Stilfullt återbesök


Brickhouse

Yesterday Revisited (Rootsy)

PPPP

Jag stod på mig hela vägen och lyckades övertyga de andra i programgruppen att vi bara måste ha med Malmö-bandet Brickhouse på Östersund Bluesfestival, inte minst för att visa hur delikat man kan förvalta arvet.

Men visst blev jag jävligt besviken på bluespuritanerna som ignorerade sångaren, låtskrivaren och gitarristen Magnus Anderssons ypperliga band och deras dubbla gig på Storsjöteaterns studioscen.

Året var 2006 och man hade precis släppt suveräna ettan ”Walk Of Shame”.

Fem år senare är det alltså dags med uppföljaren som på intet sätt ändrar min uppfattning om Brickhouse storhet som bärare och förmedlare av trippeln blues, soul och rock'n'roll i både tight och luftig förpackning.

Stones, Faces, några soulfarbröder och 60 och 70-talet är aldrig felaktiga referenser, men Brickouse sitter också inne med en alldeles egen personlig touch..

Magnus Andersson kopierar aldrig rakt av i sitt låtsnickrade, han har bara influerats. Det gungar, svänger och smeker växelvis om de elva spåren och recyclingen är lika elegant som nödvändig.

Magnus medbrottslingar, Pelle Jernryd, gitarr, Magnus Nörrenberg, keyboards & percussion, Micke Nilsson, bas, och Olof Jernryd, trummor, är högklassiga musiker och perfekta medresenärer på det här stilfulla återbesöket.

Liknande artister: Se ovan.

Björn Bostrand


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0