Inte så långt från Skövde till Hanoi

 

The Gloria Story

The Gloria Story

Born To Lose

(Wild Kingdom/Sound Pollution)

PPPP

Skövdekvintetten följer upp sin succédebut. Men den här gången gör de allt själva. Ingen producent från Hellacopters osv. Nej, nu drar de på med mer gas och tar bort alla finmaskiga filter.

För den som jag har sina musikaliska rötter i 1970-talet är detta lysande rock. Det handlar inte 70-talets mer avancerade band utan mer om de som kombinerade metallen med glamrockens melodier och punkens attityd. Jag kommer osökt att tänka på de gamla 80-talshjältarna Lords Of The New Church med musiker från Dead Boys, The Damned och Sham 69 och självklart på Finlands största bidrag till rockhistorien Hanoi Rocks. Själva skulle jag tro att bandet hyllar Thin Lizzy, tidiga Queen, Clash och Mott The Hoople och de där banden som fanns i Los Angeles  innan allt slogs ihop till Guns N Roses.

The Gloria Story har slagkraftiga melodier, de har taggtrådsgitarrer och de har en enorm känsla för den mer partyinriktade delen av 1970-talets lite tyngre musik. I Sverige har ju både Backyard Babies, The Ark  och Hellakopters varit inne på samma musikaliska garage och snott reservdelar. Men jag tycker faktiskt att Gloria Story gör det med mer humor och en skönare attityd och de känns inte alls lika sökta som de nämnda banden.

Jag älskar titellåten och hänger faktiskt med hela vägen genom alla tolv låtar. Jag kommer ofta på mig hur mycket jag förbannar att jag lyckades missa Hanoi Rocks kvällar på Marquee i London, fast jag var i stan, som sedan blev ett av de bästa livealbum jag vet. Nu får jag hoppas på att få uppleva The Gloria Story med två leadsångare och tre gitarrister i stället…

Liknande band: Hanoi Rocks, Lords Of The New Church, LA Guns, Hellacopters

Christer B. Jarlås


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0