Vinylkällaren 73

Kayak
"Royal Bed Bouncer" (EMI) 1975
Jag har dryftat min brist på progg på vinylhyllorna tidigare i den här kategorin.
Men helt bortkopplad från genren är jag inte.
Holländska Kayak med keyboardmannen Ton Scherpenzeel som huvudsaklig låtskrivare platsar hur lätt som helst i genren och deras två första album hade en utstuderat progressiv profil.
När det var dags för album nummer tre, "Royal Bed Bouncer", så kryddade man med tydligare rock och popinfluenser och melodier och landade i närheten av Yes, Camel, Caravan, Supertramp, Genesis och Pink Floyd som det också finns mer eller mindre av i Vinylkällaren.
Och det var helt klart att det var den sminkning i låtar som titelspåret, enda singelspåret från albume "Chance For A Lifetime", "You're So Bizarre" och "Life Of Gold"som fick mig på kroken.
Men idag kan jag inte låta bli att undra vad som fick mig att handla ytterligare fyra Kayak utgåvor 1976 och 1980. För 60 minuters snabbgenomgång av de fyra plattorna innebär ett behagligt återseende men inga stora nostalgiska rysningar.
Får också ännu en gång en känsla av att 73:ans Hidden Treasure (baksidan på albumet som sticker ut till höger, för den som nu undrar) har varit med tidigare.
Men nu är det fotat, skrivet och klart så därför kör vi på den och jag kan bara nämna att det handlar om en excellent gitarrist första soloplatta.
I vilket fall som helst borde det vara simpelt för ett antal av mina popgenivänner.
/Björn
 

Kommentarer
Postat av: Hans

Frågan är om jag har albumet?

2012-12-16 @ 19:57:35
Postat av: cbj

Är det baksidan på Mick Ronsons Slaughter On Tenth Avenue månne. Har inte albumet tillgängligt och baksidan finns ingenstans på internet. Men en gissning är det i vart fall...

2012-12-17 @ 13:47:46
Postat av: cbj

Är det baksidan på Mick Ronsons Slaughter On Tenth Avenue månne. Har inte albumet tillgängligt och baksidan finns ingenstans på internet. Men en gissning är det i vart fall...

2012-12-17 @ 13:47:48
Postat av: The Polarbear

Right said cbj.
En jäkligt bra gissning helt enkelt.

2012-12-18 @ 21:07:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0