilleaux och Sparks, innan han återvände till Stiff igen och började samla på sig material till ”Save The Wail”, som tyvärr blev den enda fullängdaren.

Tillsammans med Johhny Squirrel, bas & sång, Rick Taylor, gitarr & sång, trumslagaren Buzz Barwell och egen sång och skenande munspel så spikade de ihop ett klockrent tiospårsalbum som är hårt besläktat med sånt som Dr. Feelgood alltid var bäst på.

Tre egna Lewis kompositioner, ”Lucky Seven”, ”Photo-Finish” och ”Rider.

”Mr. Bartender” skrev han tillsammans med bandet och Squirrel bidrog med ”Night Talk”.

Övriga fem är strålande tolkningar av Status Quo's ”Win Or Lose”, Tom Petty's ”Hometown Blues”, James Browns ”Do Just What I Want”, J.Geils Band's ”Wait” och Little Walter Jacobs ”High Temperature”.

Fortsättningen på Lewis liv har tyvärr för det mesta gått i moll.

Sju års fängelse efter att ha rånat ett postkontor med en leksakspistol 1987, ett mångårigt drogmissbruk och psykisk ohälsa hela vägen fram till 2009 var inget annat än en bedrövlig fortsättning på en så ruggigt bra start.

Spotifylänken Lew Lewis Reformer "Save The Wail" är återutgivningen i CD-format från 2002 som förutom singeln ”Boogie On The Street” innehåller ytterligare tre låtar som inte finns på vinylen.

Å så var det H.T no.45 också.

Vet inte hur svårt det är med den oranga, halvsuddiga och tämligen intetsägande baksida till höger?

Kan bara konstatera att snubben i fråga har haft en karriär som startade 1963 när han var 15 år och fortfarande pågår.

Total respekt!!!

/Björn


September Gurls

Hade trott någon annan skulle lägga ut den. Men nu har ju halva månaden gått.Denna klassiker från Big Stars andra album fyller 37 år i år. 1974 blev det ingen större hit när låten släpptes som singel. Men låtens rykte lever än. 1986 gjorde Bangles en fin cover på "September Gurls".I mars förra året avled låtens skapare Alex Chilton.


September gurls do so much
I was your butch and you were touched
I loved you, well, never mind
I've been crying all the time

December boys got it bad

September gurls, I don't know why
How can I deny what's inside
Even though I'll keep away
Maybe we'll love all our days

When I get to bed, late at night
That's the time she makes things right
Ooh when she makes love to me

/cbj 

Fredagsstaden

Våra vänner från Galway levererar fortfarande bra musik. Från nya albumet "The Further Adventurse Of The Saw Doctors" kommer sköna "Friday Town".
...och vi kommer aldrig någonsin att glömma när de satte sig mitt på Stortorget i Östersund och spelade - ingen fattade att det var ett av Europas, och framför allt Irlands, mest spännande band som satt där. De var så bra att flera ur Östersunds A-lag kom fram och ville ge dem pengar - det var sommaren efter att "I Useta Love Her" hade slagit alla försäljningsrekord hemma på Irland...

/cbj

Girl Crisis

Det fantastiska kvinnliga coverkollektivet från Brooklyn med det lika fantastiska namnet Girl Crisis har nu kommit fram till Ace Of Base och "The Sign".
Vi vet inte vad som glädjer oss mest. Att det finns ett coversongskollektiv i Brooklyn? Att det är kvinnligt? Eller att de väljer Ace Of Base?
Det kunde vara för bra för att vara sant. Men nu är det sant.
Och för att särskilt glädja alla Popgenis många läsare som hyser stor kärlek till Ace Of Base så visar vi även originalet. En av de mest framgångsrika svenska låtarna någonsin. Låten tillbringade sex veckor som etta på USA-listan 1994 och var 1994 års absolut mest framgångsrika låt i USA. Och när Billboard summerade sina första 50 år så hamnade "The Sign" på plats 51 på 50-årslistan...

Tilldragande popresa


Girls

”Father, Son, Holy Ghost (Turnstile/Border)

PPPP

Det verkar inte bli samma enhetliga hissande som när fjolårets ”Broken Dreams Club”utnämndes till en av årets höjdare.

Men ”F.S.H.G” är en tilldragande popresa genom flera decenier där den huvudsakliga ambitionen kanske kan ha varit att med sitt musikalsikt lego bygga något som skapar rejält huvudbry hos oss på andra sidan planket när vi ska bena ut vart det kommer ifrån.

San Francisco kvartetten innebär inget revolutionerade under solen, men har på ett ytterst smakfullt sätt låtit sig influerats av allt och alla.

Sångaren och frontmannen Christoper Owens svaga och tillbakadragna röst är både en styrka och en brist beroende hur man musikaliskt bakar in honom.

Anonym och lite för långt bort i ljudbilden i ”Vomit” och ”Die”.

Den förstnämnda låter som något som skulle kunna platsa på Barclay James Harvest ”Gone To Earth” från 1977 och den andra bitvis som ett listig avtryck av Gun ”Race With The Devil”.

Men när han får ta blyg pole position i ”My Ma”, ”Alex” ”Saying I Love You”, ”Honey Bunny”, ”Magic” och ”Love Like A River” så är det popguld som ger mig vibbar åt både höger och vänster och upp och ner i popskafferiets finaste hyllor.

Och det är enkelheten och den raka musikaliska konversationen i den sextetten som är gott nog för ett popsnöre som jag.

Liknande artister: The Thrills, Cults, Best Coast, Beach House, Real Estate.

Björn Bostrand


Israel har landat

Israel Nash Gripka har landat. I går gjorde han första spelningen på svensk mark. I Folk & Rock klassiska lokaler i Malmö genomfördes en mycket skön spelning enligt dem som var där.
Den 22/9 kommer Israel Nash Gripka & The Fieros till Marité i Östersund. Förband blir allas vår Björn Gidlund. Förköpsbiljetter finns faktiskt ännu kvar genom Cityshop/Ticnet.
För att fira Israels ankomst till Sverige visar vi i dag hans andra video någonsin. En fyra år gammal historia från 2007. Men bra är den i vart fall ändå...


Dessutom visar vi en rätt ny låt med Björn Gidlund från juli 2011:

Kung Nisse



Allas vår Nisse är på g med nytt material.
De här små smakproven från albumet ”Flod Av Eld” som släpps denna månad lovar mer.
Det ska bli läckert att se och höra honom och den alltid lika eleganta komptrion live på Östersund Bluesfestival.
/Björn

Tevedebut i går för Girls...

I går gjorde ett av de senaste årens mest hypade band amerikansk tevedebut hos "Late Night With Jimmy Fallon". Och vem kan motstå ett band som kan döpa en låt till "Honey Bunny" och döper sitt nya album till "Father, Son, Holy Ghost"? Ja, inte Popgeni i vart fall.Deras andra album släpptes just i går i USA och i Europa i fredags. Därför visar vi den dagsfärska tevedebuten från i natt med San Fransiscos finaste indiepoppare just nu. Ett band som New York Times har liknat vid en korsning av Elvis Costello, Buddy Holly och Beach Boys...


Ett väldigt gripande ljud av tystnad


Dagens Fråga - septemberbonus med Wilco...

Här är en ny låt med Wilco inför deras kommande album. Detta är en cover på en gammal Nick Lowe-låt.
Dagens Fråga: Vilket skivbolag handlade orginalet om?
(Svar hittas som vanligt under videoklippet)

Här kan ni hitta svaret med originalartisten

Massmördare i Falun och ljuv musik i Gällivare...

I går gjorde jag en svensk resa.
Jag åkte först till Falun. Staden som varit hemort för två av den svenska kriminalhistoriens läskigaste personer. Först massmördaren fänrik Mattias Flink som för att han blivit utslängd från två krogar istället gick och hämtade uniform och en AK 4 och gick ut på stan och mejade ner en rad helt försvarslösa personer varav sju personer dog, fem kvinnor och två män. Detta groteska vansinnesdåd genomfördes i juni 1994.
Från Falun kommer också den enligt i vart fall sig själv och en rad svenska domstolar överbevisade seriemördaren Thomas Quick/ Sture Bergwall. Först sa han att han hade mördat många, nu säger han att han inte mördat någon. Men att döma av allt detta är ändå Falun ett lite halvläskig stad.
Men från Falun kommer också systrarna Kallur och framför allt underbara Cecilia Forss som 2011 är klart bäst i Idol. Igår var Cissi faktiskt på hemmaplan. Men vi visar några gamla favoritklipp med Cissi från olika sammanhang.


Från Falun kommer också halvläskiga Sabaton

Från Falun reste jag vidare norrut. Nu är jag i Gällivare.
 Från Gällivare kommer en av de mest spännande sångerskor vi har i det här landet. Från Gällivare kommer också skaparen av Max Hamburgerrestauranger och förra gången jag var här flög jag i samma plan som Marcus Hellner.
Men här på Popgeni är det Sofia Jannok som gäller. Pop på samiska är alldeles självklart. Sofia är väl värd att upptäcka.

/cbj

Musik för folk i Jämtlands skogar...



Att blanda rock och folkmusik försökte Tages redan 1967. Plattan "Studio" funkade relativt bra. Men är man svag för blandningen mellan folkmusik med rock, så finns det bara Hoven Droven.
Jag skrev en snäll recension i en (den bättre) av de lokala tidningarna. 
Dessutom hittade jag det här fina klippet på tuben.
Se den och tillåt dig att sätta dig på en stubbe ute i någon skog vid sidan av sjön (Per Gessle-style) och låt Jämtland i hela sin färgsprakande höstprakt drabba dig, medan du har "Rost" i öronen.

/stefan

I said: OooooooWeeeeee... What up with that, what up with that...?


Lindsey Buckingham
"Seeds We Sow"
(Eagle Rock/Playground)
PPP

Det har varit en del Fleetwood Mac och Lindsey Buckingham på sistone. Och till råga på allt så har den 62-årige tonåringen släppt ett nytt album.
Jag har lyssnat på "Seeds We Sow" i snart en vecka nu. Jag har också läst en del recensioner av plattan där flertalet hyllar Buckingham.
Men jag håller inte riktigt med.
För det första har flera skrivet att det här är Buckinghams bästa på länge.
Själv håller jag nog "Gift of Screws" som hans bästa sedan debuten.
Jag föredrar när Buckingham ligger och skaver på gränsen mellan att vara helt personlig och när han är på hit-jakt. Dessutom har karln förmågan att fortsätta leverera som ingen annan.
På senaste (och gravt underskattade) Fleetwood Mac plattan "Say You Will" levererade han mästerverket "Murrow Turning Over In His Grave" och producerade Stevie Nicks pärlor "Say You Will" och "Throw Down" så att det lät till och med bättre än vad det gjorde på "Tango In The Night".   
Men "Seeds We Sow" är mer besläktad med "Under The Skin" än med "Gift Of Screws".

"Seeds We Sow" är fylld av Buckinghams karraktäristiska gitarrplinkande. En ogenomträngbar ljudmatta som enbart vävs av hans akustiska gitarr. Och de löper som en röd tråd genom hela albumet. Och där finns ett knippe fantastiska låtar. Ta bara "In Our Own Time", "That´s The Way love Goes" och "Rock Away Blind" som exempel. En melodi som är så spröd och skör bäddas varsamt in i gitarrmattorna och lyser upp som en neonlampa. I "Gone Too Far" och "One Take" plockar han upp tråden från Fleetwood Macs fallna 80-tals mantel. De låter som som två outtakes från Tusk i en 80-tals produktion. "When She Comes Down" är en fantastisk liten poplåt som låter som en direkt fortsättning på "Cast Away Dreams" från "Under The Skin".
Även om Buckingham länge har tillhört en av mina favoriter så har han i ärlighetens namn aldrig riktigt lyckats gå hela vägen med en fullängdsplatta. Han har alltid lyckats snurra in sig i sin egna avighet eller skruvat åt produktionen aningen för hårt i vissa låtar. Så att de går från att vara personliga till smått obegripliga.
Första plattan led av ett par hopplösa covers. Andra plattan "Go Insane" led av låtarna "Play It In Rain" och "DW Suite", som var någon slags hyllning till Dennis Wilson efter hans drukningsolycka. "Out Of The Cradle" blev aningen för pretantiös och en del låtar lät mest som överarbetade icke-låtar. "Under The Skin" höll inte heller rakt igenom och det gör inte heller "Seeds We Sow". Buckinghams fascinasion för Rolling Stones borde ha gått över nu. "I´m Waiting" från "Under The Skin" är fatastisk. Men det räckte där. Samt att "Illumination" och "End Of Time" känns mest som utfyllnad. Det finns alltså både klara för- och nackdelar med att ha stdion i hemmet.  
Nej, jag håller fast vid att "Gift Of Screws" är hans bästa försökt till en mästerlig platta hittills.
Men då ska väl också nämnas att ingen av Buckinghams plattor är dåliga. De innehåller bara mer eller mindre fatastiska ögonblick.
Liknande artister: Finns väl ingen... De andra i Fleetwood Mac ligger nog närmast i alla fall.

Stefan Herdell

Lägger också in en intressant liten dokumentär där Lindsey låter sig intervjuas i sitt Bel Air hem. Vansinnigt snygg trapp han har karln...



Smash a guitar and you go to jail


Jag älskar rätt yxad garagerock.
Och Melbourne trion River Of Snakes, Raul, gitarr & sång, Elissa, bas och Dante, trummor vet hur man gör. ”Smashin The Beat” från deras debut-EP ”Bad Blood” har alla nödvändiga ingridienserna i den här snärtiga videon.
Men i slutet av klippet trampar Raul rejält i klaveret när han slår sönder sin läckra gitarr.
Ett jävla otyg som kanske var coolt när Pete Townshend gjorde det på 60-talet, men idag borde innebära en vända i stupstocken.
För jag instämmer till hundra procent i John Hiatts textrader i ”Perfectly Good Guitar” där han kritiserar alla som ägnat sig åt det meningslösa och destruktiva beteendet genom rockhistorien.
”Oh it breaks my heart to see those stars smashing a perfectly good guitar, i don't know who they think they are, smashing a perfectly good guitar.
There oughta be a law with no bail, smash a guitar and you go to jail, with no chance for early parole, you don't get out until you get some soul”.
/Björn

Blueshöst...

Gary Clark Jr har den hedervärda ambitionen att så ofta som möjligt bära hatt. Men han vill också dra en ny yngre publik till bluesen. Enligt Gary handlar det bara om att göra det så bra som möjligt. Det tror jag att han har rätt i. Gary är det kanske största namnet på bluesscenen i Austin i dag. Och någon kallade honom för bluesens räddare...Ja, om nu bluesen behöver räddas...
Första plattan kom 2008. Två till har kommit sedan dess...Här live från 8 juli i år.
/cbj


Skördefest!


Neil Young spelar en betydande roll i varje musiknörds hjärta. Antagligen för att han år efter år efter år lyckas sätta fingret där det betyder någonting. Oavsett om han är bushkritisk eller bara popsäker.
Det spelar ingen roll. Neil Young är en ikon och kommer fortsatt att beröra och uppröra.
Tillsammans med Brian Wilson är han en av de självklara kandidaterna till Polarpriset som han borde ha fått det fär länge sen.
Man får hoppas att juryn där tar sitt förnuft till fånga snart.

Hur som helst, nu i september när fullmånen lyser (där det inte är lika mulet som här) över årets skörd av allt från korn till grönsaker, så finns det bara en låt som gäller.
Neil Young gjorde "Harvest" redan 1972. 20 år senare kom "Harvest Moon" som en självklar uppföljare. Två plattor som alltid plockas fram vid samma tidpunkt år efter år. Vet inte varför, men den svenska hösten passar otroligt bra till stilren country-rock.
Vill man komplettera de två Harvest-plattorna med Young, så är "Silver & Gold" och "Prairie Wind" lysnade plattor i samma country-rock stil.
Något att lyssna till medan man väntar på Israel Nash Gripkas spelning på Marité i Östersund den 22/9.
/Stefan

Finska ikoner dansar lätt....


Och inte trodde man väl att årets första popchock skulle komma från öster! Men bröderna Anssi och Henri Växby har med sitt tredje Icons Of Elegance-album, "Dancing is Easy", fått till en liten pärla i skarven mellan melodiös anglo-pop och sträv americana. Jag älskar låten "Lead Me Away", men det finns fler på albumet som håller nästan samma klass.” Lennart Persson, 2009

Ja, som ovan skrev Lennart Persson, salig i åminnelse, om de finska bröderna Anssi och Henri Växbys grupp Icons Of Elegance och deras tredje album. Efter jul kommer det fjärde albumet. Men till dess får vi vara glada över att det Lennart P. hörde redan 2009 nu finns för alla även här i Sverige.
Vi avslutar med en äldre låt "It´s Gold" från 2006.



Ten years ago today - One year ago today...


Sunday Morning Coming Down

I somras stod Kim Richey i Gamla kyrkan i Östersund och sjöng denna klassiker. Några år tidigare stod Kris Kristofferson själv på Stortorget i Östersund och sjöng den. Här ser vi i dag en lyckad filmatisering av sången till Kris inspelning. Låten var med på Kris Kristoffersons debut-LP. Men den som först hade en mindre hit med låten var Ray Stevens. Annars är det väl Johnny Cash som haft största hiten med låten, 1970 toppade den listorna i USA...

Well I woke up Sunday morning,
With no way to hold my head that didn't hurt.
And the beer I had for breakfast wasn't bad,
So I had one more for dessert.
Then I fumbled through my closet for my clothes,
And found my cleanest dirty shirt.
An' I shaved my face and combed my hair,
An' stumbled down the stairs to meet the day.

I'd smoked my brain the night before,
On cigarettes and songs I'd been pickin'.
But I lit my first and watched a small kid,
Cussin' at a can that he was kicking.
Then I crossed the empty street,
'n caught the Sunday smell of someone fryin' chicken.
And it took me back to somethin',
That I'd lost somehow, somewhere along the way.

On the Sunday morning sidewalk,
Wishing, Lord, that I was stoned.
'Cos there's something in a Sunday,
Makes a body feel alone.
And there's nothin' short of dyin',
Half as lonesome as the sound,
On the sleepin' city sidewalks:
Sunday mornin' comin' down.

In the park I saw a daddy,
With a laughin' little girl who he was swingin'.
And I stopped beside a Sunday school,
And listened to the song they were singin'.
Then I headed back for home,
And somewhere far away a lonely bell was ringin'.
And it echoed through the canyons,
Like the disappearing dreams of yesterday.

On the Sunday morning sidewalk,
Wishing, Lord, that I was stoned.
'Cos there's something in a Sunday,
Makes a body feel alone.
And there's nothin' short of dyin',
Half as lonesome as the sound,
On the sleepin' city sidewalks:
Sunday mornin' comin' down.

Do do do do do do do do,
Do do do do do do do,
Do do do do do do do do,
Do do do do do do do.

(To fade)


Nick utan riktig knife


Nick Lowe

”The Old Magic” (Proper/PGM)

PPP

Jag blir lite underligt kluven när hans två senaste plattor har titlarna ”At My Age” och ”The Old Magic”.

Det är ju ett faktum att åren går. Men frågar du mig så känns det som om han lider av något sorts musikaliskt ålderskomplex.

Den skatt han sitter på som soloartist på Stiff-etiketten och den allt för korta men dynamiska tiden med Rockpile verkar vara något han har ett lite knepigt förhållande till numera och knappt vill kännas vid.

Det är i viss mån förståeligt med tanke på det destruktiva leverne han ägnade sig åt då, men rent artistiskt är det samtidigt fullständigt obegripligt.

”I'm 61 years old now, lord I never thougt i see 30” sjunger han tacksamt i småskumpigt fina ”Checkout Time” och vinklar elegant på sitt ruffiga förflutna.

Där har ni tillsammans med ”Sensitive Man” och ”Somebody Cares For Me” albumets tempostarkaste saker, men då talar vi om 30 skyltar.

För den som inte klarar av ”skramlig” musik längre är ”The Old Magic” en ypperlig platta att lyssna på medan man sippar på en varm kopp te och tuggar i behaglig takt på de nybakade scoonsen.

Låtar, arrangemang, bandet och leveransen är excellent och Lowe är idag med största sannolikhet popmusikens finaste crooner.

Och egentligen ska väl jag skita i att han valt att vara extraordinärt laidback.

Men eftersom jag ännu inte vuxit ifrån skramlet, och aldrig kommer att göra, så kan jag inte låta bli att sakna några bitar av den gamle poptjuven Nick The Knife.

Liknande artister: Elvis Costello, Geraint Watkins, Ron Sexsmith.

Björn Bostrand


Saturday Morning Confusion

Inte för att Popgenierna har någon som helst erfarenhet av att vakna upp bakfulla när ungarna far runt som vildar och teven står på. Nej, inte vi inte. Men det finns det kanske andra som har. Därför är det i dag dags för en av alla tiders bästa låtskrivare Bobby Russell att beskriva det som är så vanligt i andra hem, inte i våra, men i andras...
Om ni inte visste det så skrev Bobby låtar som "Little Green Apples" och "The Night The Lights Went Out In Georgia". "Saturday Morning Confusion" skrev han för exakt 40 år sedan - 1971. Bobby blev bara 51 år. Han avled i en hjärtinfarkt 1992.

Here they come, warming up
I hear the pitter patter of little
People on the living room rug

Woe is me, there goes the TV
Now it's Popeye and Bluto
Batman and Bozo

Don't spill the corn flakes
They'll break at lunch break
Home from the office
Why did I stop to
Have a beer with the boys
Now my head's 'bout to pop

It's a Saturday morning confusion
If you think you can sleep, it's illusion
Cause you'll probably get a rude
Intrusion from Harry the dog

Harry the dog is as big as can be
And Harry the dog had puppies last week
We couldn't tell if it's a he
Or a she, now we know

It's a Saturday morning confusion
If I could just get to the bathroom
And get a cold rag and an aspirin
To help how I feel

But here come the twins
And they're screaming at me
What is the deal and turn off the TV
Go ask your mother and quietly
Your daddy is ill

There he is, cousin Jack
You got the leaf rake too
Keep at it till I get it all back

Hanging round my yard
Snooping in my garage
I tolerate him because he's my cousin
He's nice to the kids
And Harry just loves him
It's a Saturday morning confusion
And if I could just hide in my attic
'Cause I can hear my wife yelling
Take 'em all to the show

I'll take the whole
Neighborhood to the show
I'll just walk out in back
Where the money tree grows
Grab me a handful
And off to the show we'll go

It's a Saturday morning confusion
And if I could just get a transfusion
Or maybe go hide in the bedroom
Till five o'clock

Let it be known that at five the TV
Is gonna be tuned to the game of the week
And that goes for dogs and twins
And the whole family

It's a Saturday morning confusion
It's a Saturday morning confusion
Day is done

Cousin Jack, in his yard
Cooking steaks on a grill
That I'll never get back

The twins in front of the TV
Harry with his famly
Sis on her date and Mom at the door
Smiles as she surveys the sight
For the first time today
The kingdom is quiet

Lord, let us thank you for Saturdays
And may they remain my friends

Cause I work all week long
To keep strong till they're grown
And next Saturday then
We'll do it again

Here they come, warming up
I hear the pitter patter of little
People on the living room rug

Woe is me, there goes the TV...

 


Dawes har varit för mycket i L.A.

Dawes är i och för sig en klassisk dansskola i Östersund. Men det är inte den vi tänker på.
Dawes är ett band som spelar amerikansk rock som amerikansk rock gärna har låtit. Och de gör det rätt bra. Nedan kan ni få höra dem från Letterman i slutet av juni i år. Låten heter "Time Spent In Los Angeles" från deras andra album.
Att vi i dag presenterar Dawes beror på att VH1 har utvalt dem till denna månads "You Oughta Know" artister. Andra som fått samma utmärkelse under åren är Amy Whinehouse, Adele, Bruno Mars, Foster The People, James Blunt, Mumford & Sons, Regina Spektor och många andra...Inget dåligt sällskap.
Dawes har under senaste året turnerat som förband till M. Ward, Jackson Browne och senast till Allison Krauss & Union Station. Kanske är det dags för Dawes nu.
/cbj
 

These days my friends don't seem to know me
without my suitcase in my hand
And when I'm standing still
I seem to disappear
But maybe that's how I found you
Maybe that's taught me exactly what I want
Maybe meeting you so far away from home
Is what makes it all so clear

That you got that special kind of sadness
You got that that tragic set of charms
That only comes from time spent in Los Angeles
makes me wanna wrap you in my arms

When people ask me where I come from
To see what that says about a man
I only end up giving bad directions
That never lead them there at all
It's something written in the headlights
its something swimming in my drink
And if I were the moon
it'd be exactly where I fall

Chorus

Guitar solo

I used to think someone would love me
for the places I had been
and the dirt that I've been gathering
deep beneath my nails
but now I know what I been missing
And I'm goin' home to make it mine
And I'll be battening the hatches
And pulling in the sails

(quiet) Chorus

Chorus


Hudnära med Sarah Lee & Johnny


Sarah Lee Guthrie & Johnny Irion

”Bright Examples” (Ninth Street Opus/Border)

PPPP

Vi i Idella Föreningen Popgeni hade henne på kroken och det var ju så oerhört nära att Arlos dotter och Woodys dotterdotter hade kunnat stått på Storsjöteaterns scen om någon månad.

Och när man hör de tolv låtarna på Sarah Lee och maken Johnny Irions första album tillsammans sedan 2005 så känns det naturligtvis oerhört surt att vi inte kunde bjuda Östersundspubliken på den odiskutabla godbiten.

Men samtidigt kan man inte sakna det man inte känner till och det här är verkligen ett utmärkt tillfälle att upptäcka två strålande artister iklädda en ytterst smakfull och personligt färgad countryrockskrud i balanserat cruisingtempo.

Det är inte helt fel att säga att det är Sarah Lee som har huvudrollen eftersom det är hennes röst som oftast ligger längst fram i ljudbilden.

Men tillsammans med Irions motsatta backup vocals bildar de en bitterljuv vokal duo som man omedelbart kapitulerar inför.

Själva vill de krydda sitt sound med beskrivningen ”more atmospheric or psychedelic, sort of dreamy but colorful” och det köper jag rakt av.

De hade ett 50-tal låtar, som de skrivit tillsammans sedan förra albumet, att välja på och gick mest på magkänslan när de valde ut dussinet som de tyckte passade bäst ihop just då.

Men de övriga 38 är lika bra enligt paret och det ger hopp om att det inte ska dröja fem år till nästa album.

Avslutningsvis konstaterar jag bara att medlemmar från San Francisco bandet Vetiver finns i kompet liksom Jayhawks-duon Gary Louris och Mark Olson på sång och Neal Casal på gitarr.

Det är naturligtvis också en stabil kvalitetssäkring till det redan i grunden ypperliga materialet.

Obs! ”Bright Examples” släpps på måndag, men finns redan nu på Spotify.

Liknande artister: Buddy & Julie Miller, Jayhawks, Tift Merritt, Laura Cantrell, Justin Townes Earle.

Björn Bostrand


Lars samlar sig...



Songs I Wrote - De första 15 åren summeras av americana-pionjär!

”I sina bästa stunder är Lars Bygdén en av de briljanta countryepikerna Gram Parsons och Townes Van Zandts mest begåvade okända svenska söner. En fantastik låtskrivare och sångare, med nervig detaljkänsla.”
Songs I Wrote är en av årets bästa skivor tycker Peter Willebrand i Kupé.  

“Lars är en av Sveriges bästa låtskrivare och jag är mycket stolt över att ha fått spela med honom. This Old Road är fortfarande en stor favorit.” - Ane Brun, Låtskrivare och duettpartner

 Lars Bygdén:  Soloartist, låtskrivare och sångare i The Thousand Dollar Playboys och The Bukks. Duettpartner och låtskrivare till Ane Bruns hit ”This Road” och en av svenskt musiklivs sanna pionjärer!

 Samlingsskivan ”Songs I Wrote” sammanfattar de första 15 åren av karriären för en av våra stora banbrytare. Tillsammans med bland andra Christian Kjellvander var Lars först med att utveckla en scen för americana i Sverige. Artister som Cookies and Beans, Baskery, Willy Clay Band och Fatboy hade förmodligen haft en betydligt mer begränsad publik om inte det arbetet blivit gjort.  Scenen skapades innan begreppet Americana ens var uppfunnet. Det var också före ”alla” helt plötsligt förstod storheten i musik från mästare som Gram Parsons och Townes Van Zandt eller det blev standard för musiketablissemanget att utse ”Exile On Main Street” till Rolling Stones sanna mästerverk och bästa album.

 Likt sina samtida amerikanska pionjärer som Gary Louris och Mark Olson (Jayhawks), Jeff Tweedy (Uncle Tupelo/Wilco) och Ryan Adams (Whiskeytown),  har Lars fortsatt att utveckla och förfina sin musik och ständigt provat på nya utryck. Alltid med samma hängivna beundran från kritiker och publik. Alltid utan att kompromissa med de visioner och ideal som en gång fick facklan att brinna.

 Närvaro och ärlighet har alltid präglat Lars Bygdéns musik och texter. På scenen har Lars ett genuint rykte om sig att vara en av de finaste att se i vårt land. När nu Lars ska ge sig iväg ut på vägarna för att spela sina sånger från de senaste 15 åren, är det en sammanfattning av början på en artists karriär. Det finns redan ett nytt album inspelat och redo att släppas under 2012 . Det här är en perfekt avspark för fortsättningen på en fin artistkarriär.
Hela skivan läggs dessutom upp på Spotify i samband med releasen den 14 september. Lars uppträder på TV4 Nyhetsmorgon den 22 september.
(Ovan ur rootsys pressrelease)
 

 


Familjeträdet...

Black Lips från Atlanta håller garagerockens fana högt. Själva kallar de sin musik "Flower Rock". Det gör de rätt i så här i bandets elfte år. Många album har det kommit och ett nytt är på gång. "Family Tree" skramlar rätt bra och innehåller massor med inslag som retar en del som är ganska lättretade. Men de var värre förr. Titta bara på det här citatet från Wikipedia: "The Black Lips are noted for provocative theatrics – including vomiting (Cole's medical condition), urination, nudity, electric R.C. car races, fireworks, a chicken, and flaming guitars. These have been inspired by the "punk-before-punk" Viennese Actionism movement in Austria and the infamous actionist hardcore punk musician GG Allin according to Alexander"....

Kellys hjältar


Countryrockarna Reckless Kelly släpper sitt nya album ”Good Luck & True Love” på måndag och det på nya egna nystartade etiketten No Big Deal Records.
Som vanligt låter det helt rätt om Austin-bandets nionde album som dessutom är första plattan med helt nyskrivet material sedan kritikerhyllade ”Bulletproof” från 2008.
Här har ni en liten teaser.
/Björn

Perssons Pack - 1992 revisited...


Ryan gör det ensam...

En dagsfärsk akustisk soloversion av titellåten från nästa månads nya album. Något att se fram emot...

Dags att upptäcka Toby


Toby

”Sleeptalk” (Toby Beard/Hemifrån)

PPPP

Det här är den Perth födda australiensiskans fjärde album och det är väl nu som det ska börja hända saker på andra platser på klotet.

Efter år av livespelningar i hemlandet, åtta svängar i Kanada och några nedslag i Europa och USA så börjar hon sätta sig i folks musikaliska minne.

Hon är en underbart uttrycksfull och personlig sångerska som så fort hon tar ton på öppningsspåret ”Again” (albumets bästa spår) påminner mig om Tracey Chapman.

Tio av de 12 låtarna är Tobys egna kompositioner och hon växlar utan minsta tvekan mellan innerlig pop, cool blues, soft reggae, varm soul, new orleans jazz och till och med småsprättig fransk chanson

Och landar hela tiden stabilt på fötterna tack vare sin röst, även om jag personligen får känslan av att hon skulle vinna ytterligare på att halvera stilarterna.

Men det är en parentes på ett album som med backning av amerikansk studioelit kommer att fungera som en varm snuttefilt under hösten.

Liknande artister: Tracey Chapman, Etta James, Indigo Girls, Ani Difranco, Tori Amos.

Björn Bostrand


Lindsey och Roger hade nattjobb...

Två gamla hjältar luftade sig på de stora teveshowerna under natten som var. Lindsey Buckingham besökte Conan och Roger Daltrey hos Jay Leno - och Roger sjöng "Pinball Wizard" inför den stora "Tommy"-turnén i USA...Håll till godo!


Rädda kaniner och skotska vindar

Frightened Rabbit från Selkirk håller den skotska indieflaggan högt. En gång stod namnet för sångaren och gitarristen Scott Hutchison men idag är den skrämda kaninen ett helt band. De har turnerat en hel del tillsammans med Death Cab For Cutie. Just nu hjälper de organisationen Invisible Children. Och det är för dem de har gjort denna akustiska version av sin låt "Scottish Wind" från det senaste albumet.

Frightened Rabbit 'Scottish Winds' Acoustic For Invisible Children from INVISIBLE CHILDREN on Vimeo.


Sista ronden för Campbell


Glen Campbell

”Ghost On The Canvas” (Surfdog/PGM)

PPPP

Tony Bennett fyller 85 i år och släpper snart ett nytt album där han gör en rad duetter med artister som skulle kunna vara båda hans barn och barnbarn.

Därför kan man inte tycka annat än att det är ganska sorgligt att den tio år yngre Glen Campbell bestämt sig för att det här ska vara hans avsked till musikbranschen.

Att alzheimer diagnosen ligger bakom det beslutet är i allra högsta grad förståeligt.

Men när man hör Glens mäktiga stämma längst fram i den här mixen av eget och andras nyskrivna låtar så vill man inte tro annat än att bromsmedicinerna ska kunna öppna för en fortsättning.

För det är ju en nytändning han har fått på ålderns höst i och med samarbetet med yngre musiker, som dessutom visat sig vara stora beundrare av hans livsverk.

”Meet Glen Campbell” som kom 2008 var en magnifik uppvisning från en artist som med åren fått ett större djup i sin röst, men fortfarande är fantastiskt tonsäker och en rakt igenom storartad sångare.

Paul Westerberg (ex. The Replacements) har precis som på ”Meet...” bidragit med ett bedårande spår, den här gången titelspåret, till en av sina stora förebilder. Jakob Dylan står för stilfulla ”Nothing But The Whole Wide World” och Robert Pollard (Guided By Voices) har skänkt granna ”Hold On Hope”.

Addera musiker som Dick Dale, Brian Setzer, Chris Isaak, Roger Joseph Manning Jr (ex. Jellyfish), Julian Raymond, Jason Falkner och Billy Corgan, för att nu namedroppa en liten skara som bidrar med sina instrument, så förstår man att det definitivt finns fler kapitel kvar att skriva.

Jag hoppas alzheimern gör halt och att han omprövar sitt beslut och känner glädjen att göra ytterligare några plattor med den här excellenta skaran som bollplank.

Liknande artister: Neil Diamond, Bread, John Denver, Kris Kristofferson, Kenny Rogers, James Taylor.

Björn Bostrand


Lennarts Galleri 54 - Johan & Stefan



Punkgenifotograf: Lennart Jonasson

Japp, i dag är dom här. The Godfathers Of The Swedish Vispunk. Johan Johansson och Stefan Sundström är två herrar som går utanpå det mesta. Johan som gammal punkhjälte i KSMB, Strindbergs och John Lenin och Stefan Sundström har båda gjort en hel del för de meningsfulla och humoristiska politiska texterna och för att få visan att våga lite mer. Tillsammans lanserade de också en gång i tiden en då ganska ung herre vid namn Lars Winnerbäck. Johan producerade tidiga skivor och Stefan tog med honom på turné. Ja, deras betydelse kan inte överskattas. Johan Johansson är dessutom den som står för texterna i Lennart Jonasson fina fotobok "Wild Cards".
/cbj

Pure pop for now people


The Red Button

”As Far As Yesterday Goes” (Grimble Records/Hemifrån)

PPPP

Öppningspåret ”Caught In The Middle” har lånat munspelet från Beatles ”I Should Have Known Better”. Och resten är en ren och skär kärleksförklaring till The Fab Four, Beach Boys och ett knippe andra band som formade popmallen på 60-talet.

Amerikanen Seth Swirsky är inte bara vän med oss på Popgeni, och Tobbe har ju skrivit en och annan rad om honom det senaste året.

Han är också tillsammans med Mike Ruekberg en av två i den här minst sagt fräscha retroduon där de får utlopp för sin passion och kärlek till 60-talets grundtanke om rätta sortens popmusik.

Melodiöst, janglegitarrer, stämmsång och alla andra snygga ingridienser från det förflutna finns där. Men samtidigt är det här popmusik som är tidlöst elegant och därmed alltid passar in när helst det tillverkas.

”Sandreen”, ”As Far As Yesterday Goes”, ”Picture”, ”On A Summer Day”, ”She Grows Where She's Planted”, "Genevieve" och "Running Away" är låtar som bör fängsla alla med ett hjärta som tickar extra hårt för pure pop for now people.

Liknande artister: Shazam, Chris von Sneidern, Roger Josep Manning Jr. , Wondermints, Cotton Mather.

Björn Bostrand


Drunkna i Israel...

...Nash Gripkas nya video "Drown". Videon är dagsfärsk och riktigt bra. Den 22 september anordnar IF Popgeni tillsammans med Rootsy Live och Marité en konsert med Israel Nash Gripka & The Fieros på Marité i Östersund. Förband blir Björn Gidlund. Biljetter finns på Ticnet och hos Cityshop i Östersund.

Nattsudd



Vem minns inte Svante Grundberg och Björn Wallde i Nattsudd. En lätt udda serie program när de två "programledarna" odlade en myt om sig själva med att enbart dricka drinkar och röka Camel. Allt medan de plinkade på gitarrer (Björn Wallde påstod att han uppfunnit ett helt nytt ackord "P-moll") och visade klipp från gamla filmer och låtar från svunna tider.
När man själv sitter och nattsuddar framför youtube med en otänd Lucky i mungipan och ett glas Jameson med is i näven, så kommer man ibland i håg de olika programen. Även om klippen och låtarna skiljer sig en aning i från vad Grundberg och Wallde visade i TV.
Det jag ständigt återkommer till är i alla fall dessa små klipp.


Fats Domino kommer nog alltid att vara en av mina absoluta favoriter. Det spelar ingen roll hur mycket house, techno, rock eller soul som går in i öronen per dag. Fats Domino består. Han var helt enkelt en av de bästa. En av arkitekterna inom amerikansk rock ´n roll.

 


Bobby Darin i all ära. Men i slutet av 1960-talet blev de mesta guld som hade med Nancy Sinatra att göra.
Men att det är Dean Martins show från början till slut, råder det ingen tvekan om.



Fick en box med Nina Simone av min käre farbror när jag fyllde år. Och vill man bara slappna av är Nina Simones musik oslagbar. Så är det bara. Hennes smarta arrangemang och hennes röst är så suverän att man kan lyssna i timmar.
Perfekt sena nätter och tidiga mornar.
Videon till "My baby just cares for me" gjorde på 80-talet. Det var en av de där klippen som jag aldrig glömmer. Det är också vid sådana tillfällen som man tackar att youtube finns.

/Stefan

Inte den där korvkiosken på Frösön...


"Svensk pop sög på 60-talet." har jag hört från olika håll genom åren. 
En slags halvsanning, som jag inte kanske inte delar, men kan heller inte säga emot.
Mycket var inte bra.
Hur mycket än farsan tjatar om Mascots eller Annabe nox, så näe... Dom var inte bra.
Men det är ju klart att det fanns undantag.
Tages är ett klart undantag.
Tages var ett bra band i grunden. Där den minst talangfulle fick stå vid micken och sjunga. Ironiskt nog var det hans låt "Sleep Little Girl" som blev Tages genombrott.
Men sen kom det låtar i en rask takt. Och samtliga hade både en genuin popkänsla men också en svensk tradition av diskbänksrealism. "She´s having a baby now" blev dödskallemärkt, för det gick ju inte an att sjunga om oönskad graviditet 1967. "Every raindrop means a lot" och "Miss McBaren" i all ära. Men mina favoriter är den mer udda popgenialiska "My Hometown", psykadeliska folkvisepopiga "Fantasy Island" och den här. Smällkaramellen "I Read You Like An Open Book".
Märkligt nog var Göran Lagerberg i toppform när Tages lade av.
Men allt för många försök att slå i England tog till slut knäcken på bandet.
Men här var de i sin allra bästa popform. En lagom svensk grå vers som via en sönderstressad basgång och siréntjutande gitarr, blommar ut likt ett fyrverkeri i en refräng som bara etsar in sig i hjärnan.
Smart pop som håller än. 


/Stefan

Tala tyst...

Snart kommer Tony Bennets andra duettalbum "Duets II". Tony fyller 85 år i år.
I dag visar vi "Speak Low" där Tony gör duett med Norah Jones. Under videon får ni låtlistan och vilka duettpartners som Tony har denna gång. Mest uppmärksammad är väl duetten med Amy Winehouse och mest efterlängtad är kanske duetten med Lady Gaga - den får ni 30 sekunder av längst ner...
/cbj


OFFICIAL TRACKLISTING
1. The Lady Is A Tramp with Lady Gaga (Listen to a 30 second clip)
2. One For My Baby (And One More For The Road) with John Mayer
3. Body And Soul with Amy Winehouse
4. Don’t Get Around Much Anymore with Michael Bublé
5. Blue Velvet with k.d. lang
6. How Do You Keep The Music Playing with Aretha Franklin
7. The Girl I Love with Sheryl Crow
8. On The Sunny Side of the Street with Willie Nelson
9. Who Can I Turn To (When Nobody Needs Me) with Queen Latifah
10. Speak Low with Norah Jones
11. This Is All I Ask with Josh Groban
12. Watch What Happens with Natalie Cole
13. Stranger In Paradise with Andrea Bocelli
14. The Way You Look Tonight with Faith Hill
15. Yesterday I Heard The Rain with Alejandro Sanz
16. It Had To Be You with Carrie Underwood
17. When Do The Bells Ring For Me with Mariah Carey


Tony Bennett & Lady Gaga - The Lady Is A Tramp by gagadaily

Whitlock lockar 39 år senare

Fattar nästan ingenting.

Stökar runt i vinylförrådet på lördagskvällen med ambitionen att sortera ut ett antal plattor som bara samlar damm, sällan eller aldrig spelas och därför ska gå till försäljning på skivmässan som hålls den 1:a oktober i Östersund.

Hittar amerikanske låtskrivaren Bobby Whitlocks andra soloalbum ”Raw Velvet” från 1972 i gömmorna och tänker 30 spänn på mässan för ett album som jag spelade en del när det begav sig, men aldrig lyckades suga åt mig då.

Ger den en ny chans nästan 39 år efter utgivning och blir småknockad.

Inte minst av rockkanonaden på a-sidan som inleds med rumlaren ”Tell The Truth” som Whitlock skrev tillsammans med Eric Clapton, och avrundas med Delaney Bramlett och Mac Davis monster ”Hello L.A. Bye Bye Birmingham”.

Clapton och ett par av medlemmarna ur Derek And The Dominos backar upp Whitlock på fler spår och det svänger och kränger som det ska.

B-sidan är lite mer nerväxlad, men Whitlock är stor även där, och totalintrycket är för starkt för att jag ska skänka bort den för 30 futtiga pistoler till någon som kanske hjular hela vägen hem över det fyndet.

Tyvärr en vit fläck på Spotify så ni får leta någon annanstans i cyberrymden.

/Björn


Queens bästa topp tre

Spinner vidare på det här med Queen och Freddie Mercurys 65-års dag.

Jag hatar "We are the champions". "We will rock you" tycker jag är en av de löjligaste låtar som någonsin har gjorts, näst efter "Yummy Yummy Yummy".
Queen och Freddie Mercury står verkligen för topp och botten för min del. För när det gäller låtar som "I Want It All", "I Want To Break Free", "Bicycle Race" och "Fat Bottom Girls" så finns det inga som är lika bra som Queen är just då.
Och även om Freddie Mercury har sjungit på diverse rent dåliga låtar, så kan ingen ta i från honom hans fantastiska sångröst.
Så är det bara.
Men även efter Freddie Mercurys bortgång så har det inträffat magiska ögonblick. Som när Roger Daltrey från The Who och Black Sabbaths Toni Iommi klev upp på scenen och framförde "I Want It All" på Freddie Mercury Tribute Concert för ett par år sen.
Så mina absolut klaraste favoriter av Queen blir alltså de här tre.
Glöm "Bohemian Rapsody" och "Radio Ga Ga". Här rockar Queen.



/stefan 


Grattis alla vänner av Queen...



På måndag den 5 september skulle Freddie Mercury ha fyllt 65 år. Det tycker hans vänner i Queen är värt att fira. Därför blir det på Queens officiella Youtube-kanal från och med 12.00 på måndag och 24 timmar gratis streamning av Queens andra kväll på Wembley Stadium i London i juli 1986. Totalt spelade de för 150 000 mer än begeistrade fans.
Ett år efter deras enorma succé i Live Aid återvände Queen till Wembley för dessa två helt utsålda spelningar. Det är den andra kvällen, 12 juli 1986, som visas. Och några av låtarna som framförs är:

One Vision
Tie Your Mother Down
In the Lap of the Gods
Seven Seas of Rhye
A Kind of Magic
Another One Bites the Dust
Who Wants To Live Forever
I Want to Break Free
Impromptu
Brighton Rock
Now I’m Here
Love of My Life
Is This the World We Created
Bohemian Rhapsody
Hammer To Fall
Crazy Little Thing Called Love
Radio Ga Ga
We Will Rock You
Friends Will Be Friends
We Are the Champions
God Save the Queen





Inte bara Westerberg


Tommy Stinson

”One Man Mutiny” (Done To Death/Border)

PPPP

Jag älskar upplägget från första ackordet tilll sista refrängen.

En gång för ganska länge sedan lirade en ung Stinson bas i för evigt älskvärda The Replacements.

Och i tider när Replacements-bossen Paul Westerberg inte släpper plattor längre, även om han just nu jobbar med att sammanställa den där fett efterlängtade boxen med outgivet material, så är Stinsons andra solosväng en klar gåva till oss som aldrig tröttnar på Mats-soundet.

För det verkar som Replacement ränderna aldrig går ur. ”Don´t Deserve You”, It's A Drag”, ”Meant To Be” och ”All This Way For Nothing” är med sin opolerade yta och oantastliga melodiska beat rockspår som hade platsat på vilken Replacements utgåva som helst..

Resterande sex låtar flyter på i samma avslappnade och coola jangle pop anda spetsade med ett par americanaflirter med steel i.

Stinson egen diskografi är krokig och en minst sagt tunn historia i grupperna Bash & Pop och Perfect.

Det är inte heller någon vinnande strategi direkt att vänta sju år mellan två  soloplattor och istället välja att ta kneget som basist i Axl Rose nya upplaga av Guns ´n´Roses. Men säkert klart bättre för ekonomin.

Hur som helst. ”One Man Munity” är ett fint återseende.

Och ett bevis på att det fanns fler än ett låtskrivarsnille i The Replacements.

Liknande artister: The Replacements, Paul Westerberg, Bash & Pop, Pefect, Drivin´n´Cryin.

Björn Bostrand


Love Me Do



Paul McCartney var i New York den 11 september 2001. Sex veckor efter att planen hade flugit in i World Trade Center var han med och ordnade en speciell konsert i Madison Square Garden "The Concert For New York.
Nu tio år senare kommer en speciell svartvit film som följer Paul MacCartney väldigt nära på gatorna i New York och i planeringen inför konserten. Även inslag från konserten där alla från Bowie till Jay Z medverkade.
Filmen är regisserad av Albert Maysles, hyllad och prisbelönad dokumentärfilmare. Den 8 september, för en enda dag, kommer filmen att visas på utvalda biografer i USA. Två dagar efter biovisningen blir det tevepremiär.
Nedan en trailer för filmen som säkert kommer på svensk teve så småningom.
/cbj

Nattens förstörda tankar

Thurston Moore gästade David Letterman i går kväll. Sonic Youth-mannen på egen hand bjöd på "Benediction" från  "Demolished Thoughts". Rolling Stone rankade Thurston som världens 33:e bästa gitarrist.
Det här är i vart fall en mycket vacker och gripande sång från senaste soloalbumet.

Tidlöst lockande indiepop


The War On Drugs

”Slave Ambient” (Secretly Canadian/Border)

PPPP

Bandnamnet låter allvarligare än det är.

För Philadelphia kvartetten är helt enkelt ett klassiskt indiepopband bildat av de båda Bob Dylan fansen Adam Granduciel och Kurt Vile.

Men inte blir det några direkta Dylan-plankningar för det, mer kanske att hans kreativa ande svävar över den musikaliska ambitionen.

För det mesta är det inga konstigheter på album nummer tre i diskografin.

Öppningstrippeln ”Best Night”, ”Brothers” och ”I Was There” är en grym öppning och snygg uppvisning på hur man syr ihop nutid och dåtid i högtflygande och syremättad indiepop med glasklara melodier inramad av en elegant ljudbild. Lite Big Star känsla faktiskt.

I ”Your Love Is Calling My Name” och ”Come To The City” blir ljudtapeten ännu mer detaljrik och lite mer påträngande och man kan inte låta bli att tänka brittiskt 80-tal där grupper som My Bloody Valentine, Pixies, Swerwedriver, Ride, Lush och andra var bra att skapa noise, men aldrig glömde bort melodierna.

Det gör aldrig T.W.O.D. heller.

Man binder ihop de åtta vokalt spetsade spåren med fyra nypsykedeliskt eggande instrumentella partier, spinner på ovanstående båda uttryck och går i mål med

sträckta linor på nära 47 minuter med episka ”Black Water Falls” .

Det smakar mer.

Liknande artister: Se ovan.

Björn Bostrand


Aussiescenen lever 14


Att vi på Popgeni faller raklånga för irländskan Imelda May är ingen hemlighet.
Nu har jag hittat ett nytt namn som andas ungefär samma musikaliska syre och till och med har en look som skuggar May, medvetet eller inte har ingen betydelse.
Muddy Waters själ med Doris Days röst. Eller Andrew Sisters i 2010-talet är liknelser som droppats om Lanie Lane från Sydney.
Debutalbumet släpps i oktober i Australien (hur länge måste vi vänta?) och singeln ”Ain't Hungry” finns redan på vinyl och digitalt på iTunes.
”Ain't Hungry” är inspelade i Nashville, Tennessee, tillsammans med Jack White (ex. White Stripes) som även står för produktionen av den och baksidan ”My Man”.
– Jag var så oerhört inspirerad under hela processen, inte minst över hur instinktivt och rått allt bara liksom hände. Och jag är mycket stolt över resultatet, har Lane kommenterat.
Det ska hon vara.
"Hoochie Coochie Man" här nere är kvalitetsbonus.
/Björn

RSS 2.0