Indi(e)ansommar

Mysiga dagar med höstsol blandas med mysigare dagar i regn. Som Östersundare är man van.
Därför kan sountracket som man lägger dessa dagar ha en något regnig känsla.
Det bittiska bandet Diagrams släppte för ett år sen sin debutplatta "Black Light" som nästan gick mig förbi.
Men tack vare en intervju med Paul Weller i The Jam så råkade jag hitta Diagrams "Night All Night" och blev kär direkt. Det är direkt pop som talar direkt till hjärtat. Vare sig man vill eller inte. 
 
 
Calixico är det där Tucson Arizonabandet som man gärna plockar fram när det vankas mexicanskt käk hemma. För att få upp rätta stämningen. Man blandar det med Los Lobos, Hank Williams, Creedence och Drive-by Truckers och allt går som en dans.
Calexicos senaste platta "Algiers" kan vara en av årets bästa plattor. Det handlar om musik med kärlek och respekt för country som rock. För Indiepop och americana. Det går helt enkelt inte att motstår Calexico år 2012.
 
 
En av de låtar som jag fortfarande inte kan låta bli att spela när jag är pappaledig under måndagar, är Vanessa Paradis gamla "Sunday Mondays". Låten har egentligen allt. En popsnillevers med cembalo och en refräng som sitter som knäck i luvan.  Lennie Kravitz och Vanessa Paradis, USA och Frankrike, i en oslagbar kombination. 
 
 
/Stefan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0