Grannens bäst bevarade hemlighet


Han har med rätta kallats för Norges bäst bevarade hemlighet. I övriga Norden existerar Tore Andersen knappast.
Undertecknad, Christer och Lennart knockades av denne magnifike singer/songwriters liveframträdande på Hell Blues Festival 1998. Efteråt drack vi en pilsner tillsammans och lyssnade när den i Stjørdal uppväxte Tore drog sin otroligt intressanta musikaliska historia.
Jag skrev självklart också en artikel i LT om Tore som vid Hell-tillfället ganska precis hade släppt sitt andra självbetitlade album inspelat i Waterfall Studios i Oslo. Förresten så fick jag ett ex. av plattan Tore som hoppades att jag skulle skriva något i tidningen, vilket var lika självklart som att solen går upp varje morgon.
Ett 12 spår långt album som fortfarande är ett av de fem bästa någonsin när det gäller americana och countryrock inspelat och producerat i Norden.
Debuten ”The Hero In Me” kom 1993 från en artist som hade murat grunden med 11 år som turnerande artist.
Inspelat i Nashville med flera av countrymetropolens bästa studiomusiker så utnämndes den till ”Norges första moderna countryalbum”.
Sedan Hell har jag väntat, väntat och väntat på ett nytt musikaliskt livstecken från Tore Andersen.
Det tog 11 år innan ”Right Around The Corner” kom från en man som under det åt helsike för stora glappet i skivproduktionen frekvent hälsat på i Nashville och skrivit massor av låtar med en hela tiden växande skara musikaliska bollplank.
”R.A.T.C” visar upp en Tore Andersen som har kvar och till och med plussat på känslan och det oantastliga musikaliska spannet.
Att han förra året fick ”Spellemanpriset” för comebacken var en straffspark i sammanhanget.
Nu väntar jag bara på boxen med allt material som bara måste finnas i arkiven.
Men framför allt.
Låt mig inte vänta tio år på nästa album.
/Björn

Kommentarer
Postat av: cbj

Ja, vilken kväll det var på Lille Dublin i Stjördal. Först Björn Berge och sedan Tore, eller om det var tvärtom...

2011-05-07 @ 11:46:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0