Det kom ett mail från Björn…

Han är en av IF Popgenis allra bästa vänner och vi har med stor beundran och glädje följt honom genom åren, när han gång efter annan levererat finfina egna alster och gjort minnesvärda liveframträdanden, inte minst när han varit med på scen vid våra egna arrangemang.

Som bekant har Björn Gidlund varit med i leken ett bra tag med sina egensinniga texter och fina känsla i röst och handhavandet med gura och munspel. När han plötsligt klev över till att uttrycka sig på engelska och tog fram slideröret till den elektriska guran, var det som om att han ”vände blad” och visade en ny sida av sitt konstnärskap.

Jag kommer aldrig att glömma det, när jag hörde ”den nye Björn” för första gången. Så förbannat bra och så briljant befriande. Och för mig som följt honom så länge, kändes det som ett ”äntligen”. Björn hade landat i ett uttryck där han känns så otroligt rätt. Han har under så många år visat att han är en stor låtskrivare och en vissångare av guds nåde. Och att bluesen fanns där under ytan, ja det har så länge varit så tydligt.

 

”Den 14 oktober släpper jag två låtar digitalt under namnet State Of Mud….har du tid och lust så släng ut någon rad om vad du tycker”.

Okej, Björn… håll i dig.

Det slitna recensentbegreppet ”taggtråd” sitter exakt i fråga om ljudbilden på ”Dead Man Walking”. Efter ett kort viskande intro exploderar Björn med röst och sylvass gitarr och jag sitter chockad och kan inte annat att le av pur beundran.

I den släpande ”I think you been hurt girl” är uttrycket det totalt motsatta. Björn kliver ner i en traditionell blues, som påminner starkt om den råa närhet Richard Lindgren har som signum. Total närvaro och intensivt vackert.

 

Av det jag hört av vad Björn tidigare spelat in, finns det inget som kommer i närheten av dessa två spår. Jag har som sagt upplevt samma nerv när jag har hört honom live det senaste året, och efter varje gång varit så förbannat glad över att Björn uppenbarligen funnit ett musikaliskt uttryck som han nu vill förkovra sig i och fortsätta utveckla.

Därför håller jag tummarna för att det gidlundska låtskrivandet fortsätter att blomstra under kommande höst och vinter, för att kanske till våren resultera i en ny fullängdare, med paritet att nå en bredare publik än tidigare. Det här är nämligen alltför bra för att bara vara en juvel som bara är känd inom länets gränser. Så gör dig själv en stor tjänst och kolla upp ”Dead Man Walking” och ”I think you been hurt girl” när låtarna släpps den 14 oktober.

 

/B-O


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0