Känsliga tittare varnas!

Fredagsmorgon. Jobbarhelg. Egentligen så vaknade jag upp The Beatles "Good Morning, Good Morning" ringandes i skallen. Men även en tanke på detta videoklipp. Youtube är ibland underbart. Här har någon lagt ner tid och hjärta på en animerad video till Beatlarnas "Maxwell´s Silver Hammer". En låt som varesig George Harrison eller John Lennon gillade när det begav sig. Lennon var inte ens med på inspelningen på grund av en bilolycka i Skottland. Manhan kunde inte fatta att inspelningen tog tre dagar.
- Vi spenderade mer pengar på den låten än på hela plattan, kommenterade han efteråt.
Hur som helst, "Maxwells Silver Hammer" är en typisk McCartney-låt gjord med glimten i ögat. Den skrevs i oktober 1968, försent för komma med på "The White Album".
Det ruggiga är att i Kalifornien satt en kille och toklyssnade på "The White Album" fram och tillbaka. Framför allt på McCartneys "Helter Skelter". Den 23 Mars 1969 dök Charles Manson och hans gäng upp på 10050 Cielo Drive, Benedict Canyon i Los Angeles i tron om att skivproducenten Terry Melcher bodde där. Det gjorde i stället Sharon Tate och Roman Polanski. Och tragedin var ett faktum.
McCartney, Harrison, Starr och George Martin spelade in "Maxwell" i juli 1969 då det redan var ett faktum.
Håll till godo.
/Stefan

Kommentarer
Postat av: tp

Jag har också tyckt att detta är en av de blekare låtarna i Beatles låtkista men jag måste säga att denna video för tid och evighet gjort mig till en sann fan!

2010-11-26 @ 13:53:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0