Karlstad - från Lars Lerin till Molotov Jive...

En februaridag i Karlstad kan vara så grinig att jag inte längre har lust att gå och se FBK spöa Frölunda. Men jag har i vart fall varit på Sandgrund Lars Lerin, den gamla danskrogen där jag sprang runt sommaren 1979 när jag gjorde lumpen på I 2 är i dag ett väldigt mysigt museum med massor av stora Lars Lerin-akvareller överallt. Imponerande på alla sätt.

Mina musikminnen från Karlstad går långt tillbaka. Jag flyttade till Värmland när jag skulle fylla sex. Vi bodde i Karlskoga. Men i Karlstad bodde faster Margit och farbror Enar och mina kusiner Bengt-Göran och Evy. Kusinerna var äldre och de hade skivor. De visste allt om mina idoler Sven-Ingvars men vi spelade Stones, Beatles och Monkees. Sedan flyttade Bengt-Göran efter gymnasiet till karlskoga. Och då for vi till Degerfors på konserter med Motvind och Björn Afzelius Band.
Som jag skrivit i ett tidigare inlägg i denna kategori var det mest till Örebro vi for och lyssnade på musik. Men iubland gick färden västerut. Mest klassiskt var det när jag och Tomas var några av de 120 som sommaren 1977 var inne på Club Zebra i Kristinehamn och hörde Sex Pistols. Vi var även till Storsfors tidigt 1977 och hörde Ulf Lundell & Nature. Till Karlstad var det inte lika ofta.

Men visst. Vi var på Mariebergsskogen och hörde Uriah Heep med Kebnekaijse som förband. Inte mina favoriter direkt. Men kult ändå på något sätt. När vi for till Sundstaskolans aula för att höra Dr. Feelgood var det mer i min smak. Tyvärr hade Wilko hoppat av. Men John ”Gypie” Mayo var ingen dålig ersättare. Och det svängde rätt skönt där i aulan. En aula där till och med Beatles spelade en gång tillsammans med trio Me Bumba…

Ja, Karlstad är sig likt och inte. Munken finns förstås kvar. Och det som då hette Europa heter något annat i dag, men Dr Alban ska komma dit.
Ett annat musikminne var när Sven-Ingvars då gjorde sin årliga sommarkonsert på Sandgrundsudden. Det var minst 10 000 i publiken 1979 trots att de då var rätt så ute och det var flera år kvar till Hultfredscomebacken.

På samma lucka som mig på I 2 bodde Per Sahlin som då var gitarrist i Arvika Gammeldansorkester, sveriges första riktiga folkrockband och ett band som jag gillar än. När vi hade haft kadettbalen hade vi show. Kompband på showen var inga andra än Mantra med gitarrguden Henrik Jansson som då inte var känd utanför Värmland.
Vad har vi då för övrig musik från Karlstad. 90-talet var det All That Jazz, sedan dansmusik med Basic Element. 2000-talets största var väl Hederos & Hellberg. Senaste stora är kanske Molotov Jive som faktiskt har skivomslag av Lars Lerin.Bra indierock är det i vart fall



/cbj

Kommentarer
Postat av: Anonym

Då var vi på samma konserter med Lundell och Dr Feelgood. Men i Sundstaaulan såg jag även Pirates, Steve Gibbons och City Boy.

2013-02-14 @ 20:55:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0