Augusti

 
En, om jag får säga det själv, en utomordentlig spellista för Augustimånad.
26 låtar. Speltid på lite drygt en timme. Och jah ar blandat hejvilt i den här karamellpåsen.
Det finns rå rock, powerpop, lite pubrock, hiphop och pop.
Naturligtvis startar jag med Redd Kross, en platta som hyllats av både BOM och Björn här på bloggen.
Till min glädje hittade jag också Dwight Twilleys "Soundtrack" på Spotify. Den som inte vet vem Twilley är borde skämmas. Men det är aldrig försent att upptäcka denna popgenialiske låtskrivare. Jag menar, gör man en fantastisk poplåt som man döper till "10 000 Amerikan Scuba Divers Dancin´", så säger det allt. Låten jag har med här heter "The Lonely One" och har allt som jag älskar med Twilley. Melodin, gitarrerna och han spruckna lite skrovliga röst. Popmusik som man undrar hur man kunnat leva utan, innan man hört klart den. Plattan "Soundtrack" är också ett fantastiskt hantverk. Efter att han en period enbart gett ut covers, så kändes det här mycket efterlängtat.
I samma division som Twilley spelar även gruppen Shoes. Ett band från Illinois som funnits sedan 1975. De låg först på Elektra Records, men efter plattan "Boomerang" från 1982 droppade skivbolaget dem. Sedan dess har de gett ut plattor lite då och då, men nu i år kom den klart stabila "Ignition". Och från den plockade jag "The Joke´s On You" som är smått magisk popmusik.
Jag har också slängt med ett par gamla spår också. Musik som jag har varit inne på den senaste månaden. The Buzzcocks, The Clash, Eddie And The Hot Rods och Gram Parsons. Musik som sätter hjärtat i fokus, men som lika gärna vill få folk att dansa med sina ettriga gitarrer.
Även en del hiphop har smygit sig in. The Streets, är väl självklara i OS tider. Frank Ocean, naturligtvis eftersom han snurrat på skivtallriken ett bra tag nu. Men också lite mer udda som J Coles "School Daze" som påminner om att hiphop långt ifrån är död. Nelly Furtados senaste singel "Spirit Indestructable" finns med, och hon finns även med som sidekick till The Game i "Mama Knows" från förra året.
Men även lite nya spännande namn som Jessie Ware. En singer/ songwriter som kan konsten att få till melodier som hemsöker mig. En brittisk Lana Del Rey, som faktiskt tar upp kampen med amerikanskan. Bara trumintrot till "Wildest Moments" är så snyggt.
Wild Nothing är ett enmansband av och med Jack Tatum. Perfekt popmusik för alla som gillar Acid House Kings och CEO.
En av mina absoluta favoriter just nu är Frankie Roses "Know Me". Frankie Rose är tillvardags trummis i Dum Dum Girls. Men ensam så är hon ett popsnille av mycket hög klass. Lyssna bara på plattan "Interstellar". Hör hör vi ekon av Fleetwood Macs "Tango In The Night", My Bloody Valentines "Loveless" och Black Tambourine i en skön produktion som skapar mer eko än Jesus And Mary Chains samtliga plattor tillsammans. Det är indiepop som sprakar och brinner.
Naturligtvis finns här lite mer och lite extra.
Så vill du ha lite skön bakgrundmusik på jobbet, eller lyssna på under bakfylledagarna? Här finns musik att upptäcka, njuta av och älska.
Här är också ett smakprov på Frankie Roses vårlsnygga videos till "Know Me"
 
 
/Stefan
 
 

Kommentarer
Postat av: The Polarbear

Härlig spellista, Stefan!
Håller med fullkomligt om Twilley och Shoes tidiga vinyl snurrar ofta hemma på min spelare. Kul att "skobröderna" Murphy är tillbaka med en platta som skuggar klassalbumen från 70-talet.

2012-08-11 @ 08:35:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0