Strålande Kaurna

 

Australiensaren Kaurna Cronin har kallats för en vandrande historieberättare.
Som en av många, exempelvis Ben Riddle i mitt senaste  inlägg, är Cronin en av de utsökta nya
unga artisterna i flocken som tveklöst är förtjänta av större uppmärksamhet runt vårt klot. 
"Southern Loss" ((Songs & Whispers/Hemifrån) är den strålande uppföljare till fjolårets lika granna
"Glass Fool" och hans eleganta personligt och talang färgar på nytt hans luftiga och melodiskt 
hudnära folkpop.

Själv beskriver han de tio kompositionerna på plattan som "en hyllning till ett land som är mitt hem",
och det är 100 % Australien då albumet är inspelat i en handbyggd studio i bergen utanför Adelaide,
Kaurans hemstad, där han samarbetade med lyhörda och excellenta musiker som Tom Kneebone,
Kiah Gossner, David Resce m.fl.
Jag vet inte vad Kaurna  har för förhållande till aussieikonen Paul Kelly?
Men jag kan inte tänka mig annat än att det är intimt med tanke på de klassika ekon som finns i
Kaurna Cronins låtmaterial.
/Björn 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0