Vinylkällaren 59


Lucinda Williams

“Lucinda Williams” (Rough Trade) 1988

Lucindas tredje album finns av någon outgrundlig anledning inte på Spotify.

Mystiskt eftersom både “Happy Woman Blues” från 1980 och magnifika uppföljaren “Sweet Old World” (1992) gör det.

Bedårande bra är även det här dussinet låtar starka albumet med sin helt oemotståndliga blandning av country, folk,blues och rock'n'roll.

Än i dag kan jag tycka att det var oerhört synd att samarbetet med Gurf Morlix som medproducent och musiker inte fortsatte efter “S.O.W.”.

För tillsammans med “Car Wheels On A Gravel Road” (1992) så utgör de en trippel som för mig definitivt är några av Lucindas högtidsstunder, även om hon aldrig någonsin under den fortsatta diskografin gjort mig det minsta besviken. Lägstanivån har ju alltid varit grymt hög när det gäller 59-åringen som rätt ofta beskrivits som en kvinnlig Bob Dylan.

“L.W.” innehåller Williams ess som “I Just Wanted To See You So Bad”, “The Night´s Too Long”, “Big Red Sun Blues”, “Passionate Kisses”, “Am I Too Blue”, “Changed The Locks” och Chester Burnette covern “I Asked For Water (He Gave Me Gasoline)”.

Och det berättar egentligen det mesta om detta albums förträfflighet. The Lucinda William Band, som det står på innerpåsen, består förutom av Morlix på gitarrer och divesere andra stränginstrument av John Ciambotti (ex. Clover) bas och trummisen Donald Lindley.

Ett gäng “additional musicians” som Jim Lauderdale är också med och bidrar till guldkanten.

Utgiven på både amerikanska Chameleon och engelska Rough Trade så känns det av någon anledning rätt coolt att jag har den på den senare etiketten.

Number 59 i The Hidden Treasure bjussar på mer ansikten (minns nr. 58) och nu handlar det om ett par klassiska nunor från den svenska musikscen. Borde vara lätt som en plätt för ganska många.

Och skulle det vara någon som plötsligt halkat in på det berömda bananskalet och undrar vad H. T. handlar om så är det artisten eller bandet samt titeln på albumet till höger om Lucinda som jag söker.

Go for it och försök hinna före oraklet från Grums.

/Björn



Kommentarer
Postat av: Hans

Fast baksidan på HT behöver inte vara blå som i ditt fall.(-: Go'natt!

2012-02-19 @ 00:35:07
Postat av: The Polarbear

Har för mig att den finns både i rött och grönt. Eller?

Vilken färg har du?

2012-02-19 @ 09:13:51
Postat av: Hans

Go'morgon! Vit.

2012-02-19 @ 11:00:43
Postat av: Hans

Tänkte du på att liksom förra "HT 58" som var CCR (Bayou Country), är ju detta också ett brödraband.

2012-02-19 @ 19:04:13
Postat av: The Polarbear

Du har genomskådat mig.

2012-02-19 @ 20:14:56
Postat av: Hans

Ska vi avslöja då att det rör sig om Eldkvarn och "Musik för miljonärer" (Silence -80)

2012-02-19 @ 20:58:50
Postat av: cbj

Tror min är gul-Den ligger i en flyttkartong nere i källaren så jag orkar inte kolla. Men köpte den när den packades upp på Musikörat i Uppsala.

2012-02-19 @ 21:36:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0