Personliga Prophet

Chuck Prophet
"Night Surfer" (YepRoc/Border) 
PPPP
Att följa upp sitt kanske bästa och mest framgångsrika album någonsin, 2012:an
"Temple Beautiful", självklart ingen piece of cake.
Men den 51-årige amerikanska singer/songwritern, gitarristen och producenten som
startade sin karriär i smått legendariska Green On Red på 80-talet har på sina 13
soloalbum haft en makalös hög lägstanivå.
Stor personlighet är också något som alltid gått som en röd tråd genom Charles William
"Chuck" Prophet låtskriveri och det har aldrig varit aktuellt att sälja eller göra avkall
på det sällsynt fina musikaliska sinnet.
Med "N.S." försöker han blicka in i framtiden. 
”Jag ser mig omkring i min hemstad och försöker föreställa mig hur världen kommer att
se ut om 20-30 år. Jag vill inte framstå som emot allting, för man måste vara för något 
också. Det här albumet är ett försök till ett musikaliskt spår i i framtiden ocn en fundering 
över hur det kommer att se ut om 20 år om vi följer det", funderar Prophet.
Men låt inte sådan världsliga grubblerier göra dig tveksam.
"Countrified Inner City Technological Man", "Ford Econoline", "Lonely Desolation",
"Felony Glamour", "Whis Me Luck", "Laughing Inside", "Tell Me Anything (Turn To Gold)"
och de övriga fem pusselbitarna bygger ren och skär Prophet personlighet och klass
oavsett genredukning.
Vänner och nära anhöriga som Peter Buck (ex. R.E.M.), Brad Jones (som även producerat),
Prairie Prince (ex. The Tubes), Stephanie Finch, Rusty Miller och James DePrato är med
och ramar in godbitarna på ett smakfullt sätt.
Björn Bostrand

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0