Njutbar återkomst

Texas
"The Conversation" (PIAS/Border)
PPPP
Alltid lika upplyftande att bli överraskad.
För jag had knappt några förväntningar alls på Sharleen Spiteri och snubbarna i Glasgowbandet när de nu gör comeback med sitt åttonde album efter lika många års frånvaro samtidigt som de firar 25 årsjubileum
Men Texas återkomst handlar absolut inte om ett trött band som slagit sina påsar ihop på nytt bara för att det börjar bli skralt på bankkontona.
I alla fall låter det inte så för här är det kärleken till hantverket som styr.
Sharleen, som producerat albumet och skrivit merparten av låtarna tillsammans med basisten Johnny McElhone sjunger fortfarande briljant.
Och inte blir det sämre av att man involverat Suede-avhopparen Bernard Butler och Sheffields finest, Richard Hawley i ljudbygget.
Hawley har satt tydliga och ursnygga avtryck på de sju låtarna som spelades in i hans studio.
Men först och främst är det konstellationen Texas som ska ha rejält cred för att de skickar på mig en flock popsoulrock darlings med både känslor och melodier som omedelbart är love at first sight.
Titelspåret, "Dry Your Eyes", "Detroit City", "Be True", "Love", "All That Love Her" och "Maybe I" varken vill eller kan jag inte värja mig emot.
Liknande artister: Deacon Blue, Beautiful South, Alison Moyet, Sheryl Crow, Lightning Seeds.
Björn Bostrand
 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0