Grönländsk världsmusik

Inte alls så konstigt att grönländska folkpop sångerskan Nive Nielsen och hennes band The Deer
Children släppt sitt nya album på tyska independent bolaget Glitterhouse Records.
För de 12 spåren på "Feet First(Glitterhouse/Border) låter många gånger som om det skulle
vara skapad på den amerikanska glebygden eller i öknen av indiefolk labelvänner som 16 Horsepower,
The Walkabouts eller Willard Grant Conspiracy.

Men plattan är inte inspelad i en studio på samma plats under en kortare tidsperiod. Istället handlar
det om ett treårsprojekt mellan 2012-2015 på ett antal platser runt om vårt klot.
Låtarna har dokumenterats hemma på Grönland, i Danmark, Belgien, England samt i USA på platser
som Tucson, Arizona, Athens Georgia, Lexington, Kentucky, Nashville, Tennessee och Asheville,
North Carolina. 

"Det kändes som om det skulle kunna bli en en fantastisk erfarenhet att resa samtidigt som vi spelade
in låtarna på skivan. Jag tror att om man hela tiden byter miljö så får man en större insikt och fastnar inte
med bara runt en idé. Jag ville att mina sånger skuller växa med mig under resandets gång, och det
är precis vad de gjorde, säger Nive.

Nieve & The Deer Children får musikalisk stöttning av artister och vänner som Howe Gelb, Ralph 
Carney, Teitur, och John Parish.
/Björn '

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0