Vinylkällaren 57


Todd Rundgren

“Something/Anything” (Bearsville) 1972

Dubbelalbumen har varit sällsynta i Vinylkällaren. Tror faktiskt inte det har förekommit ett enda tidigare i en snabb eftertanke (rätta mig om jag har fel, Hans).

Men när det nu förmodligen är debut för detta både älskvärda och ibland också ganska onödiga format så plockar jag fram en av de bästa någonsin genom tiderna.

För att inte säga en helt tidlös klassiker som är lika bländande bra den 31 januari 2012 som den var när den släpptes i februari 1972.

För det mesta på egen hand så formade Todd ett dubbel som är en bländande uppvisning i låtskrivarkonstens svåra hantverk.

Magnifika “I Saw The Light” öppnar och sen följer ytterligare 24 spår som är en provkarta över Rundgrens snille, bredd, lekfullhet och hängivna koll på alla genrer som finns på kartan.

Tänker inte rabbla låtar utan trumfar istället med en Spotifyare Todd Rundgren "Something/Anything" så kan du upptäcka albumet själv om det nu inte redan är gjort.

Todd tangerade bitvis brilliansen på “Something/Anything” senare I karriären, men aldrig med samma monumentala kraft som på “S/A”, som är nummer tre i en lång, längre och längst albumdiskografi.

57:e Hidden Treasure är ett ess från 70-talet där de fyra synliga bokstäverna överst på baksidan berättar det mesta. Kanske också den röda och på den tiden tämligen välkända skivbolagsloggan.

Brittiskt, och en pärla. Men absolut inte Showawaddywaddy.

Guess Who! Inte gruppen förstås.

/Björn


Kommentarer
Postat av: cbj

Ska vi gissa på en 42 år gammal T. Rex och Electric Warrior. Plattan gavs väl ut av olika skivbolag i olika länder. Men Polydor var ett. Bara baserat på bokstäverna. Jag hade enbart T.Rex på singlar...

2012-01-31 @ 08:20:34
Postat av: cbj

Lite si och så med matten i dag. Ska väl vara 41 år gammal...

2012-01-31 @ 09:48:02
Postat av: The Polarbear

Klockrent, Christer! På mitt exemplar står det 1971 så då måste det väl bli en fortsatt läcker 41-åring.

2012-01-31 @ 10:16:56
Postat av: Hans

Go'morron och go'middag! Bra jobbat! Då har ni väl kvar innerpåsen från EW som jag blev så betuttad av att jag tecknade en affisch av den.

2012-01-31 @ 12:05:20
Postat av: Hans

Electric Warrior är grym. Men "enbart singlar" (cbj) är inte så bara. Det var ju flödet av singlar som mycket skapade "T Rexmania".

2012-01-31 @ 12:26:26
Postat av: The Polarbear

Go kväll, Hans. Min innerpåse, som jag är ganska bergsäker på är original, är en standardvit sak.

Har du en annan utgåva?

Passar samtidigt på att buga djupt för den senaste leveransen av Postis Per.

2012-01-31 @ 20:16:25
Postat av: Hans

Bolanteckning ena sidan och Mickey Finn på andra, skivbolaget Fly.

2012-01-31 @ 20:38:47
Postat av: The Polarbear

Läckert! Fly utgåvan är säkert värd en och annan krona.

2012-01-31 @ 21:12:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0