Jakob är på gång...

En gång satt jag på gamla After Eight och väntade och väntade. En annan journalist intervjuade samtidigt någon annan, jag tror det var Sticky Bomb som nog var trummis i huvudakten Wilmer X . Men jag skulle intervjua förbandet. Han hade då släppt en enda singel. Han kom, skönt förvirrad, han hade gått vilse och skämdes över det eftersom han gjort lumpen på A 4 i Östersund. Han berättade om hur han brukade sitta i en städskrubb och skriva sina låtar under lumpartiden. Vi hade det trevligt. Sedan på konserten fick han på grund av försening dra ner sitt set med några låtar. Men det jag hann höra övertygade mig....
På sommaren efter var han den stora stjärna på Storsjöyran. Han lockade så mycket folk att konserten fick avbrytas på grund av publiktrycket. På efterfesten sågs vi igen och pratade och drack. Det var väl det som gav oss idén att vi skulle få Lasse Tennander att förstå The Pogues storhet. Jag och Jakob körde igenom den del av Pogues-låtar vi kunde. Lasse log märkligt överseende hela tiden. Sedan såg jag honom på Cirkus Broadway på Gärdet och det var väldigt bra...
Jag talar om Jakob Hellman som nu är tillbaks mer på allvar än de mer taffliga comeback-försök som då och då har gjorts. Här är lite gammalt och lite nytt med en hjälte från förr...
/cbj

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0