Livsförändrande för Timo

 
"När Martin Schaub sommaren 2013 kom till mig för att dryfta en idé han hade var mina åsikter
om vad som är rätt och och riktigt i svensk musikhistoria skrivna i granit. Inombords skämdes jag lite
för min vän som satt och proklamerade sitt livslånga idoliserande av en person som för mig och alla
andra gatunära människor inte betyder ett jota.
Nu erkänner jag att jag inte bara hade fel utan att insikten om detta varit smått livsförändrande."
 
Så skriver Timo Räisänen på CD-bookletens första uppslag, och tillägger lite längre in i texten
"Varje steg i processen som mynnat ut i den skivan har varit egna små upplevelser."
Tillsammans med Schaub, som producerat och spelar i fyramanna band med sättningen klaviatur,
trummor. elbas och elgitarr, och 22 personer starka blåsorkestern Göteborg Wind Orchestra sjunger
Räisänen sig igenom 13 låtar ur Teds låtskatt.
 
Själv hade jag aldrig några problem att ta honom till mitt hjärta som 18-åring och jag skämdes inte
ett dugg över att jag köpte hans fyra första album mellan 1972 och 1976, trots att flera av mina kompisar
inte ville tulla på sin coola attityd, precis som Timo 40 år senare.
 
Med de 13 tolkningarna på  "TimoSjungerTed" (Omitted Records/Hemifrån) som arrangemangs
mässigt skiljer sig rejält från originalen så blir den tidlösa kraften, värmen och snillet i den till synes
simpla grundmallen helt uppenbar.
/Björn
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0