Massmördare i Falun och ljuv musik i Gällivare...

I går gjorde jag en svensk resa.
Jag åkte först till Falun. Staden som varit hemort för två av den svenska kriminalhistoriens läskigaste personer. Först massmördaren fänrik Mattias Flink som för att han blivit utslängd från två krogar istället gick och hämtade uniform och en AK 4 och gick ut på stan och mejade ner en rad helt försvarslösa personer varav sju personer dog, fem kvinnor och två män. Detta groteska vansinnesdåd genomfördes i juni 1994.
Från Falun kommer också den enligt i vart fall sig själv och en rad svenska domstolar överbevisade seriemördaren Thomas Quick/ Sture Bergwall. Först sa han att han hade mördat många, nu säger han att han inte mördat någon. Men att döma av allt detta är ändå Falun ett lite halvläskig stad.
Men från Falun kommer också systrarna Kallur och framför allt underbara Cecilia Forss som 2011 är klart bäst i Idol. Igår var Cissi faktiskt på hemmaplan. Men vi visar några gamla favoritklipp med Cissi från olika sammanhang.


Från Falun kommer också halvläskiga Sabaton

Från Falun reste jag vidare norrut. Nu är jag i Gällivare.
 Från Gällivare kommer en av de mest spännande sångerskor vi har i det här landet. Från Gällivare kommer också skaparen av Max Hamburgerrestauranger och förra gången jag var här flög jag i samma plan som Marcus Hellner.
Men här på Popgeni är det Sofia Jannok som gäller. Pop på samiska är alldeles självklart. Sofia är väl värd att upptäcka.

/cbj

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0