Vinylkällaren 33


J.J.Cale

”Naturally...” (Shelter/Philips) 1971

Det var ju någon som saknade J.J. på vår blogg tidigare så det här får väl ses som ett litet plåster på det såret.

Cale var faktiskt 33 år när han 1971 släppte sitt fina och stilbildande debutalbum. Hans tillbakalutade och avslappnade rootsfärgade stil kanske inte direkt passar in på spanska turistorten Lloret de Mar i Costa Brava, Katalonien.

Men det var där sommaren 1972 på ett diskotek med klar fingertoppskänsla när det gällde musiken som jag för första gången hörde både coolt stompiga ”Call Me The Breeze” och tryckaren ”Magnolia”.

Så på mitt vinylexemplar är baksidetexten en blandning av spanska och engelska och den är utgiven på Philips istället för Mercury.

Lite samlarvärde, kanske?

Hur som helst.

39 år senare är det ett album som med sitt smålata sengångarsound softar, skumpar och svänger sig fram på ett totalt avkopplande och oemotståndligt sätt.

Förutom ovanstående två pärlor så finns ”After Midnight” i en betydligt långsammare version än covern som gav Eric Clapton en monsterhit, och Cale förhoppningsvis massor av klirr i kassan.

”Crazy Mama”, ”Call The Doctor”, ”Don´t Go To Strangers” och ”River Runs Deep” är andra exempel på optimala blodtryckssänkare som alltid varit Cales patent i ett lätt bluesfärgat countryrock uttryck. När han petade in överväxeln i ”Nowhere To Run” och ”Bringing It Back” så är det ändå cruisingkänslan som dominerar.

Hidden Treasure handlar om snubben som står och hänger till höger och spanar i den lättklädda kvinnan. Namn på gruppen och albumtiteln önskas i vanlig ordning.

Finns det någon som hinner före snillet Hans?

/Björn


Kommentarer
Postat av: Hans Schönning

Hej Björn!

Jag tyckte mig känna igen baksidan och det blå (!) Polydor längst ner i hörnet. Sanningen låg väldigt nära, nämligen vid min fot(!) Jag plockade fram mina Steve Gibbons Band-skivor igår för att konvertera till mitt iTunes-bibliotek. (Fan va bra "Rollin' On" och speciellt "Down In The Bunker" är) Så mitt svar blir ju då den senare. Såg dem förresten när det begav sig, 1979.

2011-05-11 @ 18:19:18
Postat av: Hans Schönning

I vilken grupp var basisten med tidigare?

2011-05-11 @ 18:21:21
Postat av: Björn Bostrand

Impressed! Har du samma skivor som jag? Utan att googla på basisten så tror jag att det var Move. Eller...?

2011-05-11 @ 20:06:00
Postat av: cbj

Hans, är du aldrig i Östersund? Nästa popgeniomgång är på fredag?

Men jag såg också SGB flera gånger i slutet av 1970-talet. Alltid bra. Och Refreshments har ju flera gånger plockat honom till Sverige på senare år...

2011-05-11 @ 22:18:48
Postat av: cbj

f´låt. Nästa fredag den 20 maj är nästa popgeniomgång. Jag sitter bredvid isbjörnar i Orsa och tittar på hockey så jag är aningen förvirrad...

2011-05-11 @ 22:20:25
Postat av: Hans Schönning

Jodå, Trevor Burton var med i Move från starten. Fast omslaget var ganska svårt, om jag nu inte hade plockat fram och spelat igenom skivan dagen innan.

2011-05-11 @ 22:40:39
Postat av: Hans Schönning

Jodå, TB var basist i Move fån starten.

2011-05-11 @ 22:48:47
Postat av: Björn Bostrand

Att du plockade fram plattan dagen innan låter som en välsignad popgeni händelse.

Som Christer skriver. Du har ett wild card till vilken Popgeniomgång du vill.

2011-05-12 @ 07:16:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0