Musik för en klassisk jul - 13 december

'
Sul mare luccica l’astro d’argento.
Placida è l’onda, prospero è il vento.
Sul mare luccica l’astro d’argento.
Placida è l’onda, prospero è il vento.
Venite all’agile barchetta mia,
Santa Lucia! Santa Lucia!
Venite all’agile barchetta mia,
Santa Lucia! Santa Lucia!


Jag har alltid varit en suckers för crooners. Och så ville jag nog börja den här dagen ganska stämningsfyllt.
Och det faktum att det här med att Lucia ska vara blond och blåögd och springa runt med ljus i håret är ett svenskt påhitt från början av 1900-talet.
Sången är italiensk och handlar om den napoleanska halvön Santa Lucia sedd från en italiensk skeppare.
Den skrevs av den italienske tonsättaren Teodoro Cottrau i mitten av 1800-talet.
Enligt Sohlmans Musiklexikon är teorin att svenske Gunnar Wennberg tagit med sig meldin när han besökte Neapel 1852.
Vilken helsvensk tradition va?
Fast det var väl så man förvaltade hits i slutet av 1800-talet.
Crooners i all ära, men från det vill jag gå ganska långt. I alla fall till Moneybrother. I december 2006 släppte han albumet Pengabrorsan, med enbart svenska versioner av andra artisters låtar. Singel blev "Dom Vet Ingenting Om Oss" som var en cover på Kirsty MacColls "They Don´t Know".
Men en låt var på engelska. Den halvt bittra jullåten "Falling In Love (With Christmas Time)". Jag gillade låten direkt när den kom. Men eftersom Moneybrother påminner om en ung Plura, så undrade jag varför just Jerry Williams blev duettpartnern. Skit samma. Både Moneybrother och Jerry Williams levererar.
/Stefan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0