Bläddrar i vinylsamlingen, Del 1

PPPP

Gong

Gazeuse!

(Virgin)

 

Bläddrar bland vinylen, inspirerad av Björn. Våra samlingar skiljer oss åt, inte bara mängdmässigt, Björn har så mycket plattor att man bara baxnar och ständigt överraskas av vad han plockar fram som man inte har hört talas om. Men min samling är nog genremässigt bredare, med allt från oborstad fusionjazz till klassiskt och opera (ett av mina allra största guldkorn är en inspelning av Carmen med Jussi Björling och Victoria de los Angeles).

Lyssnar just nu på Gong´s ”Gazeuse”. Den dök upp nyss när jag bläddrade i vinylhyllan.

Har du den, Björn? (bara därför så har han den förstås i minst två olika pressningar…)

Gong var ett av de där banden som, tack vare Virgin Records frimodiga öppna famn för innovativ ny brittisk musik, kom fram under 70-talet. Det var Soft Machines gitarrist Daevid Allen som med Robert Wyatt och Gary Wright från Spooky Tooth och en handfull andra duktiga instrumentalister som blev Gong. Den ytterst specielle gitarristen Steve Hillage blev sedermera bandmedlem, något som blommade ut på albumet ”You”.

Gong vävde in hela musikaliska idén i ett knepigt ultraflummigt mystiskt tematiskt koncept med roliga bandmedlemsnamn som fick en att ana att här drog man i sig hela kartan av svampar som man absolut ska akta sig för.Men musikaliskt flippade bandet aldrig ur – tvärtom. När jag nu återupptäcker ”Gazeuse!” som släpptes för 36 år sedan är det som att damma av en gammal kompis som gömts i garderoben. Plattan är helt instrumentell och bjuder på fantastiska soloprestationer, inte minst av trummisen Pierre Moerlen. Flummystiken som finns på ”You” från året innan finns det inte mycket kvar av här. Här handlar det om en virtuos lekfullhet från samtliga musiker som får mig att dra efter andan.

Och jag kan bara undra vad Zappa tyckte om det här. I mångt och mycket är det en Mothersk-Of-Invention-feeling som vilar över ”Gazeuse!”. Lika exakt och ruskigt precist kommer musiken till mig. Och jag blir stum av beundran.

/Bengt Ola

 


Kommentarer
Postat av: The Polarbear

Så sant som det sagt, vännen.

Din samling är nog genremässigt klart bredare.

Gong var aldrig min grej och jag plockar hellre trattkantareller än lyssnar på band som lirar långa solon, käkar flugsvamp och flummar upp i tallen.

2012-03-24 @ 21:13:13
Postat av: Hans

Snyggt omslag, men man kan ana innehållet från snurrorna. Weird!

2012-03-24 @ 22:33:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0