Superfunk!

En av mina absoluta favoriter när det kommer till souldränkt housemusik.
Superfunk släppte plattan Hold Up! år 2000. Superfunk bestod av DJ-trion Fafa Monteco, Stéphane B och Mike 303. Och deras knutpunkt var soliga Marseille. Vilket jag tycker genomsyrar plattan från början till slut.
Gruppen fick en stor hit med "Lucky Star" och en något mindre med The Young MC.
Men min favorit kom redan i inledningen och kallades "Last Dance In Copacabana" som var en musikalisk resa från Europa, via Brasilien för att till sist landa i New York. En vansinnigt smart och sofistikerad stycke musik. Och dessutom housemusik, som var ständigt bespottad här i Sverige.
Naturligtvis blev plattan en absolut favorit.
Gruppen försvann senare, men som alltid finns musiken kvar. Och den dyker upp hemma hos mig när man minst anar det själv. Låten Last Dance är en sampling av det genomgående temat av "Last Dance In Copacabana" med sång av Ron Caroll. Videon är störtskön vintage med enbart snabba bilar i centrum.
En av 2000-talets låtar, definitivt.


/stefan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0