ESC. Underhållning eller slöseri med pengar?

Näe va...
Jag gillar inte melodifestivalen. Jag ogillar heller inte melodifestivalen. Jag tycker egentligen ingenting. Det är ett spektakel som är så sömnigt att man faktiskt ogärna bryr sig. Ens om låtarna är bra. Men det funkar bra om man lider av insomnia.
Man somnar som en stock efter cirka sju minuter. Men eftersom flickvännen är intresserad så måste jag erkänna att det smittat av sig en liten del. Och det är klart. Ett par låtar har ju visat sig vara helt ok. En har visat sig vara en pärla. Och naturligtvis kom Sebastien Telliers bidrag från Frankrike. Det enda land som år efter år vågar sticka ut. Eller vad sägs om att entra scenen i en golfbil och tvinga tjejerna i kören att bära helskägg?


Ett annat land som faktiskt lyckats skriva låtar som sticker ut en bit är Rumänien.
2006 lyckades Mihai Trăistariu få en hit här i Sverige med den dansanta "Tornero". Även om produktionen lämnade en hel del att önska, så är det i grund och botten en bra låt som letade sig utanför hemlandets gränser.
I år har Rumänien en mesig historia som får Westlife att framstå som anarkistisk. Men i fjol hade de Rumäniens egna storstjärna Paula Seling i rampljuset. Tyvärr tillsammans med låtskrivaren Ovi, men han är ursäktad eftersom han skrev låten. En snubblande basdriven vers på knagglig engelska mynnar ut i en ren discorefräng som det är svårt att inte ta till sig. Till och med Aftonbladets Marcus Larsson fick ändra uppfattning innan finalen. Men så var det också den enda låt 2010 från festivalen som fick dansgolvet att explodera. 
SVTs expertpanel sågade låten innan festivalen. De tyckte att den var för "krånglig". Vilket i sig säger att jag har rätt i låtens potential.

I övrigt... Så tycker jag nog inte att något bidrag, varesig svenskt eller internationellt, håller måttet. 
Eric Saaaades chanser i år? Ja, han har ju fått en meningslös låt av Sveriges mest överskattade låtskrivare. Men han är ju snygg. Så någonstans i mitten. Men jag skulle hellre vilja ställa frågan om det är värt det? Ska Stockselius och hans vänner styra och ställa runt varje tävling? Och vad kostar det? Skulle man inte kunna lägga pengarna på att höja kvalitén på andra program inom SVT? Tillsätt en jury av musiker, musikskribenter och skivbolagsfolk som känner igen hits. Skit i alla deltävlingar. Ha en sluten uttagning och låt folket göra det som de är bäst på. Att rasa i kvällstidningarna.

Men för kulturens skull. Om nu inte Eurovison läggs ner. Snälla, sätt låtskrivarförbud på Fredrik Kempe och Tomas G-son. Det måste finnas en gräns på hur mycket dynga som kan spridas under bästa sändningstid under vårvintern varenda j%¤la år... Jag kommer nog att följa finalen i år. Mest för att det är ett sätt att umgås med min kvinna. Men jag rekommenderar nog att trycka på Off-knappen och gå ut i vårkvällen en stund i stället.
/Stefan

Kommentarer
Postat av: Björn Bostrand

Lägg ner!

2011-05-07 @ 07:20:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0