Den som väntar....

 

Sju år sedan senaste soloplattan från den australiensiska låtsnickarmagikern.
"The Evangelist" (2008) kom bara ett år efter Grant McLennan´s oerhört tragiska och hastiga bortgång.
Den var naturligtvis också starkt präglad av den totala chock som det innebar för Robert att mista sin
musikaliska tvillingsjäl i aussielegenderna The Go-Betweens.

"Songs To Play" (Tapete Records/Border) har Robert Forster gått vidare i livet och det handlar om tio väsenskilda och personligt formade låtar som alla genomsyras av hans alldeles egna svårkopierade känsla.
Inspelade i bergen 30 minuters bilfärd från hemmet i Brisbane i en analog studio tillsammans med ett gäng
unga, hungriga och begåvade musiker som multiinstrumentalisterna Scott Bromley och Luke McDonald från
The John Steele Singers, trummisen Matt Piele, från hans turnéband, samt violinisten och sångerskan
Karin Baumler.

Men även om det är en lite annorlunda och "ny" Robert Forster man möter så genomsyras låtarna klart och
tydligt av arvet från The Go-Betweens, och det är en gigantisk kvalitetsgaranti.

"Jag hade tänkt mig att gapet mellan mitt förra album och den här skulle blir runt fem år. Jag ville att tiden
skulle gå så att det blev ett riktigt avslut och att det som hände sen blev en omstart på något nytt", säger Forster.

Och visst är det värt väntan.
/Björn


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0