Trippande bakåt

 
En musikskribent för en av de stora kvällsdrakarna beskrev Blood Orange nya platta "Cupid Deluxe" som musik för framtiden.
Själv undrar jag om han ens lyssnat på plattan.
För mig är "Cupid Deluxe" en trip tillbaka i tiden. Till slutet av 1980-talet och början av 1990-talet. Med Princes "Sign O The Times" och "Love Symbol Album". Men även Lenny Kravitz från samma tid, när han jobbade med Madonna i "Justify My Love". Soul II Soul och New Yorks singer Songwriter Sophie B Hawkins. För att inte tala om The New Brand Heavies, samt en handfull Mo´ Wax-singlar. Blood Oranges "Cupid Deluxe" hittar tillbaka till den tiden då dansmusiken utvecklades. Från New Orders Blue Monday till Massive Attacks "Blue Lines". En sagolik blandning av New York och London, helt enkelt. Och det äör just den blandningen som gör "Cupid Deluxe" unik.
Så, ja... Även jag får ansluta mig till hyllningskören och säga att det här nog är en av 2013 års bästa album.
Men att det skulle låta nytt? Näe, va... Det är ju trots allt så att vintage är på modet just nu. Och jag tror personligen att framtiden låter mer experimentell...
 
/Stefan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0