Vinylkällaren 6


Katrina And The Waves

”2” (Attic) 1984

Det finns två sidor av Katrina & The Waves. Före och efter ”Walking On Sunshine”. Den ”riktiga” versionen av den optimala musikaliska kicken finns på albumet med samma titel, utgiven 1983 på etiketten Attic.

Det är ett helt annat bett i första versionen än den som omfriserad och lite slätkammad hamnade på det självbetitlade albumet som EMI Records gav ut 1985 när man bankade på stora releasetrumman för kvartetten, Katrina Leskanich, sång & kompgitarr, Kimberley Rew, sologitarr, Vince De La Cruz, bas, och Alex Cooper, trummor.

Men det är fortfarande en flock kanonlåtar på ett album som är ”essential” med tanke på hur näst intill omöjligt det är att få tag på Attic-dubbeln som gruppen själva producerade tillsammans med Pat Collier.

Samtliga tio spår på EMI-utgåvan är plockad från ”K.A.T.W.” och den ett år senare utgivna ”2”.

Kimberley, som hade ett förflutet som gitarrist i läckra The Soft Boys tillsammans med Robyn Hitchcock, skrev samtliga tio låtar på ”K.A.T.W.”.

På ”2” bidrog De La Cruz med fina trippeln ”Do You Want Crying?”, ”Mexico” och ”One Woman” som funkar som syskon till Rews excellenta förmåga att korsa löddrig rock'n'roll med saftig soul.

Att gruppen som avslutning på karriären lyckades vinna Eurovision Song Contest 1997 för England tycker jag var ytterst välförtjänt, även om det bara handlade om de där 15 minuterna i strålkastarljusen.

”Love Shine A Light” var bara ännu ett bevis i den långa raden på att Kimberly Rew var en låtskrivare extraordinär. Men den har ju väldigt lite att göra med det där vassa rock´n´soul gruppen som jag lärde mig älska på importalbumen på Attic.

Själv hade jag äran att få träffa hela bandet när de gjorde en livespelning på Bygget i Åre i början av 90-talet. Jag intervjuvade Leskanich och hade naturligtvis med mig båda mina vinylex av Attic-dubbeln som hela bandet signerade.

Både plattorna finns tack och lov i sina ”råare” originalversioner, med bonusspår, på Spotify. Så, varsågoda Katrina And The Waves "K.A.T.W."Katrina And The Waves "2"

/Björn


Kommentarer
Postat av: Hans Schönning

Är det inte Emitt Rhodes "The American Dream jag ser skymta i backen? På vinyl!

2010-11-19 @ 14:14:30
Postat av: cbj

Jag träffade Katrina, Kimberley m fl på Rackis i Uppsala i tidigt 1980-tal. Vi hade det trevlig och jag pratade Soft Boys, UK-USA och allt sånt. Ett antal år senare var bandet så stora att de gjorde arena-turné i Sverige. Jag var backstage i min gamla hemstad Karlskoga. Och hann knappt komma in innan Katrina reste sig upp, pekade på mig och skrek: "I know you". Sånt rör även det mest härdade rockrecensenthjärta...

2010-11-19 @ 23:46:45
Postat av: cbj

För övrigt hoppas jag att klippet nedan från High Fidelitiy inspirerade till detta inlägg. För vilken grupp är det Jet Black sätter på när han stormar in i butiken...

2010-11-19 @ 23:51:38
Postat av: Björn Bostrand

Visst är det Emitt, på vinyl, din skarpa blick har spanat in, Hans. Och jag är lycklig ägare till flera Rhodes i det formatet. Kommer snart på Vinylkällaren...

2010-11-20 @ 08:18:01
Postat av: Björn Bostrand

I viss mån, Christer. Men jag hade faktiskt glömt bort att "Walking..." i 1985 versionen lirades där. Men kopplingen blev ju klockren och det handlar kanske om någon sorts ryggmärgskänsla som vi popgenier har gemensam.

2010-11-20 @ 08:24:19
Postat av: cbj

Fel av mig ovan. Det går lite fort ibland. Jack Black är skådis, Jet Black var trummis i Stranglers.

2010-11-20 @ 10:51:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0