Beyoncé överrasskar

Ibland lönar det sig att vänta innan man börjar sammanställa årets plattor.
Ingen visste tydligen om att Beyoncé skulle släppa ett nytt album för ett par veckor sedan. Nu gjorde hon det, i alla fall och alla musikjournalister blev överasskade... Eller nåt sånt.
Frågan är väl varför man blir överrasskad av en platta Beyoncé? Hon har experimenterat en del på sistopne. Men efter ångvälten "Crazy In Love" och plattan "I Am... Sasha Fierce" , tycker i alla fall inte jag, att det kommer kommit något som vält omkull stolar. Bord. Eller mig själv. Så jag har väl aldrig direkt gått och väntat på Beyonce. Eller "bra musik" i stort, för den delen heller. Den dyker upp när man minst anar det.
Precis som nu.
"Beyoncé" är som "I Am... Sasha Fierce" del 2. Helt enkelt strålande soulpop. Det överasskade mig, som väntat med mer sparsam musik. Lite mer tillbaka lutad. I sället fläskar hon på med en produktion som låter som den hade lika stor budget som Melodifestivalen.
Så även om Beyoncé ålar runt lite väl uppenbart hiphopsexistiskt i videon till "Drunk In Love", precis som om det var 1998, så är musiken konstant. Högkvalitativ. Spännande.
Enav årets julklappar?
/Stefan
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0