R.I.P. Davey


The Monkees frontman Davey Jones har avlidit i en hjärtattack 66 år gammal.
"Låtsasbandet" som skulle vara ett amerikanskt svar på The Beatles var en Hollywood produkt, en sorts 60-talets Backstreet Boys.
Men även om de från början inte kunde lira ett instrument så kan man aldrig ta ifrån Jones och kompani faktumet att de omgav sig med riktigt bra låtskrivare och var mycket bra vokalister.
Inte minst Davey i de här båda poppärlorna.
/Björn

Det farliga året

Den 19 mars kommer Paul Wellers nya album "Sonik Kicks". Den gamla Jam-farbrorns senaste decennier har ju bestått av toppar och dalar. Men nya singeln "That Dangerous Age" är långt ifrån retro och har en fräschhet som få av hans jämnåriga får till. Kommande album gästas av bland andra Noel Gallagher och Blurs Graham Coxon.,

Bon Iver: Towers

Ny video från Bon Iver. Singeln släpps den 6 mars.

Bon Iver - Towers (Official Music Video) from Bon Iver on Vimeo.


Lennarts Galleri 64 - Grounded in reality...


Popgenifotograf: Lennart Jonasson
"
Talking about blues players outside America it´s hard to leave out Sven Zetterberg,Sweden´s most versatile artist in this field.Being both an excellent singer,guitarist,songwriter and harmonicaplayer extraordinary,he has become a house-hold name all over Scandinavia.Born in Skärblacka on the 28th of March in 1952,Sven took musicseriously enough to perform in school at the age of seven."I didn´t know any real english words and couldn´t actually playany instrument but my grand-mother had bought me an acousticguitar that I fooled around with trying to mimic Elvis Presley.The first black performer I heard was Little Richard and he almost droveme crazy with his wild,frantic singing."In 1964 he first heard Mick Jagger play harmonica and later that year heard Sonny Boy Williamson(Rice Miller) and that got him started."The Blues activated something inme and it still moves me"."Harmonica was my main instrument to begin with.I didn´t startplaying guitar seriously until I was 24.The first bluesband,Telge Blues,was formed in 1972 and lasted longenough to make the Phillips record company interested enough torelease an album in 1976.Today,many albums later,Sven hasn´t lost interest in performingor recording and two of his albums,"Blues from within" and "Let me get over it" were both nominated for a Grammy in Sweden.Today,unfortunetaly, the rules been changed so that no blues cdwhatsoever can compete with other types of music in Sweden.Today Sven performs with his own 5-piece band or occasionallyworks as a solo artist with different backing groups.The two last released cd:s "Moving in the right Direction" and "SouthernSoul Agenda" + the compilation "Soul of a man" all did get very finereviews in swedish magazines.Sven has never regret that he left his job as a delivery van driver forthe swedish mail company back in 1985 to become a full time musicianand is constantly performing and recording.His singing and playing through the years have resulted in an unmistakably original style that is his own."We do a lot of blues "live"but also include deep soul material,originals as well as classic soul gems."(Från Sven Zetterbergs hemsida)

Patti Smith & Robert Mapplethorpe- Just Kids...


Aussiescenen lever 28


På australiensiska livescener kan man hitta den här trippeln under april och maj.
Catcall (aka Catherine Kelleher) och Bleeding Knees Club är dessutom aktuella med debutalbumen “The Warmest Place” och “Nothing To Do”.
Aussie/amerikanska trummor och gitarrduon An Horse “Airport Death” är tredje singelsläppet från fjolårets utsökta "Walls”.
Man borde vara down under...
/Björn


Cykelklubbens annorlunda fix..

I onsdags spelade Bombay Bicycle Club på The El Rey Theatre i Los Angeles. Det blev en hel del låtar från deras senaste album "A Different Kind Of Fix". Kvartetten från Londons Crouch End har spelat sedan mitten på 00-talet. Albumdebuten släpptes 2009. Underst lånar vi en remix av deras senaste singel från våra vänner på The Audio Perv. Och visst, BBC har varit med på Popgeni förut ett antal gånger, men det blir säkert fler...
/cbj

Oumbärligt popgodis från Phil Seymour

Det går bara inte att motstå.

Phil Seymour, Dwight Twilleys trummis och polare sen tidiga tonåren och medmusiker i Dwight Twilley Band,chann bara släppa två soloalbum innan lymfcancern tog honom blott 41år gammal den 1:a augusti 1993.

Förutom att han var ruggig bakom trumsetet så var Seymour minst lika bra på gitarren, för att inte tala om hans sätt att smida pop och rocklåtar och sen framföra dem med en oantastligt bra och personlig röst.

Vinylutgåvan av den elegant "lila" och självbetitlade debuten kom 1981 och följdes året därpå av en “gula tvåan”. Naturligtvis finns de 11 spåren från debuten och de nio från gulingen med på respektive CD i granna powerpop tagningar färgade av olika sinnestämningar.

Men det som gör dessa båda CD, döpta till “The Phil Seymour Archives Volume 1 & 2”, till oumbärliga, om man nu som undertecknad har originalvinylen, är extramaterialet.

På debuten finns tre tidigare outgivna spår i form av Twilleys “Looking For The Magic”, gitarristen Bill Pitcock IV´s “How About You” och Seymours egna “I'll Be Waiting”.

Dessutom fyller man på med åtta av de 11 originallåtar i sina tidiga och oputsade “early mixes”, något som helt klart sätter ytterligare ljus på Seymours stora popgenisnille.

“2” har ett lite annorlunda, men minst lika älskvärt upplägg, med de nio originallåtar läckert producerade av Richard Podolor och Bill Cooper då det begav sig.

Men innan releasedagen kom bestämd sig skivbolaget Boardwalk för att mixa om albumet, vilket resulterade i ett lite mer polerade sound på orginalvinylen.

De övriga tio spåren är tio tidigare outgivna låtar där Phil betar av musikaliska vänners och sina egna pop rockpärlor på ett helt klockrent sätt.

En mindre mission helt enkelt.

Enligt Saul Davis som på ett så suveränt sätt greppat den här skatten så ska det komma fler utgåvor med efterlämnat studio och konsertmaterial från Phil Seymour.

Jag kan knappt bärga mig.

/Björn


Barack hade ett helt OK band

Vi tänkte också ordna en konsert hemma. Undrar om de ställer upp då också. Det var bluesnatt i Vita huset härom dagen. Det är Buddy Guy som övertalar presidenten att sjunga med B.B. King i "Sweet Home Chicago". I bandet finns Mick Jagger, Jeff Beck, Booker T, Tedeschi/Trucks och de flesta andra bluesartister man känner och inte känner till...

Den 1 mars lyfter vi...

Nu på torsdag den 1 mars på Marité i Östersund anordnar ABF Jämtland, Marité, Rootsy Live och IF Popgeni en för Östersund helt unik kväll med det bästa vi vet just nu.
Från Handsjöbyn i Jämtland, via Göteborg, kommer Christina Kjellsson för stt spela sina visor som blandar humor och allvar på ett så skönt sätt. Det är faktiskt bara tredje gången på de arton år som passerat sedan hennes debut med "Ordagrant" 1994 som hon spelar i Östersund.
Från Seattle, USA, kommer Zoe Muth & The Lost High Rollers med sin country som har så tidiga rötter i den country som inte såg glitter och glamour som målet utan som i stället ville beskriva hur verkliga människor lever och mår. Zoe Muth, född 1979, är ännu ung med countrymått mätt. Och hennes och bandets publik har växt för varje album. Det andra och senaste "Starlight Hotel" hamnade på många årsbästalistor 2011 i countrytidningar, country-TV och countryradio i USA och i England. "The most exciting voice in new country" skrev nättidningen No depression efter en spelning i Newcastle för en knapp månad sedan. I Zoe band finns lysande musiker med stor rutin från Seattles livliga musikscen och det är alltför sällan vi får uppleva pedal steel och mandolin på samma scen i Sverige.
Det blir en unik afton och Zoe och Christina har det gemensamt att de båda kan skapa sånger som verkligen berör.
Lyssna på två fina klipp med Zoe från en spelning i Skottland för några veckor sedan. Och underst Christinas ännu outgivna låt "For förbi".
Ingen sann musikälskare kan tillåta sig att missa detta. Biljetter finns via Ticnet eller City-Shop i Östersund. Vill man äta bör man boka bord hos Marité.

Äntligen. Patti Smith till Storsjöyran.

Det har pratat om det i flera år. Men först i dag på morgonen blev det klart att Patti Smith kommer att spela på Storsjöyrans lördag 2012. Det är en av Yran största bokningar någonsin. Egentligen är det väl bara Lady Gaga som är större. Men det beror på hur man räknar. För Patti Smith är alltsedan debuten med "Horses" en ikon. Ingen annan kvinnlig artist har inspirerat så många andra tjejer till att börja spela musik.På en lista över de senaste 100 årens viktigaste kulturpersonligheter skulle hon lätt vara med på Topp 100 tillsammans med Picasso, Ingmar Bergman, Hemingway och andra. För så betydelsefull är hon.
Trots att mer än 35 år har passerat sedan debuten är Patti Smith mer aktuell än någonsin. Den smätt magiska självbiografiska boken "Just Kids" har blivit en megasuccé och boken som handlar om Pattis liv med fotografen Robert Mapplethorpe håller just nu på att bli långfilm. I höstas fick Patti Smith Polar-priset.
En god vän till IF Popgeni är författaren Peter Lucas Erixon. 2006 intervjuade han Patti Smith för den brittiska prestigetidskriften The Word. Intervjun kan också läsas på den här sidan. I augusti 2011 publicerade Östersunds-Posten den här texten av Peter Lucas Erixon.
/cbj
Här är några omistliga låtar med Patti Smith:
4

Heartless Bastards

Vem kan motstå en kvartett som dels lever i Austin och dels har döpt sig till Heartless Bastards. Inte vi i alla fall. Och natten som var besökte de David Letterman och framförde "Parted Ways". Kvartetten bildades ursprungligen i Cincinatti, Ohio, redan 2003 och liknas ofta vid Ohio-kamraterna i The Black Keys. Sångerskan heter förresten Erika Wennerstrom, bara det. Gruppens fjärde album släpptes i förra veckan.

Behöver världen Blur 2012 ?


Fun: We Are Young(från natten som var)

Tonight We are young
So let's set the world on fire
we can burn brighter than the sun..

Read more: FUN. - WE ARE YOUNG LYRICS http://www.metrolyrics.com/we-are-young-lyrics-fun.html#ixzz1n7V9j2QR


Den officiella videon till låten släpptes före jul. Den kan ni se här

Sann kärlek... till vad det handlar om.


Ben Kweller
Go fly a kite
(The Noise Company)
PPPP
Jodå, jag har den plattan och tror att även att Björn har den. Men vi fick ju dom gratis som recensenter, men frågan är om någon köpte Radish´s ”Restraining Bolt”, den första och enda utgåva det bandet gav ut, det året 1997.
Bandet leddes av den då 15-årige Ben Kweller. En kille vars far var polare med Nisse Lofgren och som i sin uppväxt blev övergödd med sann och äkta popmusik. Som fann kärleken till gitarren, men trummorna var också kul.
Jag vet inte varför Ben aldrig har funnit sig tillrätta i ett band… det känns som om hela konstnärskapet ligger nära Matthew Sweet som alltid också gått sina egna vägar och ytterst omsorgsfullt valt sina samarbetspartners.
På sitt femte soloalbum är det övertydligt att Ben mer är en singer/songwriter än en renodlad powerpoprockare. Och kärleken till att skapa en bra låt, med genomtänkt text, etsande refräng och i stort sann kärlek till hantverket är så beundrande.
Det här är sann kärlek till vad hantverket handlar om. I sin småskaliga storhet.
/TC

Magazinet nr. 7

Det är vecka 33 och året är 1998 i landet mellanmjölk.

Den svenska försäljningslistan för album toppas av Modern Talking följd av Ricky Martin, Electric Banana Band och Freestyle.

Andra jättesvackor bland de 20 bästa är Hjalle & Heavy, Céline Dion, Drängarna , Björn Rosenström och Drömhus.

Huuvaligen!

Men tack och lov fanns Sound Affects nummer 40, som också hade 10 årsjubileum, som en räddare i den musikaliska nöden.

En av redaktionens många personliga darlings var Elliot Smith, som hösten 98 var aktuell med utsökta albumet “XO”, prydde omslaget och en fem sidor lång läsvärd intervju med Smith var ett av de tunga knäcken i tidningen.

Att Smith fem år senare skulle avlida endast 34 år gammal efter ett par knivhugg i bröstkorgen, som han förmodligen utdelat själv efter ett gräl med en flickvän, är en av musikhistoriens mest bisarra förluster.

Ett annan bärande historia var ett lika långt knäck med Manic Street Preachers som var rykande aktuella med fullängdaren “This Is My Truth Tell Me Yours”

Mark Linkous, mer känd under gruppnamnet Sparklehorse, interjuvades om färska albumet “Good Morning Spider” och berättar bland annat om sitt tunga heroinmissbruk.

När 47-årige Linkous begick självmord den 6:e mars 2010, han sköt sig själv med ett gevär, så gick musikvärlden miste om ännu ett udda och älskvärt popsnille.

Andra band och artister som dök upp under Spotlite rubben var Ash, Rocket From The Crypt, Roddy Frame, Barusta, Robert Pollard (Guided By Voices), Evelyn Forever, Jack, The Supernaturals och kanadensiska Sloan.

Tyvärr finns inga låtar med Sloan med på Div. Artister "Sound Affects No. 40" eftersom deras 98-utgåva “Navy Blues” inte existerar på “spoten”.

Annars handlar ovanstående spellista om sånt som luftades I SA #40 på ett eller annat sätt.

Sånt som faktiskt borde legat på den svenska försäljninglistan istället för smörjan i början av den här texten.

/Björn


Vi, och en rad kändisar, hälsar på hemma hos Beyonce och Jay-Z...


Kathleen upprepar sig


Albumet “Voyageur” gör mig bitvis helt knäsvag.
Och en magnifik låt fungerar oavsett om den backas av fullt band inom fyra väggar eller framförs under bar himmel med tre akustiska gitarrer och med en underbar artist i huvudrollen.
/Björn

Kick out the jams...

Liemannen verkar inte vara på gott humör, utan svingar hej vilt bland musikerna den här månaden.
Den 19/2 gick MC5s basist Michael Davis bort. Davis var med på MC5s tre album mellan 1969 och 1971.
Davis är också den tredje medlemmen från MC5 som gått ur tiden. Rob Tyner dog redan 1991 i hjärtattack.
Fred "Sonic" Smith dog 1994 i hjärtattack. Davis har däremot varit med i olika uppsättingar av MC5 under 2000-talet med bland andra Guns N Roses Gilby Clark (killen som ersatte Izzy Stradlin) och Hellacopters Nicke Andersson. Han producerade även Dollhouse debuitplatta från 1994.

I dag och i natt minns vi MC5 med Michael Davis i synnerhet. Och all den rock som har skapats i kölvattnen efter galningarna från Lincoln Park, Michigan.

/Stefan


Bruce pratar "Wrecking Ball"


Staffans första på fem år...

STAFFAN HELLSTRAND "SPÅR" from Thore Soneson on Vimeo.


Staffan Hellstrand har varit en stor hjälte för vissa popgenier allt sedan debuten med SH! på 1980-talet. Nu har han varit tyst i fem år, haft trassel i sitt privatliv och ja, vi vet inte riktigt allt. Men här är han med en ny singel döpt till "Spår".Det är lysande och precis som vi vill att Staffan ska låta.Albumet släpps den 29/2 och heter kort och gott ”Staffan Hellstrand”..21/2 spelar Staffan med band live på Mosebacke i Stockholm.
/cbj

Rättvist guld till Klara & Johanna


Bara tre veckor efter releasen av albumet "The Lions Roar" så har First Aid Kits andra album blivit guldskiva i Sverige.
En mer rättvis och udda ( country och americana har väl aldrig någonsin blivit guld i vårt land? ) guldplatta får man gräva djupt efter i svensk listhistorik för att finna. Det här är också amerikanska bolaget Wichita Recordings första guldskiva någonsin.
I Sverige distribueras Firs Aid Kit av läckra oberoende bolaget Border Music.
Klara och Johanna Söderberg fick ta emot guldskivan vid distributören Pias 30års jubileum i Bryssel i torsdags kväll.
För tillfället befinner sig systrarna på en tre månader lång världsturné med start i Europa och det är väl bara att hoppas att Storsjöyran har varit på hugget och redan bokat dem.
Och tillhör man dem som investerat i F.A.K. och älskar det man hör så gör man sig själv bara en stor otjänst om man inte besöker Marité, Östersund, den 1 mars och lyssnar in 30-åriga Zoe Muth och hennes kompband The Lost High Rollers.
Helt klart på samma totalt högklassiga nivå.
/Björn

Lennarts Galleri 63 - En smal fantom...


Popgenifotograf: Lennart Jonasson

Från Wikipedia:

Slim Jim Phantom, egentligen James McDonnell, född 20 mars 1961 i Brooklyn, New York, är en amerikansk trummis och medlem i bandet Stray Cats.

Han var gift med Britt Ekland 1984-1992. Här kan du läsa Slim Jims hemsida


Vinylkällaren 59


Lucinda Williams

“Lucinda Williams” (Rough Trade) 1988

Lucindas tredje album finns av någon outgrundlig anledning inte på Spotify.

Mystiskt eftersom både “Happy Woman Blues” från 1980 och magnifika uppföljaren “Sweet Old World” (1992) gör det.

Bedårande bra är även det här dussinet låtar starka albumet med sin helt oemotståndliga blandning av country, folk,blues och rock'n'roll.

Än i dag kan jag tycka att det var oerhört synd att samarbetet med Gurf Morlix som medproducent och musiker inte fortsatte efter “S.O.W.”.

För tillsammans med “Car Wheels On A Gravel Road” (1992) så utgör de en trippel som för mig definitivt är några av Lucindas högtidsstunder, även om hon aldrig någonsin under den fortsatta diskografin gjort mig det minsta besviken. Lägstanivån har ju alltid varit grymt hög när det gäller 59-åringen som rätt ofta beskrivits som en kvinnlig Bob Dylan.

“L.W.” innehåller Williams ess som “I Just Wanted To See You So Bad”, “The Night´s Too Long”, “Big Red Sun Blues”, “Passionate Kisses”, “Am I Too Blue”, “Changed The Locks” och Chester Burnette covern “I Asked For Water (He Gave Me Gasoline)”.

Och det berättar egentligen det mesta om detta albums förträfflighet. The Lucinda William Band, som det står på innerpåsen, består förutom av Morlix på gitarrer och divesere andra stränginstrument av John Ciambotti (ex. Clover) bas och trummisen Donald Lindley.

Ett gäng “additional musicians” som Jim Lauderdale är också med och bidrar till guldkanten.

Utgiven på både amerikanska Chameleon och engelska Rough Trade så känns det av någon anledning rätt coolt att jag har den på den senare etiketten.

Number 59 i The Hidden Treasure bjussar på mer ansikten (minns nr. 58) och nu handlar det om ett par klassiska nunor från den svenska musikscen. Borde vara lätt som en plätt för ganska många.

Och skulle det vara någon som plötsligt halkat in på det berömda bananskalet och undrar vad H. T. handlar om så är det artisten eller bandet samt titeln på albumet till höger om Lucinda som jag söker.

Go for it och försök hinna före oraklet från Grums.

/Björn



Saturday Night´s Allright For Fighting...

Varsågoda - två helt nya videor som båda innehåller gammalt hederligt underhållningsvåld, ja, och så lite musik därtill förstås. Två riktigt bra låtar är det...

UNKLE – ANOTHER NIGHT OUT dir: Toby Dye from Black Dog Films on Vimeo.


Excellenta Husky på Sub Pop


Kvartetten Husky från Melbourne har skrivit austaliensisk musikhistoria genom att bli det första bandet från "down under" som signats av amerikanska Sub Pop.
Och lyssnar man in sig på videotrippeln “Dark Sea”, “History´s Door” och färska “The Woods” så blir det helt uppenbart varför S.P. slagit till.
Husky ligger soundmässigt nära labelmates som Fleet Foxes, The Shins, Low och Wolf Parade. Mot mina trumhinnor är Husky på alla sätt och vis minst lika bra som hela den fyran.
Från och med nu är det bara att längta hårt efter att debutalbumet “Forever So” görs åtkomligt även på våra breddgrader.
/Björn

Dagens Dubbel 1


Ett par enligt mitt tycke grymma låtar kommer att dyka upp under den här rubriken framöver.
Sen kanske inte albumen i sin helhet är helt utan skönhetsfläckar.
Men som bekant så är en bra låt alltid en bra låt... .
“Publish My Love” finns på albumet “Descended Like Vultures” från 2005 med amerikanska Rogue Wave.
“Rock 'n' Roll Queen” med brittiska trion The Subways hittar man på “Young For Eternity” som släpptes för ganska exakt sex år sedan.
/Björn

Isvarning!

Det var alldeles för länge sedan Säkert! gästade Popgeni. Därför får Annika både sjunga på svenska och engelska i dag. Att det är samma låt gör väl inget...?

20 sek med Green Day från i tisdags...


Green Day visar ett kort klipp från första dagen i studio i tisdags för att göra uppföljaren till "21st Century Breakdown". I klippet ser man Rob Cavallo som producerat hela sju album med gruppen; bland annat "American Idiot"...

Something special


Känner mig så där skönt insnöad på Nada Surfs fem senaste studioalbum så att jag bara måste få påminna om deras förträfflighet ännu en gång.
På 2010 års “If I Had A Hi-Fi” tolkade de andras låtar, en coverplatta med andra ord. Men sättet man gjorde det på och låtvalet förvandlade helheten till något helt annat.
Versionerna av “Enjoy The Silcence”, Depeche Mode, och “Electrocution”, skriven av doldisen Bill Fox i Cleveland gruppen The Mice är något extra.
/Björn

...och vi bryter bloggen för kärlek signerad Jack White...


Första officiella videon från Jack Whites kommande solodebut "Blunderbuss". Albumet släpps den 24 april. Och denna video "Love Interruption" släpptes givetvis i dag på Alla hjärtans dag...
/cbj

Alla hjärtans dag - Sofia tolkar Steve...


"Detta är en så fin Valentine-låt som Steve Earle skrivit. Jag åkte upp till Falun och spelade in den med Staffan Lindfors på bas (som också gjort den svenska översättningen) och Ian Carr på gitarr.
Det är en present från oss för att fira Er, oss själva, Musiken och Alla Hjärtans Dag
. God Lyssning till er!
sofia"

Optimala Chuck


Chuck Prophet

“Temple Beautiful" (Yep Roc/Border)

PPPPP

Egentligen är han inte främmande för någon genre och känns lika bekväm i rock´n´roll, countryrock, indie eller americana. Det har han bevisat på 11 album sedan 1990 när han solodebuterade med “Brother Aldo”, en platta som benämdes som en bedårande kollision mellan lo-fi och country.

Alla inte totalt hundraprocentiga. Men tillräckligt många är så grymma att de utgör en imponerade diskografi från en stor personlighet som aldrig kompromissat med sin musik, utan alltid gått sin egen väg med ett utsökt låtskrivande och därmed en hel hög omistliga album i kappsäcken.

Nummer 12 är solklart ett sådant. För här är Chuck på nytt bara optimal.

Med “Temple Beautiful” väljer 48-åringen att göra ett konceptalbum med fokus på sin hemstad San Francisco, och albumtiteln är förresten lånad från en gammal punkklubb I S.F.

Men även om han stolt förklarat att de här ett album som är inspelat i S.F. , av människor bosatta i S.F. Och dessutom handlar helt och hållet om S.F.  så behöver man aldrig känna sig utanför oavsett var man har slagit ner sina bopålar.

Värmen strålar intensivt från detta rootsiga, starkt melodiösa och tempomässigt varierade rockpaket och Prophet bjuder in med öppen famn.

12:e Prophet kapitlet innehåller självklart lika många låtar av högsta Prophet klass.

Jag blir genuint lycklig av de glimrande melodierna I “Castro Halloween” och “The Left Hand And The Right Hand” och totalt varm inombords av det mjukt balanserade uttrycket i “The Museum Of Broken Hearts” och “He Came From So Far Away (Red Man Speaks)”.

Resten är bara ett gigantiskt bonus.

Vinylexemplaret är redan beställt.

Liknande artister: Green On Red, Alejandro Escovedo, Dave Alvin, Steve Wynn, The Dream Syndicate.

Björn Bostrand



Alla hyllade Glenn på Grammyn....


AKA The Abbey Road Medley - redan legendariskt...eller vem saknas?


En stor soulröst har tystnat...



Nej, inte var hon som alla andra. Med en sångröst som grep tag och skakade om en vid varje lyssning är inget som många föds med. Men Whitney hade det. Hon hade DET. En stor soulröst och en glimt i ögot som genom åren blev allt svagare och svagare. 
Och nu har den slocknat helt.   
48 år gammal blev Whitney Houston. Orsakerna till dödsfallet lär vara hemliga, men jag antar att hennes drogberoende är inblandat.
Och det är med en viss sorgsenhet i hjärtat som man en sista gånga lyssnar igenom hennes arbeten.



/Stefan


Hög tid för Chucken


Första singeln från nya albumet “Temple Beautiful” med löjligt underskattade och uselt erkände Chuck Prophet.
“T.B.” är soloalbum nummer 12 sedan debuten 1990 med “Brother Aldo” från mannen som var med och drog igång “Green On Red” på 70-talet för att sen växla över till en strålande solokarriär.
Så gott som varenda platta har ytterst välförtjänt hyllats av recensenterna, medan konsumenterna har varit betydligt mer svårflirtade.
Men någon gång måste väl ändå en övervägande del av den stora massan haja?
/Björn

I en rättvisare värld...

I en rättvisare värld hade Christina Kjellsson varit en av landets största och mest älskade låtskrivare med en status på minst samma nivå som vilken Melissa, Lasse eller Stefan som helst. Och i en rättvisare värld spelade Christina Kjellson varenda år hemma i Jämtland. Men på knappa 20 år har hon bara spelat två gånger i sitt gamla hemlän och i sin gamla hemstad.
Christina sjunger om livet i den här delen av landet där hon växte upp i den by som Takida förevigat som Handlake Village. Och med rötterna i Handsjöbyn och boende sedan årtionden i Göteborg levererar hon sång på sång som alla låter som blivande klassiker...
IF Popgeni är så lyckliga över att dena fullständigt unika sångerska och låtskrivare kommer att stå på scenen på Marité i Östersund den 1 mars. Här är tre av de finaste låtar som gjorts på svenska...

Vi överdriver inte...

Det finns de som tror att vi överdriver när vi bestämt hävdar att det är en blivande världsstjärna som vi ställer på scenen på Marité i Östersund den 1 mars 2012. Lyssna och titta på detta från BBC i januari 2012 och avgör själva...

Vinylkällaren 58

p style="margin-bottom: 0cm;">

The Rumour

“Frogs Sprouts Clogs And Krauts” (Stiff Records) 1978

Andra albumet från Graham Parkers kompband på solotripp ska ses som ett försöka att blanda upp pubrocken med new wave känsla med tonvikt på brittiskt smart och välljudande pop.

Brinsley Schwarz, gitarr & sång, Martin Belmont, gitarr & sång, Steve Goulding, trummor & sång, Andrew Bodnar, bas och Bob Andrews, keyboards & sång, var kvalitetsmässigt ett helläckert band som också behärskade konsten att skriva låtar som fortfarande känns som en fräsch och fräck korsning mellan Parker och Nick Lowe's uttryck.

Debuten “Max” med sin tillbakalutade och coola pubrock är klassad som deras höjdpunkt.

Men tillsammans med “Frogs...” och trean “ Purity Of Essence” bildar “Max” en trippel musikdokument som fler popgenier på vårt klot definitivt borde ta till sitt hjärta.

“Frozen Years” och “Emotional Traffic” är en helt strålande öppning på albumet och kompleteras snyggt av “Tired Of Waiting” (nej, inte en Kinks cover), “Loving You (Is Far Too Easy)”, “Euro”, Two Leaders” och “One Good Night”.

Att The Rumour åter slagit sina påsar ihop med Graham Parker och släpper en platta senare i år känns fantastiskt roligt och som en återförening som det under inga omständigheter går att misslyckas med.

Nummer 58:a i the never ending story, Hidden Treasure, handlar om en klockren vinylklassiker med ytterligare nio år på nacken, och definitivt många fler varv på den samlade arsenalen av världens skivtallrikar, jämfört med “småttingarna” The Rumour.

För den som är expert på pop och rockskägg så bör snubben uppe i högra hörnet på albumets baksida vara en tillräckligt bra ledtråd för att knäcka nöten.

Det är inte helt omöjligt att det kommer att dyka upp någon fråga som har direkt koppling till albumet under kvällens Popgeni-party hos Erik.

Det känns ytterst surt att undertecknad inte kan vara med från start där (work, work,work) utan får ansluta några timmar senare för att suga i sig av den oemotståndliga atmosfären som alltid är likhetstecken med Popgenikvällarna.

/Björn


Ni vet vad vi menar...

Det tog lite tid. Men nu är Cults, OBS! ej att förväxla med The Cult, video till deras "You Know What I Mean" klar. Och Cults lysande blandning av nutid och 1960-talets sockersöta schlagerpop med reverb till max är svåremotståndlig. Cults är på väg att bli riktigt stora. En turné genom USA som snart ska starta har redan flera utsålda spelningar. Madeline Follin och Brian Oblivion startade bandet i skolan. Och Cults hemort är Manhattan, New York. Albumdebuten släpptes sommaren 2011 av Columbia. Popgeni tror att 2012 kommer det att bli en hel del Cults...
/cbj


Här når du Cults egen hemsida

It´s gonna be this way

 

”Meet me in the middle of the night

Let me hear you say everything’s alright

Let me smell the moon in your perfume”

(“Romeo’s Tune”)

IF Popgeni, ABF Jämtland och Northern Trail presenterar stolt

en av världens absolut främsta singer/songwriters:

STEVE FORBERT(US)

SPECIELL GÄST: JOHAN ELIASSON (AKA BOTTLENECK JOHN)

STORSJÖTEATERN, STUDIOSCENEN

LÖRDAG 21 APRIL KL. 20.00

DÖRRAR OCH BAR ÖPPNAR KL. 19.30

Biljetter hos Cityshop/Ticnet

Enda anledningen till att IF Popgeni började hjälpa till med att få amerikanska artister till Östersund var för att ingen annan gjorde det. Vi vill främst bjuda på artister som få eller ingen hört talas om och låta folk upptäcka en helt ny värld av spännande musik. Därför har vi hjälpt till med att få Otis Gibbs, Israel Nash Gripka och den 1 mars kommer fantastiska Zoe Muth & The Lost High Rollers till Östersund.

Men helt plötsligt händer det. Helt plötsligt har artister och arrangörer hört talas om oss och vi får erbjudanden vi inte kan tacka nej till - även om vi egentligen inte vare sig har råd, har tid eller Östersund har passande lokaler.. Men vi älskar musik för mycket. Därför var vi bland de första i Sverige att tacka ja till Arlo Guthrie. Nu är det dags igen.

Om IF Popgeni fått skriva en lista på vilka drömartister vi skulle vilja ordna konserter med så hade garanterat ett namn hamnat mycket högt på nästan alla våra listor. Så dröm om vår förvåning och förtjusning när Northern Trail undrade om vi kunde hjälpa Steve Forbert till en spelning i Östersund.

Steve Forbert från Meridian, Mississippi, är bland det bästa vi vet. Hans fyra första album står för evigt inristade i pophistorien som den bästa svit någon har släppt. Sedan hamnade han i bråk med sitt skivbolag och när han återkom med ett lysande femte album hade den påtvingade tystnaden riktat spotlighten mot andra där i slutet av 1980-talet. Han flyttade till Nashville och har hela tiden släppt nya spännande album och gör massor av spelningar varje år runt om i USA och världen. Hans publik live är lika stor som någonsin under hitåren. Steve Forberts texter och hans så skönt berörande röst glömmer ingen som börjat lyssna. Läs Per Bjurmans långa reportage och intervju med Steve i förra årets sommarnummer av Sonic – texten finns inte på nätet-.

Lördagen den 21 april gör Steve Forbert en spelning på intima Studioscenen på Storsjöteatern i Östersund. Vi släpper bara 150 biljetter. Vi väljer en liten lokal för detta är en konsert som alla måste få en chans att verkligen lyssna på.

En viktig del i Popgeni-konceptet har blivit att ge chans åt artister med lokal anknytning att få möta en publik de annars inte möter. Hittills har Ove Wulff, Micke Jönsson & Co, Björn Gidlund och Peter Lucas Erixon fått dessa unika chanser. Den 1 mars gör Christina Kjellsson sin blott tredje spelning i sin gamla hemstad på nästan 20 år.
Speciell gäst till Steve Forbert blir Johan Eliasson. Johan är en flitig gäst på bluesscenerna i Sverige och Norge under sitt alias Bottleneck John. Han har kallats ”The van Gogh of European Bluesmen” av brittiska Blues Matters. Den 21 april kommer Johan att blanda upp bluesen med  rootsmusik i ett ännu bredare perspektiv. Temat blir ”Från Lit till Mississippi” vilket också stämmer helt perfekt på kvällens två artister.. Vi är övertygade om att det blir en mycket fin inledning på den unika lördagskvällen.

För presskontakt med Steve Forbert. Ring Micke på Northern Trail: 070-284 01 25

Steve Forberts hemsida med pressmaterial och bilder: www.steveforbert.com

Johan Eliassons hemsida: www.bottleneckjohn.com/

Lyssna på en popgenialisk Steve Forbert-lista på Spotify


Glöden tänder aldrig brasan


Paul McCartney

“Kisses On The Bottom" (MPL/Universal)

PP

Någon gång skulle den bara komma, för att liksom sluta cirkeln. Och han är ju utan tvekan en av mina största musikaliska idoler.

Men det här är inte min McCartney som återvänder till sina rötter. Den McCartney finns på den totala motsatsen “Run Devil Run” från 1998.

Kompet är ju på pappret kvalitativt oantastligt med Diana Kralls jazzband i ryggen och med gästande megastjärnor som Eric Clapton och Stevie Wonder. Och naturligtvis löser Macca den vokala biten med glans.

Därför är det svårt att förstå varför den glöden aldrig tänder brasan?

Men tempot är för såsigt. Och med 14 spår som tillsammans bildar en ganska intetsägande helhet så hamnar man väldigt nära hissmusik i slutändan, trots att det handlar om klassiker i genren.

Men det är säkert meningen också och genomtänkt i varje detalj att det ska låta så där totalt laidback som det kanske gjorde en gång i tiden när Paul bara var en vanlig liten skolgrabb.

Själv blir jag aldrig tillräckligt mogen för den totala stråköverdoseringen som mestadels hänger som en våt filt över majoriteten av låtarna.

Hans egna två nyskrivna låtar, “My Valentine” och “Only Our Hearts”, är tveklöst bäst och för mig två starka anledningar till varför han aldrig skulle gett sig på att tolka en flock ganska utnötta evergreens från sin barndom.

Björn Bostrand


He works hard for the money


"Macca" fick jobba hårt under photosession till nya albumet “Kisses On The Bottom”.
/Björn

Tiden stannar


Alla kommentarer tämligen överflödiga...
/Björn

Rätt inställning...

Chicagokvartetten OK Go har sedan man slog igenom 2005 lagt stor möda med sina popvideos. Med frågan är om detta powerpopgäng inte spöar skiten ur allt som gjorts i genren…. man kan bara undra hur många omtagningar som gjordes när ”Needing/Getting” spelades in… och hur jävla kul grabbarna hade…. Tycker speciellt mycket om upphängningen av gurorna i slutet av videon… /TC

Powerpop mania


Ny elegant video från Nada Surfs helt exemplariska album “The Stars Are Indifferent To Astronomy” i form av “When I Was Young”.
Och då kunde jag bara inte låta bli att sätta ihop Spotifylistan Div. Artister "Some Powerpop Friends Of Nada Surf" med 50 powerpop gems från 70-talet fram till nu som på ett eller annat sätt är solklart besläktade med “When I Was Young”.
Det blev som att skjuta från höften och bara skrapa lite på ytan. Men själv tycker jag att det blev ett strålande 50-tal, och det finns hur många anledningar som helst att återkomma till ämnet.
/Björn

Den 6:e februari - Yngre än gårdagen


I dag tänkte vi på olika artister med stor begåvning.

Den 6:e februari 1967 kickstartade The Byrds i gång det som skulle bli The Summer Of Love.
De släppte sitt album "Younger Than Yesterday". Ett fullkomligt lysande album där vartenda spår har sin charm. Naturligtvis finns den briljanta Bob Dylan covern "My Back Pages" med, men också den egna "So You Want To Be A Rock ´n Roll Star". Men min favorit är ändå basisten Chris Hillmans bidrag "Have You Seen Her Face". Färgsprakande pop från första ackordet till det avslutande soslot som låten låten tonar ut i.
Bättre än så blir det inte. 

 

Den 6:e februari 1945 föddes Bob Marley.
Utan tvekan den största reggaeprofilen genom tiderna. Och kommer nog att så förbli.
Alla hans hits som "No Woman No Cry", "Buffalo Soldier" och "I Shot The Sheriff" kommer att leva vidare. 
Precis som hans album "Exodus", "Kaya" och "Survival". 
Han jobbade med Peter Tosh och Lee Scratch Perry och skapade magi.
"Iron Lion Zion" blev en hit på 1990-talet. Naturligtvis hamnade den på min personliga spellista och har blivit kvar där.
En lysande artist som slocknade lite för fort. 



Den 6:e februari 1998 avled Carl Wilson efter sviterna av lungcancer.
Trots sin dom så genomförde Wilson konsert efter konsert med Beach Boys. Och med nästintill samma stämma.
Brorsan Brian hade knarkat bort sin stämma redan under 70-talet. Samma sak gällde mellanbrodern Dennis.
Men Carl höll sig till sprit och cigaretter, och de bidrog till att avsluta hans liv vid 52 års ålder.
Strax efter hans död bestämde sig Brian Wilson att röntga sin lungar. Han har bskrivit det som det modigaste han har gjort. 
Carl Wilson har ändå gjort sig odödlig som sångrösten i "God Only Knows" och "Good Vibrations". Och ingen kommer att bräda hans sånginsats i låten "Darlin´".
"Long Promised Road" är i stort sett okänd. Men den visar att Carl Wilson också var en lysande låtsnickrare.



Sov gott, Carl och Bob!

Och nu är det snart den 7:de.

/Stefan


 
 

Madonna i super boll...

Var det någon som missade Madonnas Half-Time show i natten Superbowl?
I så fall finns det en chans här.
Med Cee Lo Green, M.I.A och Nicki Minaj.
Grymt, som vanligt...

/Stefan

Gibbons är tillbaka


Till min och en del andras förvåning, även om det just nu knappast är så många som har koll eller ens bryr sig, så är brittiska Steve Gibbons Band aktuella med nya albumet “The Train”.
I alla fall så finns det redan nu på Spotify för den som vill kolla dagsformen på den idag 70-åriga brittiska rockern och hans band.
Ur min synvinkel är den klart godkänd och hans röst är nära förr i tiden på ett album som är laidback med ett sound som korsar lite av känslan på “Any Road Up” (1976) med folk och countrykänsla.
Naturligtvis slösar man inga slantar på en promovideo med en gammal snubbe som Steve Gibbons.
Så det får blir ett par suveräna rockers från tiden, slutet av 80-talet, när han och bandet var som allra vassast.
För den galopperande rock'n'rollen, förutom det småsprittande titelspåret då, lyser med sin frånvaro på “The Train”.
/Björn

Lennarts Galleri 62 - Who are you ?


Popgenifotograf: Lennart Jonasson

Det är sex mänader sedan vi hade Dagens fråga varje dag här på Popgeni. Men i ett helt år höll vi på. Sedan har det varit Björns Hidden Treasures som stått för frågandet.
Men här ovan har vi en artist som på många sätt är aktuell just nu. Dels för där han inte var i förra veckan. Och dels för var han ska vara framöver.
Vem är det?

Inte i vinylkällaren...


Come on and cry me an ocean,
then I want you to cry me a sea
Somebody's hurt you, just like you hurt me,
cry me a river, cry me a sea


...men väl i vinylbacken.
Lovade Björn vid ett tillfälle att jag skulle sno hans vinylkällare. Detta blir dock inte av. Jag har min egna skivback. Och jag tänker inte köra med någon "hidden treasure", för det är Björns specialitet.
Med respekt för the big polarbear.

Hur som helst så vill jag gå tillbaka i tiden. Långt tillbaka. Långt innan jag ens var född. Eftersom det då kom en platta som gav svallvågor som man kan höra än i dag. I låtyar som Justin Timberlakes "Cry Me A River" och Cee Lo Greens "Cry Baby". Men det här är grunden.
Men det är inte blues rätt igenom.
Det handlar snarare om en brilljant korsbefruktning mellan blues och soul. Med melankoli som huvudtema.
För det här är en platta om vuxna män som gråter, för vuxna som vill eller bör gråta.
Eller vad säger man om låtar som "Cry Cry Cry", "Don´t Cry No More", "I Don´t Want No Woman", "I Pity The Fool"...
Två steg från bluesen så blir det storband som spelar blues som ryggrad och med soul i blodet.
Bobby "Blue" Bland sjunger sig hes redan i inledande titelspåret. Och så fortsätter han. 
Det är musik som tar stora spadtag från melankolins mylla och lyfter upp allt till ytan. Trots de svartmålande texterna så finns det ett ljus i musiken. Ett hopp. Den är inte helt igenom bäcksvart som Frank Sinatras "Only The Lonely", som får krukväxterna hemma att vissna genom första spelningen. Det finns alltid hopp. Det finns alltid en axel att gråta ut emot bara man ser sig om. Och även det sjunger Bobby Bland om.  

I know you've been hurt by someone else
I can tell by the way you carry yourself
But if you let me, here's what I'll do,
I'll take care of you

Ingen behöver gå ensam.
Men från början till slut är det ändå "Two Steps From The Blues" ett sorgearbete. Ur olika perspektiv och vinklar. De vänder och vrider och ältar, till det inte längre finns något kvar. Tills den sista karraktären går på ýttligare en nit i "I´ve Been Wrong So Long". Och tonerna tonas långsamt ut efter att han har insett att hon inte var kapabel att älska honom lika mycket som han älskade henne.
 
Kanske är en av beståndsdelarna till plattans storhet att den inte riktigt passar in någonstans. Det är definitivt inte Motown. Det låter snarare som en korsbefruktning mellan Ray Charles tidiga plattor och Staxsoul från början av 1960-talet. Med lite Muscle Shoalsinfluenser. Bobby Bland kommer från Tennessee och hade länge Memphis som bas. Vilket man kan höra dova toner av.
Men i stort sett så är det i grund och botten en bedårande platta.
Som hjälper till att läka de så i hjärtat man fått, för en liten stund.

/stefan

Heavy metal-tuggummi



Ja, det flesta har väl redan hört låten.
Och jag kan inte låta bli att gilla den heller.
Även om David Guettas produktioner nästan har delat mig på mitten.
En del är så snyggt gjorda och en del är så fruktansvärt ointressanta.
Men med "Titanium" slår han huvudet på spiken. Från de pluckande 80-talets gitarrerna till stegringen i refrängen.
Mycket tack vare Sias sånginsats också.
 
Mörk house och tuggummipop på samma gång.
Perfekt en strålande vintersöndag.

/Stefan


Svarta bananer



Kvinnan bakom Black Bananas, Jennifer Herrema har en lång erfarenhet av musikbranchen. Hon började i bandet Royal Trux. Bandet splittrades och blev RTX. Men så i Januari i år så gick hon ut och deklarerade att RTX inte finns längre utan har nu evolverats till Black Bananas. 
Hur som helst, det märks att Jennifer Herrema är ett popsnille av klass, när hon blandar pop, elektronika, rock och en jädra massa oväsen. Spännande. Målande. Helt rätt i tiden.
 



/Stefan

Eldkastarrock med Snibb


Pontus Snibb 3

"Loud Feathers" (ADA Warner/Rootsy)

PPPP

Varför krångla till det och bosätta sig i en studio under månader när man faktiskt kan göra det på tre dagar.

Pontus Snibb, sång och gitarr, Mats Rydström, bas, och Niklas Matsson, trummor, dundrade in och pangade ur sig 11 låtar på tre dagar i Gig Studio, Stockholm, tillsammans med producenten Conny Wall.

Resultat är hårt och ljuvligt electrified.

“Jag fullkomligt älskade de tre dagarna vi spelade in albumet. Tre killar som har kul och lirar live i studion med nära nog inga pålägg och på samma sätt som alla mina favoritplattor gjorts.

Det handlade bara om att spela svängig musik tillsammans och vi kunde lika gärna ha kallat den för en liveskiva, påpekar Pontus I releasebladet."

För den som inte vet, och det är tyvärr alldeles för många, så är Pontus Snibb utan diskussion en av landets mest begåvade men tråkigt nog också sorgligt underskattade musiker, sångare och låtskrivare.

Men under en lång karriär i grupper som The Buckaroos, SNIBB, Bonafide och i många andra sammanhang, inte minst som vikarierande trummis i legendariska amerikanska countrypunkarna Jason & The Scorchers, så har Pontus med stil och kraft visat att han inte går bort sig i någon genre.

I det här trioformatet är det kärleken till klassisk rockmusik från The Who och Free till Neil Youngs sidekickar Crazy Horse och Van Halen som luftas.

Men trion stoppar sound och känslomässigt också vid andra viktiga bränslepumpar på den larmiga och skönt gungande vägen mot mål.

Klassisk bluesrock som endast kan mätas med med ett ungt ZZ Top, tycker siten CrankitUp.se om "Loud Feathers" som precis som albumtiteln berättar både smeker och river.

Men bluesrock? Med viss reservation säger jag.

För om ni vanligtvis brukar hyperventilera lätt vid den kategorisering så är P.S.3 med sitt rätt-i-ansikte-genuina-ös mycker mer och väldigt långt från fyrkantig 12-taktsblues.

Det är rena rama eldkastarrocken i spår som “Tag Along”, “Mental Breakdown”, “Filler”, “Hounds Of Hell”, "Tiny Joe" och “Suck Face”.

Liknande artister: Bonafide, Brickhouse, Imperial State Electric, Dan Baird's Homemade Sin, Thunder Express.

Björn Bostrand


All you need is Lowe...

Japp. Så stod han på Gamla Teaterns scen till slut. Under fredagskvällen. Låtskrivarlegeden. Stiff Records stolthet. Producenten och artisten. Johnny Cashs och June Carters gamle svärson.
Och visst handlade det om svidande melodier om förlorad kärlek. Svidande låtar om kärlek. Vackra ballader. Och ett rockabilly gung i I Knew The Bride och Without Love.
Som låtskrivare har han en bredd som ritar ett klart och tydligt streck mellan Johhny Rivers schlagers, Johnny Cashs country, Pubrock, Beatles, Burt Bacharach, New Wave och Pop. 
Tillsammans bildas ett fantastiskt mönster.
Tack Vinterfestivalen! 



Popgenis Bengt Ola jagade rätt på Lowe efter spelning. Han berättade då om projektet popgeni. Och Nick Lowe blev imponerad.
Hang on to it, var uppmaningen. Och så fick B O M en signerad affisch.
Naturligtvis tar vi det till oss.



Min recencion i Länstidningen kan man hitta här:
Nick Lowe i LT

Som en second opinion, kan man läsa ÖPs Tomas Larssons recension här:
Nick Lowe i Öp

/Stefan

Hur får man till en bra Super Bowl Show om inte Madonna kan?Tecknat till kvällen...


Nytt från Madonna - med M.I.A. och Nicki Minaj...

Japp, här är Super Bowl-trion tillsammans...

Madonnas kommande album "MDNA" innehåller bland annat den här sköna "Give Me All Your Luvin" och ytterligare ett annat samarbete med M.I.A. "MDNA"släpps den 26 mars.

Ursäkta låg aktivitet men vi laddar för Nick Lowe i kväll...Vi hörs...


Och nu lite tecknat igen. Med M. Ward...

"The First Time I Ran Away" är den sprillans nya videon med M. Ward från hans kommande album som släpps den 10 april. Tre år har gått sedan den förra soloskivan. Det kommande albumet har spelats in i åtta olika studior och hela 18 musiker bidrar. Här är listan över musiker:
A Wasteland Companion features the talents of M Ward (piano, guitars, voice, production), Mike Coykendall (percussion, bass), Giant Sand’s Howe Gelb (piano), John Parish (percussion, marimba), Bright Eyes’ Mike Mogis (organ), Susan Sanchez (vocals), She & Him’s Zooey Deschanel (vocals), Jordan Hudson (percussion), Adam Selzer (bass), Nathan “JR” Andersen (piano), Scott McPherson(percussion), Sonic Youth’s Steve Shelley (percussion), Dr Dog’s Tobey Leaman (bass), Devotchka’s Tom Hagerman (strings), Oakely Hall’s Rachel Cox (vocals), Amanda Lawrence (violin), John Graboff(pedal steel) and Tyler Tornfelt (bass). The recording utilized eight engineers, including Tom Schick (Rufus Wainwright) and John Parish (PJ Harvey).
Read more: http://theaudioperv.com/2012/02/01/new-m-ward-the-first-time-i-ran-away-video/#ixzz1lEsVrIVa
Under Creative Commons License: Attribution

Nick Lowe och jag


Take a look at the bridegroom smiling pleased as pie

Shaking hands all round with a glassy look in his eye
He got a real good job and the shirt and tie is nice
But I remember a time when she would never even look at him twice

Som ett barn av 60-talet som huvudsakligen fick sin musikaliska utbildning under 70-talet av den topplistemusik som varje vecka presenterades av Kaj Kindvall, var jag ganska länge - och är väl fortfarande - obekant med den litet mindre listorienterade musiken från början av 70-talet, särskilt den engelska proggen och den engelska alternativscenen.

En litet dörröppnare till den världen blev Dr Feelgood som jag lyckligtvis lät mig drabbas av redan från början. I strid med allt förnuft köpte jag dock deras utmärkta Down By The Jetty - på inspelat kassettband. Många år senare korrigerade jag mitt misstag och bytte bandet mot en skön vinylplatta! 70-talet var på många sätt en egendomlig tid…

En annan dörröppnare till den engelska alternativscenen blev Dave Edmunds fenomenala LP Get It, som släpptes på Led Zeppelins skivbolag Swan Songs. Jag hade först hört Edmunds på något av Kindvalls radioprogram, jag tror att det var hans cover av Dions 50-talscover I Was Born To Be With You och han var ju också litet omtalad för sin medverkan i nostalgifilmen Stardust. Desstom hade jag hunnit med att bekanta mig med Love Sculptures första LP, den med Sabre Dance, ett inte så litet taffligt försök att casha in på Jimi Hendrix och Eric Claptons rocktriokoncept.

Jag antar att det främst var via Edmunds och Dr Feelgood som jag först hörde talas om officerssonen Nicholas Drain Lowe, mer känd som Nick Lowe. Jag kände då inte alls till hans bakgrund i Brinsley Schwartz, vare sig deras musik eller det legendariska fiaskoartade framträdandet på Fillmore East i New York, när bandet skulle säljas till den amerikanska publiken. Under några år skulle dock min musikaliska värld komma att snurra snabbt och intensivt kring Nick Lowe och hans olika projekt.

Jag minns väl hans singelsläpp under namnet Tartan Horde, ett försök att ta sig ur sitt gamla skivkontrakt med United Artists. Någon gång i mitten av 70-talet släpptes i Sverige en samlingsskiva med just Brinsley Schwartz som jag köpte, 15 Thoughts of Brinsley Schwarz, dock utan att bli särskilt imponerad. Deras största hit, What´s So Funny ´Bout Peace, Love And Understanding kändes dock direkt som ett mästerverk, alltifrån de skimrande ackustiska gitarrerna till den tjutande gitarrmelodin. Och, förstås - inte minst den nonchalanta pratsekvensen! Den låten kändes stor redan från början! Den ogenerat poppiga låten är dock knappast representativ för bandet, som var mer inspirerat av vad vi idag skulle kalla americana, kanske framför allt av amerikanska Band med Robbie Robertson i spetsen. Dave Edmunds producerade bandet och i deras setlista återfanns flera låtar som senare skulle komma att dyka upp på parets senare produktioner.

Sedan dök Lowe upp överallt. Han producerade Graham Parkers och Elvis Costellos första skivor och kom att bli centralfiguren bland artisterna m m på Stiff Records. Hans första singel under eget namn kom i augusti 1976 och var därtill bolagets första skivsläpp. A-sidan So It Goes var inte så litet inspirerad av Steely Dan´s hit Reelin´ In The Years, vilket trummisen på skivan Steve Goulding, bl a känd från Graham Parkers band Rumour, också påpekade när han presenterades låten. B-sidan Heart Of The City utsågs f ö till veckans låt/singel av engelska musiktidningen NME. Man skulle kunna säga att Lowe fick en flygande start på sin nya artist- och producentkarriär.

Lowe och Costello, som båda hade samma manager, Jake Riviera, lämnade dock ganska snart Stiff Records. På bolaget släppte han utöver debutsingeln bara ytterligare en singel, den bitterljuva Billy Fury och Tony Orlando-covern Halfway To Paradise och EPn Bowi, med klassiska Marie Provost. Jag sökte med ljus och lykta efter just den skivan, vilken var en kul nickning till David Bowie som strax innan släppt sitt Berlinexperiment Low. Jag hittade i alla fall till slut mitt exemplar på en liten skivaffär i London – om jag inte minns fel köpte popgeniet Andreas Victor samtidigt sitt exemplar av samma skiva. När jag f ö själv spelade in en singel några år senare, fick omslaget på Bowi tjäna som den främsta inspirationen till mitt eget omslag!

Lowes debut-LP, Jesus Of Cool från 1978 - i USA släpptes skivan under titeln Pure Pop For Now People - är fortfarande en anmärkningsvärt modern skiva. Över huvud taget präglas hans tidigare skivor av ett okonventionellt anslag och en vilja att blanda det traditionella med något nytt. Några bra exempel på detta är Music For Money och 36 Inches High på Jesus Of Cool-skivan och t ex Heart och Let Me Kiss Ya från hans tredje skiva Nick The Knife från 1982.

Parallellt med solokarriären lierade sig Lowe med Dave Edmunds och utgjorde om vart annat frontfigur i Rockpile, av många betraktat som det slutgiltiga rockbandet. Lowe skrev några låtar på Edmunds nämnda Get It-skiva, bl a klassiska I Knew The Bride, som citeras ovan och får betraktas som ett mer än kärt lån från Chuck Berry´s You Never Can Tell.

Rockpile spelade in flera skivor, dock bara en under eget namn. Lowe´s andra soloskiva Labour Of Lust från 1979, som bl a innehöll en nyinspelning av en överbliven låt från slutet av Brinsley Schwartz-tiden, Cruel To Be Kind, är egentligen en Rockpile-skiva, liksom de två skivor under Dave Edmunds eget namn, Trax On Wax 4 från 1978 och Repeat When Necessary från 1979. Carlene Carters förnämliga Musical Shapes från 1980, som producerades av Lowe (f ö hennes dåvarande make) kan också betraktas som en förstärkt Rockpile-skiva. Den enda skiva som Rockpile släppte under eget namn, Seconds Of Pleasure från 1980, betraktas som ett litet misslyckande. Själv såg jag bandet flera gånger och har bara ljuva minnen av den underbara blandningen av Lowes melodier och Edmunds - och Billy Bremners - utsökta gitarrspel.

Lowe och Edmunds blev sedermera ovänner och Rockpile kom att splittras. Jag gissar att misslyckandet med Seconds Of Pleasure och ett intensivt turnerande i förening med ett lika intensivt festande utgjorde grunden för splittringen. De två förenades dock efter några år vid inspelningen av Lowes utsökta soloskiva Party Of One från 1988, som Edmunds också producerade.

Numera har Lowe lämnat den litet hurtigt käcka popmusiken, inte sällan med ett anslag av country, för en egen hemkokt brittisk version av lofi-country, inte sällan med pianisten och parhästen Geraint Watkins alldeles i närheten. Hans enastående förmåga att berättande en historia, som redan var väl utvecklad i mitten av 70-talet, är fortfarande lika framträdande. I intervjuer brukar han alltid nämna hur svårt det är att få till något riktigt bra och hur mycket hårt arbete som ligger bakom varje fras. Själv har jag alltid sett Lowe som synonym med spontan, närmast gudomlig ingivelse. Kanske ligger sanningen någonstans mitt emellan.

För några år sedan uppträdde Lowe solo på Storsjöyran i Östersund. Bredvid mig i publiken återfanns både Billy Bremner och Pretenders´ primus motor Chrissy Hynde, vars första singel Stop Your Sobbing producerades av Lowe. Konserten i Badhusparken var ett småskaligt mästerverk. Och det är samma småskaliga spår som han härefter följt, nu senast med rosade fullängdaren The Old Magic från 2011 

På fredag står han på scenen i Gamla Teatern i Östersund och jag vet att vi är många som kommer att vara där, med en känsla av djup tillförsikt i åldrandet, när man kan åldras på samma värdiga sätt som Lowe.

Nedan återfinns en video med Lowe från 2011, kompad av utsökta Wilco, där han återbesöker sin första fullängdare från 1978. Lyssna och njut!


tp     

Ps. När Graham Parkers första kompband Rumour 1977 släppte sin första egna fullängdare, fick den titeln Max, nu en nickning till Fleetwood Mac och deras monumentala Rumours.

Pps. Det är inte bara Lowe som lånat av Steely Dan´s klatchiga slagdänga. Lyssna på Reelin´ In The Years bredvid Thin Lizzy´s The Boys Are Back In Town så förstår Ni vad jag menar…










En artist värd namnet

De senaste åren har varit hektiska för Charlotte Gainsbourg. Hon har blivit prisbelönt för sina skådespelarinsatser i Lars Von Triers "Antichrist" och "Melancolia". Hon har dessutom pushat på sin musikkarriär med tre album som inte går av för hackor.
2006 kom "5.55" där hon tog hjälp av Jarvis Cocker och gruppen Air.
2009 kom "IRM" där hon fick hjälp av Beck. Titelnlåten var inspirerad av en händelse där hon slog huvudet vid en olycka när hon var ute och åkte vattenskidor.
Och i fjol kom "Stage Whispers" som till hälften var en liveplatta.

Det märks en aning i sina videos också att Charlotte Gainsbourg är starkt influerad av både mamma Jane Birkin och pappa Serge Gainsbourg. Hon kan och vill utmana, tänja de gränser som finns. Och gör det på ett absolut beundransvärt sätt. Både som skådespelerska och som musiker. I fjol fyllde hon 40 år. Det kan vara skönt att veta eftersom hon nu är på toppen av sin artistkarriär och att prognosen framöver ser ut att gå spikrakt uppåt för henne. Oavsett vad alla åldersrasister säger.

En artist värd att upptäcka.



/Stefan

Stolta och ödmjuka

Dublins allra finaste Imelda May tillhör det bästa vi på Popgeni vet. I natt jobbade hon hårt hos Jay Leno och hon är stolt och ödmjuk. Det är vi också för den delen...


RSS 2.0