Nattsudd



Vem minns inte Svante Grundberg och Björn Wallde i Nattsudd. En lätt udda serie program när de två "programledarna" odlade en myt om sig själva med att enbart dricka drinkar och röka Camel. Allt medan de plinkade på gitarrer (Björn Wallde påstod att han uppfunnit ett helt nytt ackord "P-moll") och visade klipp från gamla filmer och låtar från svunna tider.
När man själv sitter och nattsuddar framför youtube med en otänd Lucky i mungipan och ett glas Jameson med is i näven, så kommer man ibland i håg de olika programen. Även om klippen och låtarna skiljer sig en aning i från vad Grundberg och Wallde visade i TV.
Det jag ständigt återkommer till är i alla fall dessa små klipp.


Fats Domino kommer nog alltid att vara en av mina absoluta favoriter. Det spelar ingen roll hur mycket house, techno, rock eller soul som går in i öronen per dag. Fats Domino består. Han var helt enkelt en av de bästa. En av arkitekterna inom amerikansk rock ´n roll.

 


Bobby Darin i all ära. Men i slutet av 1960-talet blev de mesta guld som hade med Nancy Sinatra att göra.
Men att det är Dean Martins show från början till slut, råder det ingen tvekan om.



Fick en box med Nina Simone av min käre farbror när jag fyllde år. Och vill man bara slappna av är Nina Simones musik oslagbar. Så är det bara. Hennes smarta arrangemang och hennes röst är så suverän att man kan lyssna i timmar.
Perfekt sena nätter och tidiga mornar.
Videon till "My baby just cares for me" gjorde på 80-talet. Det var en av de där klippen som jag aldrig glömmer. Det är också vid sådana tillfällen som man tackar att youtube finns.

/Stefan

Kommentarer
Postat av: Anonym

Teknikchefen är glad att fortfarande kunna ge brorsonen små musikaliska överraskningar. Som Nina Simone. Ska nu fundera på vad nästa lilla surprise kan bli....

2011-09-09 @ 23:06:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0