Billboard juni 2013

Jo, jag erkänner. Jag är lite nördig. Har samlat på mig billboardlistor sedan 1950. Då handlade det om Frank Sinatra och "Five Minutes More".
År 2013 ser det lite annorlunda ut.
Som jag konstaterade förrut är det mycket skit. Eller skit och skit. Det är mycket musik som inte säger någonting. Som inte har något viktigt att säga. Utom att bara dricka sprit och mingla. På det planet har väldigt lite förändrats sedan början av 1950-talet.
Men det finns en del kul.
Brittisk soul slår för tillfället amerikansk med hästlängder. Emeli Sandés "Next To Me" är en hit i USA, med all rätt.
Indierockarna i Imagine Dragons har just nu medvind. Tre låtar inom topp 20 på billboards rocklista är inte kattskit. OCh att ett indieband slår så pass hårt är lite av en raritet i dag när indie kännsnästan utdöende här i Sverige.
Nog har jag hört bättre låtar än "Radioactive" som legat i topp sedan slutet av 2012, men jag måste ändå erkänna att låten har en charm. Och så är ju videon snygg.
 
 
En video som inte är snygg är Robin Thickes "Blurred Lines". Låten är, för mig, ett skämt. Pharell Williams, som gästar, måste ha fått bra betalt. Dessutom är videon det sämsta jag har sett. Så den lägger jag inte ut. Rocin Thicke toppar i alla fall Billboard just nu, och befäster att låtar som handlar om män med mansrollsproblem i sexistiska videos, går fortfarande hem...
Så jag lägger in en bra video i stället. Något sämre låt, visserligen, men Maclemore och RyanLewis "Can´t Hold Us" må låta som ett eurovisionbidrag från Estland med Snook som rappare. Den är åtminstone lite kul. Och så är videon snygg. Och så är det den stora hiten i USA just nu.
 
 
/Stefan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0