Gud på den ena djävulen på den andra

50 dagar efter påsken är det dags för pingst, även kallad hänryckningens tid.
Men nu behöver man inte vänta så länge för att känna sig som åsnan mellan hötapparna.
På tisdag släpper nämligen Louisiana gubbarna The Mercy Brothers fullängdaren "Holy Ghost Power!".
T.M.B. är stammisar på tältmötena hemma i Louisiana där väckelsepredikanter först eldar upp åhörarna med bibeltexter för att sen låta "bröderna" ta över med sin helt oemotståndliga mix av gospel, soul, blues, country och rock'n'roll.
Hela grejen är att det inte spelar den minsta roll om man är 100 procent troende eller 100 ateist.
För The Mercy Brothers fixar hur lätt som helst balansgången att ha gud på ena axeln och djävulen på den andra och det är svårt att inte älska hela paketet.
/Björn 

Snyggt.

 

Rhye

Woman

(Polydor)

PPPP

Robert Hannibal och Mike Milosh gör årets mestbästa chillout som är så gudomligt snyggt minimalistiskt.

Näst intill skamlöst avskalat, men så exakt in i minsta detalj, likt en ljudkuliss, som du inte visste fanns där den kvällen, men som du förhoppningsvis vaknade upp till morgonen efter.

Mike Milosh androgyna röst är så exakt, likt en mer balanserad Tracey Thorn eller Beth Orton. Detsamma finns i den mystika helheten, där just känslan är vad som vägts mycket noga.

I ”One of those summer days” vågar du som lyssnare knappt andas. Minimalistiskt och utsökt exakt. Det svävar fram. Och så otroligt vackert. I ”Hunger” ligger man nära det sorgligt förbisedda Swing out Sister, i en catchy upptempolåt. Men den är ett strålande undantag på den här plattan.

Det är i sökandet efter harmonikänsla Hannibal/Milosh gör något stort. Och jag kan inte bli klok på vad detta är. Antony Hegarty (Antony and the Johnsons) har kommit mycket nära känslan, men det här är mer pop än depp. Om än mer mainstream sådan, som så många hoppats på.

Och så beundransvärt snyggt gjort.

Lyssna.

/TC


Glittrande också

Glimra
"Glimra" (Rootsy)
PPP
En del svenska musiker tror uppenbarligen att det räcker med att sätta på sig en lagomt präktig cowboyhatt för att göra trovärdiga country.
Glimra har inga cowboyhattar och behöver inga heller. Det räcker med att trion Annika Fehling, Bittis Jakobsson, och Annelie Roswalls låter sina tre stämmor slingra sig varmt om varandra.
Och lusten att sjunga med och mot varandra sprider sig redan vid den första genomlyssning för att sen växa sig starkare när man möter de 13 låtarna där Fehling står för merparten och gång på gång bevisar vilken fin låtskrivare hon är, på egen hand eller tillsammans med musiker som Tom Kimmel och Markus Rill.
Att trion tog kontakt med bandet G2, ett av vårt rikes absolut bästa bluegrassband, som klockrent kompband på plattan innebar ytterligar en kvalitetssäkring.
Det är varm och trovärdig country och bluegrass på svenska, med folk,vis och en aning popspetsning, som absolut tål jämförelser som Dolly Parton och Alison Krauss.
Och de är svårt att inte låta bli att fingra på repeatknappen när man möter låtar som "Jag Är Hemma Här", "Jag Far Iväg", "Där Du Är", "Låt Drömmarna Vara Kvar", "Bara En Ros, "Stopp" och "Förändringens Sång". 
Björn Bostrand
 

One, two, three! Let´s go!

Systrarna Jennifer och Jessie Calvin mixar härligt hejdlöst 77-punkrock med soldränkta klassiska Californiaharmonier och resultatet blir treackordspop som inte behöver något bäst-före-datum när det förpackas på rätt sätt.
Det görs det ofta på albumet "Ride Your Heart"
/Björn

Kärlekens hus

Kan Suede släppa ett nytt album så är det naturligtvis helt okej för The House Of Love att göra detsamma.
Nu är det ju bara åtta år sedan Guy Chadwick och Terry Brickers turnerade och släppte klart godkända "Days Run Away".
Men storhetstiden fanns i slutet av 80 och början av 90-talet med album som den självbetitlade debuten, "Butterfly" och "Babe Rainbow".
Den 9 april är det dags igen och Chadwick och Brickers prickar helt rätt med sin glittrande melodiska britpop på "She Paints Words In Red".
Och jag kan bara älska faktumet att herrar runt 55 fortsätter att brinna så intensivt för den sanna popmusikens själ.
/Björn
 

Looptroop Rockers säger som det är...

 
Hiphop är död, har det sagts. Det stämmer inte, Looptroop Rockers är på väg att släppa sitt "Mitt Hjärta Är EN Bomb" den 1:a Maj. Och singeln "Hårt Mot Hårt" feat Cleo lovar gott.
Det är bara att plocka fram vaggy jeansen och den hårda attityden igen nu i vår.
/Stefan

Deadly delicious

Deadstring Brothers
"Cannery Row" (Bloodshot Records/Border)
PPPPP
Som en fusion av Rolling Stones a´la "Exile On Main St"och The Band i slutet av 60-talet när de knockade folket med sina två första album.
Det låter kanske överdrivet men faktum är att singer songwritern Kurt Marschkes återkomst med nytt manskap i sitt alter ego är exakt så bra.
"C.R" är album nummer fem under bandnamnet och Marschke har aldrig stuckit under stol att de båda ovanstående ikoniska grupperna varit tunga inspirationskällor när han skruvat ihop sin egen låtskatt.
Men det är en otrolig skillnad att försöka planka rakt av jämfört med att profilera och sätta sin egen talang i front utifrån något som så oerhört många influerats av.
Att Kurt Marschke ännu en gång på detta totalt hjärtevarma sätt lyckas med konstycket är inget annat än en stor gåva till alla oss som redan är helsålda på deras altcountry, americana med både bluesgrass och gospel känsla i den klassiskt nakna och ofamnande ljudbilden.
Det borde finnas många där ute som gärna skulle rätta in isg i ledet bara de visste. 
Vid det här laget vet man vad man får av Kurt och med ett nytt fantastiskt band i ryggen är de elva spåren på nytt som ett 41 minuter långt musikaliskt väckelsemöte.
Den fjärde april lirar Deadstring Brothers live i Östersund tillsammans med Steven "Deadman" Collins och det är knappt så man förstår hur man ska överleva den dödliga dosen utan att fälla floder av glädjetårar. 
"Cannery Row" släpps den 22 mars.
Liknande artister: The Band, Rolling Stones, Deadman, Slobberbone, Bottle Rockets.
Björn Bostrand

Popgeni - ligger lite lågt

Vi ligger lite lågt just nu.
Vi har gått igenom mycket jobb och varit härjade av sjukdomar och sömnlösa hostnätter.
Och vi har mycket jobb framför oss. April kommer att bli en popgenialisk månad med mycket gitarrer, glöd och ren, rå rock ´n roll.
Men vi slutar ju inte att lyssna på musik för det. Tvärtom.
Här kommer en oumbärlig trippel för vårvintern 2013.
Med en föredetta The Smiths gitarrist, en sagofe från Nevda City, Kalifornien och en Venezueliansk konststudent bosatt i San Francisco.
Läs Bengt Olas recension av Johnny Marrs The Messanger. Den säger allt. Stäng dörren till kontoret och dra upp volymen till max. Och njut!
Guld och ljus i Mars månad.
/Stefan
 
 
 

Mocka

 
Jag hade faktiskt inte väntat mig något nytt från Suede.
Men återigen blir jag så där löjligt mjuk och lealös så fort gitarrintrot till "Barriers". 
Det låter precis som på nittitalet. Det är inte ett dugg nyskapande. Men jag bryr mig inte. För det låter... Suede... 
För mig kommer alltid Suede att förknippas med kärlek och alkohol.
Att bara få drömma sig bort...
Nya plattan "Bloodsports" är beställd.
Men den som väntar på något gott... Kan ju kolla in BBCs Music Live.
Vilket annat band går ihop tio år efter senaste plattan och låter t o m bättre än tidigare?
 
/Stefan

Kraften kommer från havet

British Sea Power släpper sitt sjätte album "Machineries Of Joy" den 3 april.
Och att döma av vad jag hört av de tio låtarna så är det utan tvekan ett av deras starkaste.
Kanske till och med nummer ett efter några upprepningar då öppningen med det episka titelspåret håller storstilat hela vägen in i mål med avslutande "When The Warm Wind Blows Through The Grass".
/Björn

Vinylkällaren 74

Shuggie Otis
"Freedom Flight" (Epic) 1971
Äpplet faller inte långt från päronträdet.
Pappa Johnny Otis producerade också undersonen Shuggies debutplatta "Here Comes Shuggie Otis" som släpptes året innan med en 18-åring som fick musikvärldens gitarrmaffia att droppa hakan.
På "Freedom Fligth" fortsatte han på det inslagna grundreceptet med en tydlig bluesbotten som han kryddade med rhytm'n'blues, funk, rock, pop, psychedelica och soul.
Förutom gitarrren så trakterade multiinstrumentalisten Shuggie även bas, trummor, piano och orgel på de sju låtarna. Men det hindrade inte gästande musiker som Wilton Felder, bas, George Duke, piano, Aynsley Dunbar och Stix Hooper, trummor att fylla på i ljudbilden.
Produktions och soundmässigt är det mycket Jimi Hendrix över "F.F", men han har absolut sin egen stil som gitarrist.
Här finns också Otis största "hit", "Strawberry Letter 23", som The Brothers Johnson fick en monsterhit med sex år senare men som inte straffar Otis psychedeliskt softa orginalversion.
Rocksnärten i öppningspåret "Ice Cold Daydream" med Shuggies vassa gitarr och smånonchalanta vokala framtoning, slow soulbluesen i "Sweet Thang", funkgunget i "Me And My Woman" och den starka soultonen i "Someone's Always Singing" är andra spår som med finess visar att 19-åringen redan var så gott som komplett.
I det sistnämnda spåret körar dessutom Venetta Fields, Shirley Matthews och Clyde King som några år senare  förgyllde Bob Dylans "Street Legal".
Album nummer tre i hans klart sparsamma diskografi dök upp 1974. Men "Inspiration Information" mottogs tämligen iskallt det året för att 27 år senare vid återutgivningen hyllas för sin psychedliska soultema.
21 år gammal drog sig Otis tillbaka och sedan dess har det varit helt tomt när det gälller studioproduktioner under eget namn.
Men nu är han livebanan igen och den 20:e november 2012 gjorde han bland annat en hyllad och hissad spelning på Jazz Cafè i London. En recensent konstaterade mellan superlativen att Shuggie "is still alive and he´s still got it".
74:ans Hidden Treasure, den smala svartvita baksidan från ett totalklassiskt album, är egentligen alldeles för enkelt för nördarna.
Men det finns en helt solklar koppling mellan den gruppen och Shuggie och nu vill jag naturligtvis att någon ska berätta för mig vilken den är?
/Björn
 

Roses are red, violets are blue...

"Radio Heartbreak" från Grande Roses första fullängdare knäcker.
Och man kan bara vara väldigt tacksam att de trots många möten med korkade branschmänniskor under resans gång orkade härda ut i tio år och lyckades få skapa "Disease" som naturligtvis inte är något annat än kanon.
Den femte april står Grande Roses på Studioscenen, Storsjöteatern i Östersund.
Be there or be square...
/Björn

Elegant och smakfull exteriör

Whitehorse är inte bara en huvudstad i Yukonterritoriet i Kanada.
Det är också äkta paret Luke Doucet och Melissa McClelland som under 2011 släppte sitt uppmärksammande och fina debutalbum i hemlandet
Från och med fredag är uppföljaren "The Fate Of The World Depends On This Kiss" tillgänglig hos oss tack vare Blue Rose Records och Rootsy.nu.
En 12-spårare som spinner vidare på deras härligt upplyftande musikaliska nerv och balans från den självbetitlade debuten. 
"Both lion and lamb" säger Whiterhorse kanadensiska bolag Six Shooter Records om duons sätt att ge näring till sina låtar.
I grunden är det det singer/songwriting med excellenta melodier i högsätet, som man kan höra på de tre bifogade videoklippen.
I studion har man byggt på med samplingar, loopar och andra diverse tekniska detaljer på ett sätt som gör experimentlustan till en styrka.
Men man gör aldrig avkall på att allt i slutändan ska vara låtar som förtrollar eller bara gör mottagaren melodiöst lyckliga inombords.
"Devil's Got A Gun" och "Out Like A Lion" finns på "The Fate..." medan ni hittar "Emerald Isle" och "Killing Time Is Murder" på debutalbumet.
/Björn 
 

Supergrupp i det tysta

The Resentments
"Welcome To Our Living Room - Live at The Lab In Stuttgart" (Blue Rose Records/Rootsy)
PPPPP
Sket fullständigt i den totalt överpacade mellohysterin.
Satte istället på mig Koss portaPro lurarna och stoppade den två timmar och sex minuter långa DVD´n med denna legendariska amerikanska doldissupergrupp med basen i Austin, Texas i datorn istället.
Livegiget på The Lab, Stuttgart, skedde 2006 men av olika anledningar så släpptes inte den här utsökt hudnära dokumentet förrän den 20 februari 2013.
Men spelar roll? Det är en tidlös grann upplevelse.
Stephen Bruton, Scrappy Jud Newcomb, Bruce Hughes och Jon Dee Graham är fyra etablerade låtskrivare som gett ut en en hel hög med egna goa album på rootsingridienserna under 90 och 2000-talet.
Tillsammans med trummisen John Chipman började The Resentments som husband på Saxon Pub i Austin varje söndag och ryktet om deras förträfflighet gjorde att de även började turnera i USA och Europa.
Fyra studioalbum och en liveplatta hann man med mellan 2002 och 2009.
Efter Europa-turnén 2006 hoppade Graham av gruppen för att satsa på en solokarriär och tre år senare avled Bruton tragiskt i lungcancer.
Bandet existerar fortfarande i ny skepnad, men det är det här som räknas och är så oerhört rart i sin helhet.
Förutom den 126 minuter långa och 27 låtar starka DVD´n där livekänslan är så rätt-i-ansiktet som en IF Poppgeni konsert på Studioscenen i Östersund så får man också två CD med alla 29 låtar från giget på The Lab.
Total bonus rakt igenom!
Liknande artister: Stephen Bruton, Scrappy Jud Newcomb, Jon Dee Graham, Bruce Hughes.
Björn Bostrand

För bra för att bomma

"The Stand-In" heter albumet som har ett par veckor på nacken och är Nashvilles Caitlin Rose andra album.
Fina debuten "Own Side Now" kom för två år sedan och här följer Rose upp med ytterligare ett dussin utsökta countryrotade kompositioner där pedasteel och klockrena popbeats går hand i hand på en högklassig platta.
Rose gillar inte att katetegorisera sin musik, men säger att hon gillar tidlösa låtskrivare och har en trio som Linda Ronstadt, Bob Dylan och Patsy Cline som influenser.
Det både hörs och känns!
/Björn
 

Fabulous Thunderbirds goes soul

För tre veckor sedan släppte Östersundsbekantingarna, gruppen har faktiskt gjort två livegig i vår stad, The Fabulous Thunderbirds sitt 13:e studioalbum "On The Verge".
Det första sedan "Painted On" 2005.
Åskfåglarna är ju som alla som kan sin blues och rockhistorik vet synonymt med sångaren, låtskrivaren och munspelaren Kim Wilson.
Massor av musiker, inte minst gitarrister, har passerat revy genom Wilsons excellenta plantskola sedan han drog igång missionen i mitten på 70-talet.
På den tråden spinner han vidare med en kvartett nya instrumentalister i 2013 års upplaga och den här gången heter "the axemen" Jonny Moeller och Mike Keller.
En av låtarna har titeln "Runnin' From The Blues" och mycket riktigt så tar Wilson och vänner ett rejält steg bort från Texasbluesen och rockstöket.
Men visst svävar bluesens ande över de tio spåren, men det är soulen som har ett bastant grepp om helheten.
Med en blåssektion i ryggen gungar man mestadels fram på en coolt avslappnad Memphis groove med nedslag i Muscle Shoals funk.
Och Kim är som fisken i vattnet även i den skepnaden.
För att få ett litet grepp om Kim Wilson musikaliska omfång så ramar jag in det här utlägget med ett par klassiska liveklipp från 80-talet.
/Björn 
 
 

Jenn går aldrig vilse

Six Shooter Records sitter inne med ett intressant stall med artister från den kanadensiska musikscenen. Men det har 99% av oss nordbor knappast haft en susning om tills nu
Tack vare samarbetet mellan tyska Blue Rose Records och Rootsy.nu så har det plötsligt blivit lite enklare att göra ytterligare angenäma bekantskaper.
Amelia Curran och Jenn Grant är de två första släppen i den med stor sannolikhet fina given.
Grants "The Beautiful Wild" är hennes tredje fullängdare och uppföljaren till den Juno nominerade "Honeymoon Punch"
En platta som rider på ett exotiskt sound och som textmässigt handlar om att hitta modet för att våga förlora sig själv i vildmarken.
Även om det låter lite småflummigt så går Jenn Grant aldrig vilse i i ljudbilden. Istället lägger hon sig nära soundsystrar som Kate Bush, Cat Power, Feist och Joanna Newsom. 
En passande albumtitel är det också. För Jenn låter gärna både ljudbilden och rösten spreta och sticka iväg i olika riktningar.
Kolla upp!
/Björn 
 

Josh klär ypperligt i 70-talssoundet

Det duggar redan tätt av fina plattor.
Och fler är att vänta under en vår som tenderar att bli extra, extra.
Den 18 mars släpper exempelvis Josh Rouse nya albumet "Happines Waltz" där dussinet spår verkligen är insvepta i ett soft och varmt 70-talssound. 
Men den patenterade Josh popen styr och knäcker och med stänk av svart altcountry är det helt omöjligt att motstå.
Öppningsspåret "Julie (Come Out Of The Rain) är ytterst reprensentativ för helheten.
/Björn 

Exemplarisk gitarronani

 

Johnny Marr
The messenger

(Warner)

PPPP

Inget kan dela en musikkritikerocean som något som har haft med The Smiths att göra. Jodå, det är sant - fundamentalisterna var helt övertygade om att Morrissey kunde gå på vattnet. Åtminstone var det så jag kände många gånger efter att ha läst spaltmil av hyllningar och analyser av The Smiths kapitel i musikhistorien. Till slut blev allt smått patetiskt.

Johnny Marr´s del av framgångskakan har ingen riktigt förvisso förnekat, även om andemeningen alltid har varit att Marr behövde Morrissey mer än tvärtom. Och nu när Marr´s första platta under eget namn (jag räknar inte in Johnny Marr & The Healers från 2003), är det återigen många av dessa The Smithsprofeter som fnyser på näsan.

Men den som inte är The Smithsfundamentalist och istället har suckat djupt i beundran över Marrs förmåga som gitarrist, har efter gruppens splittring följt manchesterkillens förehavanden med stort intresse. Och tittar man på vad JM haft för sig genom åren, är det som om han har haft det som en mission att sprida sina känsliga gitarrslingor på så många ställen som möjligt. Pet Shop Boys, The Pretenders, Talking Heads, Modest Mouse, The The, The Cribs, ja även Kirsty MacColl lånade in den känslige gitarristen som musiker och låtskrivare på några av sina album.

Johnny har alltså levererat med råge efter splittringen från The Smiths 1987. Riktig magi infann sig med samarbetet under 90-talet med Bernard Sumner i Electronic, där det hela exploderade 1999 med ”Twisted tenderness”, var inledande trio låtar är något av det snyggaste jag hört ifråga om gitarronanistiska explosioner.

På sätt och vis är denna solodebut också glödande snygg gitarrpop i rakt nedstigande led från Electronics. Ljudmässigt ekar det mycket 90-tal, det är tydligt att det är ett medvetet val av Marr, vilket jag tackar honom för. Kopplingen till Electronic-soundet är direkt. Marrs låtskrivarkänsla för inledande riff är för övrigt ett signum för hela plattan. De inledande riffen i öppningen ”The right thing right” påminner starkt om en annan gitarrvirtuos, Pete Townsend. Men det som slår en mest är att Marr för första gången verkligen visar vilken utsökt sångare han är (vilket The Smithsfundamentalisterna förstås fnyser åt, där de sitter i sina käcka tweedkostymer och tvinnar mustaschen).

Upptempolåtarna platsar på vilket dansgolv som helst. Här handlar det om inga som helst konstigheter, det är pang-på och så satans snyggt utfört. Men Marr vågar också bryta av danspulsen, i ”New town velocity” startar det hela med en akustiskt gitarr och svävar sedan vidare i en poplåt som får en att längta till sommar, sol och nedvevade rutor.

Tillsammans med Jake Bugg´s debut är det här en platta som kommer att snurra många gånger framöver, men jag är ju hopplöst förlorad för den här typen av popmusik, sedan många år tillbaka.

Men tro mig - det finns verkligen ett dussin små mirakel på ”The messenger”.

Inget annat än klockren pop, sa Bull.

Upptäck.

/TC

Lågt landar högt


Amerikanska indiebandet Low, Alan Sparhawk, gitarr & sång och Mimi Parker, trummor & sång och numera kompleterade med nya medlemmen Steve Garrington på bas släpper sitt tionde studioalbum den 15:e mars.
Det låter fin fint om både första singeln "Just Make It Stop" och "So Blue" och att Wilcos Jeff Tweedy har producerat "Invisible Way" är ytterligare en kvalitetssäkring. 
/Björn
 
 

Geniala rock och roll diamanter

Diamond Rugs
"D.R." (PIAS Nordic/Border)
PPPPP
Jag vet inte vad Deer Tick mannen John McCauley hade för funderingar och upplägg när han vandrade in i studion för att göra sitt soloalbum.
Men uppenbarligen så hände både det ena och det andra och personkemin mellan det tänkta kombandet, Steve Berlin (Los Lobos), Deer Tick kompisen Robbie Crowell, Ian Saint Pé (The Black Lips), Hardy Morris (Dead Confederate) och Bryan Dufresne (Six Finger Satellite).
Alla inblandade började istället levererar på egen hand och McCauley bestämde tämligen omgående att det istället för en solotripp skulle bli debutalbumet för snabbdöpta gruppen Diamond Rugs.
Och förstlingen är utan tvekan en missil på ämnet
Sättet man öser ur arkiven är skarpt personligt, totalt okonstlat och med en basicfeeling som är smått genial. För att inte tala om hur man sen skruvar ihop helheten.
"Gimme A Beer", "Big God", "Call Girl Blues", "I Took A Note", "Blue Mountains", "Tell Me Why" och "hungover And Horny är rock'n'roll uppercuts som får håren att resa sig på armarna innan charmen och smartness knockar en med full attack.
Träffbilden är magnifik och 13 av de 14 spåren är bulls eye med bedårande vinklingar på både rocken och rollen utan att krångla till det.
Snöstormen rasar utanför dörren och Mellosörjan vevas på dumburken när jag skriver det här och förförs av ett av årets solklart bästa rock'n'roll album.
Det känns både tryggt och totalt renande för den musikaliska själen.
Och det här måste Paul Westerberg bara falla raklång inför. Förhoppningsvis får det honom att bestämma sig för att samla ihop The Replacements igen och göra den där plattan som vi längtat efter allt för länge.
Liknande artister: The Replacements, Los Lobos, The Inmates. Deer Tick, Fidlar. 
Björn Bostrand

RSS 2.0