Situation Östersund. (En kulturstad, som kanske inte finns?)

 
Melodifestival? Är det kultur? Behöver vi verkligen ett kulturhus där allt är samlat? Jag är inte säker.
 
Ärligt talat så skiter jag fullkomligt i Melodifestivalen.
För mig är det ett spektakel. En kommersialisering av en konstform. En homeopatversion av musik, som är så urvattnad att det inte finns någon substans kvar.
Men som event, rätt färggrannt och underhållande. Jag klagar inte när sambon vill förlja delfinaler som Eurovisionsfinal. Även om själva musiken sällan ger mig annat än lätt chipsillamående.
Men det finns ju en annan aspekt också. Melodifestivalen är ju trots allt ett populärt tv-program, med folkkära artister som folk vill se. Tittarsiffror. Det är mätbart!
Det kan ju hända att om man sköter det bra får Östersund PR ut i landet. Med hjälp av folkkära artister som kanske t o m vill bostätta sig här så småningom...
Det kan ju ge Östersund ett bra rykte...
Tänk om Östersund kunde bli eftertraktat som boplats?
- Nej men, vi har ju inte fått frågan om någon melodifestival... dundrar kommunalråd Andersson i lokalpressens kommentatorsfält.
Skadan är tyvärr redan skedd. Men det går ju alltid att sudda en aning i efterhand. Vi vet ju redan hur attityden är från kommunens håll.
Men jag kommer dit snart...
 
Det senaste som damp ner nu var, i alla fall, att det blir ett klart Nej till kulturhus i Östersund. Man ska se över befintliga lokaler (Storsjöteatern), och så bör det finnas sen lokal för akustisk musik. Konserthall.
En käftsmäll för kulturivrare.
 
Men resonabel, kan jag tycka.
Min personliga uppfattning är att det kanske inte behövs just ett kulturhus. I första hand måste det handla om framtida medborgare. De som inte bor här just nu. Vad är attraktivt för dem? Hur får man hit dem? Är kulturhus ett bra förslag i den bemärkelsen?
En del forskare har uttalat sig i ämnet. Nu senast, Charlotta Mellander i DN:

"- Det påminner lite om att tro för mycket på en "silverbullet", ett enda event som ska vända allt. Ungefär som när man säger att "nu bygger vi ett kulturhus". Det handlar mer om att uppmuntra eldsjälar. Förändringen måste komma inifrån och från djupet."

En intressant vinkling av problemet.
Men om jag själv ska uttala mig konkret så saknar jag ordentliga ramar. Var finns allt egentligen? Finns det någon evenemangskalender där kulturutbudet är samlat?
Att man här kan se en konstutställning, här säljer man tavlor, här kan man lyssna på hårdrock och här kan man se amatörteater. Det fina med just kulturhus-förslaget är ju allt är samlat på ett och samma ställe. Man behöver liksom inte leta aktivt så mycket.
Klara riktlinjer.
I dag är allt i ett enda virrvarr. Man vet knappt om någonting om något, förrän det är för sent.
Den 21 September var det riktigt trevligt att vandra genom Östersund.
Men vad var det? Informationen hade inte nått mig och min familj, och då bor vi centralt.
Visst ska man vara på hugget och leta fram information själv, men det är inte alltid att man lyckas.
Det finns heller inget samlat program eller kalender som tar ett helhetsgrepp på kulturlivet i stan. Alla har sina egna program. Jazz i jemtland har ett eget. Vi i IF Popgeni har ett eget. Jamtli har ett eget. OSD har ett eget. Etc...
 
Det blir ju en jäkla massa program att hålla rätt på. Turistbyrån har i och för sig en kalender, men det är mycket som inte står med där. Kanske är det därför informationschefer tror att det inte finns kultur?
Hur som helst är det mycket sådant småplock. Detaljer som är, inte så lite, irriterande.
 
Kultur är ju trots allt livsviktigt. Det är det som håller i hop en stad i Östersunds storlek. De som påstår något annat vet inte vad kultur är. Det är det som får ut medborgarna på evenemang för att kunna underhållas eller få sina sinnen öppnade. Konst berikar själen, sägs det. En del säger att de växer som människor av konst. Oavsett om det handlar om musik, teater, film, skulpturer eller målningar.
Man kan säga att det finns två linjer i kultur. En själslig del och en social. Det jag lutar mig mest åt nu, är den själsliga delen. Där går ju även idrott in. Att kolla på fotboll. Att se en skoteruppvisning på Jämtkraft Arena. Att kolla på extremsporter på torget.
Allt detta verkar kommunen helt strunta i.
Det ska bara finnas där.
Gör det Östersund till en attraktiv stad att arrangera evenemang i?
 
Problemet utflyttningen från länet måste stävjas.
Min personliga åsikt om det är att om man satsar på att försöka få unga kvinnor att stanna kvar och flytta hit, så har vi nått långt. Men råd måste vi ju även försöka ta tag i kulturdelen, en gång för alla. Närheten till naturen, skidåkning och vintersport har vi nu redan.
Men det finns puzzelbitar som fattas för att Östersund ska vara en stad där man vill sätta ner bopålarna. Där man kan ha framtidstro. Vintersport är bra. Men det räcker faktiskt inte hela vägen.
Vidare så behövs det jobb, hur vi än vänder och vrider på det. Och jag är ju så naiv att jag tror man kan utvinna jobb från kultursatsningar.
 
Nu låter det som om jag kräver pengar av kommunen. Men det gör jag inte i första hand. Jag kräver engagemang.
Som Christer var inne på i sin krönika i ämnet så skickade vi ut inbjudningar till Ellen Sundbergs releasefest, till Östersunds styrande. Endast Karin Thomasson svarade.
Det är inte att visa ett engagemang.
AnnSofi Andersson och Bengt Marsch uttalanden in lokalpressen...
Det är inte att visa ett engagemang.
Man undrar ju vad deras recept är för att göra Östersund attraktiv. Går de enbart efter egna intressen? Hur som helst så verkar de klart skita i allt vad lokal kultur heter.
Min gissning...
De vet inte vad kultur är.
Dessa två kan nu läggas till på den lista som blir allt längre på de kulturellt opintresserade inom Östersunds kommun.
Precis som stackars informationschef Larsson, som i maj 2012 hävdade att "man inte kan lyfta fram något som inte finns".
Jag kom i håg att jag tänke:
Aha, det är så man osynliggör samtliga idéella arbetare i en kommun!
Gör detta Östersund till en attraktiv stad ur kulturell synvinkel?
 
Det går inte att ha huvudet nerstoppat i marken längre... (jobbigt också när det är käle i marken så länge här uppe...)
Som medborgare kräver man ju av de styrande. Att de har kunskap och engagemang i frågor som kan vara av nytta för området. Som kan utveckla och göra Östersund större.
Men vi kanske inte ska ha det i Östersund..?
 
Kulturhus eller inte... Jag ser ju gärna att det byggs ett, visserligen. Men så kan jag nog räknas som "eldsjäl" som Charlotte Mellander kommenterade tidigare. Men frågan om det verkligen behövs? Och hur mycket skulle det kosta? Eller måste det kosta?
En konserthall i anslutning till Biblioteket och kanske eventuellt mer därtill, låter i mina öron helt okej. Men då återstår problemet om information.
 
Det behöver inte kosta speciellt mycket. Ett lösryckt förslag skulle kunna vara att man kunde starta med att skicka ut ett kulturland till hushållen en gång i månaden. Så att folk vet vad som är på gång. Vad som finns att se, höra, uppleva och göra.
Där tycker jag att kommunen har ett ansvar för sitt område. Om man är mån om sina medborgare.
Naturligtvis går det att sköta i privat regi, men då kommer det nog att kosta med distribution och arbete.
Ska den nå ut till alla ska man nog undvika så många kostnader som möjligt för medborgaren.
 
Men det är inte det samma som att ösa pengar på individer som vill skapa.
Vill man utvecklas kreativt, så gäller det att själv jobba på. Vill man nå ett mål är det upp till en själv. Man kan inte vänta på  att någon annan ska betala ens instrument eller filmrullar, eller vad det nu är.
Det kommunen kan, är att hjälpa till med en plattform. En grogrund.
Just nu, har kommunen en del frön i en kruka. Man förväntar sig att det ska växa, men man bemödar sig inte med att vare sig lägga på jord, även om vi som jobbar idéellt gör vad vi kan för att tillsätta syre, vatten och solljus.
Gör detta Östersund till en attraktiv stad för kreativa människor som vill skapa?
 
Stefan Herdell
 

Kommentarer
Postat av: The Polarbear

Strålande Stefan!
Du borde sitta i kommunfullmäktige!

2013-09-24 @ 21:34:25
Postat av: Anonym

Jisses. Evert utnämner nog dig till kulturminister, med särskilt ansvar för evenemangskalendern.... Snyggt jobbat!!!
/TC

2013-09-24 @ 23:53:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0