Pop för att överleva...


Popterror
”Svartåsen”( Mordviken/Sony)
PPPP
Jag erkänner jag är en sucker för artister som sjunger om de orter de växt upp i. Och ännu bättre är det om de också nämner orten. Det är just alla göteborgsinfluenser som gör att jag älskar Håkan Hellström, Markus Krunegård är allra bäst i Norrköping och Annika Norlin när hon vandrar gata upp och ner i Östersund.
Popterror har sina rötter i Bräcke. Ett samhälle vid E 14 och järnvägen. En liten kommun på väg att försvinna. Det är det samhälle som ger Popterror flera texter om att spela i länets ”sämsta lag” Bräcke Polar Bears, om att vara kär i tjejer från Brunflo med mera. Och jag bara älskar det.
Live är Popterror ett mycket trevligt band. Mycket folk på scenen och bra stämning, en framtoning som ett genuint kompisband. Detta album är den första fullängdaren efter flera kritikerhyllade EP. Delar är inspelade i London och allt är slutfört i Popterrors nuvarande hemort Umeå.
Självklart är musiken pop, både med stort P och med stavningen indie. Här finns tydliga Hellström-lån, inspiration av Vapnet och Krunegård och ja, även lite Docenterna skymtar fram. Men allt körs genom ett Popterror-filter, kryddas med attackerande gitarrer och rytmer och över alltihopa ligger de där rösterna som vill berätta precis om hur det är och hur det var.
Men det är Bräckeperspektivet på stort och smått som motiverar lyssningen och gör Popterror till något speciellt. Man ska veta vad det handlar om för att sätta det där extra betygssteget. Jag vet precis vad det här handlar om…
Liknande artister: Vapnet, Markus Krunegård, Säkert!, Håkan Hellström, Magnus Ekelund
Christer B. Jarlås


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0