Omistliga Nisse

 
Inte så mycket att orda om soloalbum nummer åtta från en av de största svenska låtskivarna och
artisterna någonsin.
Den är likt de sju föregångarna omistligt.
"Vägen Västerut" (Gamlestans Grammofonbolag) är Nisse Hellberg's kärleksförklaring till countryn,
men ändå är det på nytt hans patenterade personliga sätt att skruva och fila med finess på rootskonceptet
som imponerar.
"Den sista stora upptäckten jag gjorde var, märkligt nog country. Visst hade jag gillat Hank Williams
och annan 50-tals country & western redan innan men i det stora hela hade jag inte riktigt kunnat ta
den till mig. Kanske var det för mycket "de vuxnas" musik, etablissemangets.
Jag vill minns att den första artisten jag föll för var just George Jones och med tiden växte avdelningen
i skivhyllan för country snabbare än både pop och rock.
Men för att återknyta, detta gör jag från en position här hemma. Texterna är min personliga tankar,
upplevelser och fantasier. Och naturligtvis på mitt eget språk från Sverige, Skåne och Malmö", förklarar
han i pressreleasen.
Det är ju återknytningen som är och alltid har varit storheten med Nisse Hellberg.  
Att sen som jämtlänning få njuta av utflyttade republiksonen Janne Lindén som med sedvanlig
världsklass färgar Nisse's låtmaterial med sitt paranta gitarrlir är naturligtvis en extra bonus.
/Björn

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0