Vinylkällaren 69

Raspberries
"Raspberries" (EMI/Capitol) 1972
För att återkoppla till gårdagens "halloninlägg" av Stefan.
Jodå, den står där på vinylhyllorna och plockas då och då upp i ljuset för att göra jobbet på vinyltallriken och ännu en gång bevisa att powerpopen aldrig kommer att dö.
Men jag håller inte med Steffe att den tillhör en av powerpop historiens bästa album, fast det beror kanske på hur man räknar och hur många man vill ha med på den listan?
Förförings och starkt sexrelaterade öppningsspåret "Go All The Way" är bara för bra och knäcker liksom de övriga sju låtar en aning.
Men visst fanken håller albumet måttet och borde ha gett Eric Carmen, Wally Bryson, David Smalley och Jim Bonfanti ett ordentligt erkännande på direkten.
Själv kan jag fortfarande minnas när jag glad ihågen knallad iväg till den där förfesten med det nyinköpta exemplaret av albumet i den alltid obligatoriskt välfyllda vinylväskan över axeln.
Jag kommer också hur sur jag blev på några flummiga proggare som bara asgarvade åt mig när jag  lirade "Go All The Way" och de inte fattade ett jäkla dugg.
Men som bekant, man ska aldrig kasta pärlor för svinen.
Hidden Treasure handlar också om powerpop och platta som släpptes åtta år efter Raspberries.
Men snubbarna i de läckra och snygga röda kostymerna existerar fortfarande, med tre av de fyra originalmedlemmarna i sättningen, och för bara två dagar sedan lirade de live i Laredo, Texas.
Det här är baksidan på debutalbumet som producerades av en viss Shel Talmy och belönades med en fyra på den femgradiga skalan på oumbärliga siten Allmusic.com
Sätt tänderna i den ni!
/Björn
 
 

Kommentarer
Postat av: Simon

En av favoritvinylerna från det sena 70-talet,The Romantics. Men visst är det Pete Solley som producerat?

2012-10-08 @ 17:33:04
Postat av: The Polarbear

Helt rätt Simon!
Även när det gäller producenten. Det var ju albumet som Shel Talmy också skulle ha kunnat producerat.

2012-10-09 @ 09:56:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0